Problem med fötter (L williamsi)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

903
509
Evanjeline:
Jag tänker inte säga varken för eller emot att sätta in juvenilen, men när det gäller williamsi tror (obs tror) jag det är lättare än med fransar för de är så små, så jag tror juvenilerna kommer upp i storlek mycket snabbare. Jag tror inte så mycket skiljer mellan än halvår gammal williamsi och en tre år gammal, medan det varit en stor skillnad mellan två fransar. Jag kan dock ha fulständigt fel här.

343
119
Salig:
Jag köpte min hane vid 6 månaders ålder, och han har inte vuxit så mycket. Ungen må vara liten, men nästan dubbla storleken mot nykläckta. Nykläckta är "mat" enligt vuxna, och det är bäst att husera dem seperat tills de är tillräckligt stora. Med tanke på min hanes matrespons skulle jag aldrog våga ha nykläckta hos honom ^^

903
509
Evanjeline:

Det är ju inte bara om de ser dem som mat dock. Om den lilla är liten nog för att hanen ska känna sig säker på att han vinner en fight kan han ju mycket väl anfalla för att försvara revir, och om han får fatt på lillen är det ett bett så kan det vara kört.

Hur har det gått med ömset? Om allting är normalt borde lillen vara färdigömsad nu tycker jag.


343
119
Salig:
Det här ändå fungerat bra. Som sagt så har jag konstant uppsyn över dem, och de sitter bredvid varandra utan fientlighet. Men jag tar ingenting för givet och håller koll efter aggressioner.

Den lilla har spenderat morgonen inuti sin bambu, när den kommer ut ska jag se hur foten ser ut. :)

343
119
Salig:
Liten har inte ömsat än om det var vad som orsakade problemet. Jag håller koll under dagen :)

343
119
Salig:
Goda nyheter! Juvenilen har nu 3 tår på sin fot istället för en. Något gick tydligen inte helt rätt till vid ömset men de flesta tårna klarade sig åtminstone. Svårt att göra annat än att hoppas på det bästa när geckon är så liten, men nu har det gått rätt bra :) Svansen är också påväg tillbaka nu :)

903
509
Evanjeline:
Glad att lillen är bättre. Jag undrar dock varför det gick som det gick. Hur länge efter du fick hem den hände detta? För som jag förstått det har du den i samma klimat som dina andra inte haft problem med?

343
119
Salig:
Ja det undrar jag också över. Fuktigheten ligger mellan 80-55 som lägst, den borde vara ok eftersom att den ibland lyfts upp till 90 för att låta sjunka under dagen. Jag har ingen aning varför den fick problem. Får se om nästa öms strular också. Jag har haft den i ca en månad, lika länge som min hona, och den är den enda som har haft några som helst problem. Hanen har jag haft i burken sen början av februari så terrariet fungerar ju som det ska. Kanske var det bara slump? Inte för att jag förstår varför, men jag kan inte förstå vad som gick fel :P

903
509
Evanjeline:

Skulle kanske kunna vara problem sen tidigare ägare. Kan vara kosten. Kan vara fel på juvenilen. Kan vara en fluke. Jag har i alla fall fått konfirmerat av någon som verkar väldigt duktig på williamsi på geckos unlimited att det är normalt för daggeckos att ömsa var 2-3 vecka, så om där är något fel borde du få reda på det snart.

Min setup med luftfuktighet är samma som din låter det som. Sprayar 1 min med två dysor två ggr om dagen och den sjunker ner till 50-55% i mitten av terrariet, aldrig under 50. Förutom nu när Blåbär var lös och ömsade har han ömsat jättebra, så jag tvivlar på att det är därför i alla fall. Vet inte inte är samma setup som ditt terra med resten, men med så många andra geckos låter det ju som där är något som hänt med juvenilen, sen varför är frågan.


2048
773
psyjoh:
Såg idag att samma sak hänt med min ena jungfruunge. Inte riktigt lika illa men när han försöker greppa/klättra med ena bakbenet så kasar det bara. Sprayade massa vatten där nu och får hoppas på att det är öms som släpps. .?
Vad kan man annars göra?  Detta var den sista av mina två som kläcktes och såg att hon hade lite svårare att få av första ömset på benen än den andra, om det kan ha med det att göra?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild