Minimimått för sköldpaddor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
12
Kullabo:
Försök med denna länk.
jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/reptiler-och-groddjur
och välj sedan


Konstigt, jag läste någonstans att de inte skall ha för stort utrymme heller för då blir de vilsna. Hoppas inte mina 7 kvm är för stort för mina fem vuxna paddor.



32
12
Kullabo:
Hejsan!

Matematikern inom mig började fundera på varför minsta ytan per sköldpadda är en tredjedel av minsta tillåtna yta enligt tabellen Jordbruksverket hänvisar till, se nedan, så jag ställde följande fråga till Jordbruksverket:

”En tolkningsfråga på SJVFS 2019:15 Bilaga 1:7 om minsta tillåtna yta. Låt oss ta exemplet 11 - 15 cm långa landsköldpaddor där minsta ytan är 0,3 kvm och minsta yta per padda 0,1 kvm. Får man ha tre paddor i den längden på de första 0,3 kvadratmetrarna för att sedan lägga till 0,1 kvm per ytterligare padda? Alltså, om man har fyra landsköldpaddor á 11 cm långa - krävs det som minsta yta 0,3 + 0,1 (0,4 kvm) eller 0,3 + 0,1 + 0,1 + 0,1 (0,6 kvm)?”
  
Svaret jag fick löd:

”När det blir tolkningsfrågor så behöver du vända dig till länsstyrelsen. De är den kontrollerande myndigheten för att se så djuren sköts korrekt samt tolkar vårt regelverk för hur djuren ska skötas”.

Därifrån kom svaret:

” Vi tolkar föreskriften på samma sätt som du tolkar den, det vill säga att du får ha tre sköldpaddor av den längden på 0,3 kvm.

I andra föreskrifter, så som för hund, står det För varje ytterligare hund ska mark-arean ökas med… varvid det där framgår att minimikravet avser en hund och att den ska ökas för varje ytterligare hund

Med vänlig hälsning.
Djurskyddshandläggargruppen”.

Stackars sköldisar. Då skulle man lagligen kunna ha på en halv kvadratmeter 2 stycken sköldpaddor med längden 20 cm (2x0,16) + 1 styck på 15 cm (0,1) + 2 stycken 10 cm långa (2x0,04)”! Får inte dessa 5 landsköldpaddor väl trångt på en yta på 0,5 kvadratmeter? Låter som fjärran Östern. Det gäller att ägarna har empati och mångfaldigar denna yta.  
Då är det bättre att vara hund.
Med vänlig hälsning!
Steen

 

 

 

 

 

 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Kullabo skrev:
Hejsan!

Matematikern inom mig började fundera på varför minsta ytan per sköldpadda är en tredjedel av minsta tillåtna yta enligt tabellen Jordbruksverket hänvisar till, se nedan, så jag ställde följande fråga till Jordbruksverket:

”En tolkningsfråga på SJVFS 2019:15 Bilaga 1:7 om minsta tillåtna yta. Låt oss ta exemplet 11 - 15 cm långa landsköldpaddor där minsta ytan är 0,3 kvm och minsta yta per padda 0,1 kvm. Får man ha tre paddor i den längden på de första 0,3 kvadratmetrarna för att sedan lägga till 0,1 kvm per ytterligare padda? Alltså, om man har fyra landsköldpaddor á 11 cm långa - krävs det som minsta yta 0,3 + 0,1 (0,4 kvm) eller 0,3 + 0,1 + 0,1 + 0,1 (0,6 kvm)?”
  
Svaret jag fick löd:

”När det blir tolkningsfrågor så behöver du vända dig till länsstyrelsen. De är den kontrollerande myndigheten för att se så djuren sköts korrekt samt tolkar vårt regelverk för hur djuren ska skötas”.

Därifrån kom svaret:

” Vi tolkar föreskriften på samma sätt som du tolkar den, det vill säga att du får ha tre sköldpaddor av den längden på 0,3 kvm.

I andra föreskrifter, så som för hund, står det För varje ytterligare hund ska mark-arean ökas med… varvid det där framgår att minimikravet avser en hund och att den ska ökas för varje ytterligare hund

Med vänlig hälsning.
Djurskyddshandläggargruppen”.

Stackars sköldisar. Då skulle man lagligen kunna ha på en halv kvadratmeter 2 stycken sköldpaddor med längden 20 cm (2x0,16) + 1 styck på 15 cm (0,1) + 2 stycken 10 cm långa (2x0,04)”! Får inte dessa 5 landsköldpaddor väl trångt på en yta på 0,5 kvadratmeter? Låter som fjärran Östern. Det gäller att ägarna har empati och mångfaldigar denna yta.  
Då är det bättre att vara hund.
Med vänlig hälsning!
Steen

Jag håller med om att systemet är konstigt utformat, men tolkar det likadant och har även fått samma svar från JBV i frågan. Det vore mer logiskt att ha ett system likt det du nämner med hundarna. Finns många andra fall där L80:s minimikrav är alldeles för små. Man får exempelvis ha 9 könsmogna Ranitomeyor i ett 30x30x30, vilket garanterat hade resulterat i problem (9 ungdjur vore enligt mig inga problem första tiden i deras liv, men 9 könsmogna individer vore extremt olämpligt). Jag tror inte det finns särskilt många djurhållare som faktiskt har exakt den minsta tillåtna ytan i just de här absurda fallen, utan de flesta lyssnar nog på sin magkänsla. Det finns ju även fall då den svenska hobbyn etablerat standarder som är högre än L80:s. Exempelvis är vi ganska överens om att en vuxen ögonfransgecko absolut inte under några omständigheter borde bo i något mindre än ett 45x45x60 permanent, även om det faktiskt är lagligt att ha en i ett 40x30x35 (OM de stannar under 20 cm, vilket åtminstone min är, men den diskussionen är helt off topic), vilket vore extremt litet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild