Skäggagam = pogona vitticeps

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

79
11
Linblo939:
Hej, valet står mellan leopard gecko , dvärgskäggagam och vanlig skäggagam, nu undrar jag om belysning och värme till pogona vitticeps = skäggagam, går den här bra. exo terra heat wave lamp. Och den här. exo terra solar glo sun simulaiting solljuslampa.  Och exo terra infrared basking spot 150 w.

79
11
Linblo939:
Rättare sagt vilken belysning, värme lampor behöver man till skägggam

Medlem i SkHF
976
1093
NellyNiklas:
Du behöver ett minimum av 2 olika typer av belysning. En ljuskälla som avger lämplig mängd UV-strålning, samt en ljuskälla som avger lämplig värme på en solplats. Värme kan även ges genom CHE, ceramic heat emitter och mattor. Det finns en uppsjö av belysningsalternativ och du kan mix and match mellan dem för att nå bästa resultatet. Det finns dock ingen belysningskälla som löser allt, utan du får troligtvis kombinera flera lösningar.

Jag klistrar in mina go-to-sidor för just belysning.

www.reptilesmagazine.com/An-In-Depth-Look-At-UV-Light-And-Its-Proper-Use-With-Reptiles/

www.uvguide.co.uk/lightingsurveyintro.htm

www.reptilesmagazine.com/Reptile-Health/Habitats-Care/Reptile-Lighting-Information/

Mvh
Niklas

154
87
MaryJanee:
NellyNiklas skrev:
Du behöver ett minimum av 2 olika typer av belysning. En ljuskälla som avger lämplig mängd UV-strålning, samt en ljuskälla som avger lämplig värme på en solplats. Värme kan även ges genom CHE, ceramic heat emitter och mattor. Det finns en uppsjö av belysningsalternativ och du kan mix and match mellan dem för att nå bästa resultatet. Det finns dock ingen belysningskälla som löser allt, utan du får troligtvis kombinera flera lösningar.

Jag klistrar in mina go-to-sidor för just belysning.

www.reptilesmagazine.com/An-In-Depth-Look-At-UV-Light-And-Its-Proper-Use-With-Reptiles/

www.uvguide.co.uk/lightingsurveyintro.htm

www.reptilesmagazine.com/Reptile-Health/Habitats-Care/Reptile-Lighting-Information/

Mvh
Niklas



VARFÖR skulle det inte gå att använda 1 lampa? HID och MV ger både UVB och värme?

79
11
Linblo939:
Så det räcker med en lampa som ger uva och en som ger uvb, och sen två värmelampor pga varmasidan och kallasidan och en till solplatsen

5099
3875
Tropfrog:
MaryJanee skrev:



VARFÖR skulle det inte gå att använda 1 lampa? HID och MV ger både UVB och värme?


Hid används väl bara till sovplatser? Vad skall lysa upp resten av terrariet?

Skäggisar kommer från väldigt ljusa platser.

Mvh
Magnus 

5099
3875
Tropfrog:
Linblo939 skrev:
Så det räcker med en lampa som ger uva och en som ger uvb, och sen två värmelampor pga varmasidan och kallasidan och en till solplatsen


Skäggagamen behöver en solplats där det finns både uva uvb och värme. Detta går att ordna antingen med en lampa hid eller alternativ lampa plus värmelampa.

Sen behöver den en allmänbelysning som är fullspektrum. Det kan vara lysrör eller led. Lysrör är bättre då de finns med uva. Det är bättre, men inte nödvändigt.

Om du behöver mer värme än så beror på många faktorer. Hur varmt rummet är, hur välisolerat terrariet är, hur bra ventilationen är osv. Därför är det bäst att sätta upp terrariet med två alt tre lampor enligt ovan och sedan mäta. Om temperaturen är för låg i någon del så får man komplettera tills det är bra. När miljön är bra är det dags att skaffa djur.

Mvh
Magnus 

79
11
Linblo939:
Så en uva och uvb lampa över solplatsen och en värmelampa så det blir 40 grader. 

Resten i terrariet, ska det vara en värmelampa på den kalla och den varma sidan eller ska det inte vara något på den kalla sidan

Medlem i SkHF
976
1093
NellyNiklas:
MaryJanee skrev:



VARFÖR skulle det inte gå att använda 1 lampa? HID och MV ger både UVB och värme?


För att enbart belysa 160cm (exempelvis) terrarie i ena ändan på en solplats är undermåttlgt. HID-lampor (MV, metal-halide,  mfl) ger enbart UV strålning på en väldigt begränsad yta, kanske inte mer än 15cm2 (beroende på placering i höjd). Alltså enbart en väldigt liten procentsats av hela terrariets yta. Resterande av ytan är obelyst och mörkt, men likväl bör ödlan ha tillgång till UV strålning även där. Alltså bör det kompletteras med någon form av belysning. Exempelvis ett lysrör som avger allmänbelysning och UV-strålning, som Tropfrog föreslog ovan. 

Att HID-lampor annonseras som någon gåva från ovan, den ultimata lampan som gör allt, är fel. Det är en väldigt bra lampa för sitt specifika ändamål. 

Mitt förslag ärr att läsa igenom artiklarna jag länkat tidigare. De är skrivna av personer som lagt ner ofantligt mycket tid och resurser på ämnet och har väldigt bra koll på läget, vad gäller belysning för bla. reptiler.

Mvh
Niklas

79
11
Linblo939:
Ok, ska gör det
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild