Epiwebbakgrund

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Ursäkta mitt sena svar, legat hemma med influensa. Men nu när man börjat piggna till lite igen är det fart och fläkt minsann.

Eftersom jag enbart vill täcka en del av botten med epiwebben, för att ha en vattendel till grodorna, så har jag delat och limma bottendelen. Jag upptäckte att såg var rejält värdelöst att försöka dela epiwebben med, en vanlig kartong-kniv däremot fungerade oväntat bra.

Använde limpistol för att limma fast bitarna. 

De bitarna jag skurit av i första bilden, använder jag för att bygga på botten på höjden, så att den kommer att vara dubbelt så hög.

Blev en liten remsa kvar. Kanske finns något kul man kan göra med den.


733
295
markusbabs:

Hur ofta behöver man byta vatten? :P


309
239
Gogs:

Tror faktisk att man ska försöka hålla sig borta från vattenbyte... Växterna kommer ta reda på den mesta skiten som blir och använda det till att växa. Rötterna blir ju en del av filtreringen. Men visst... nångång lär man väl få byta ut en del av vattnet iaf men jag tror inte det är så ofta... Kolla bara på ett välbalanserat akvarie. Finns det lagom mängd med växter i förhållande till fisk så kommer växterna bryta ner allt överflödigt skit från mat/fiskbajs och vattnet kommer vara rent och fint.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Gogs, det är precis som du säger. Det blir en stor filteryta, men jag tror nog grodorna skitar ner för mycket för vad växterna kan ta upp. Pumpen kommer även sitta under bottendelen eftersom den förmodligen annars kommer att täppa igen vattensystemet med skit.

Hur ofta jag kommer behöva byta återstår att se. Jag byter oftare vatten idag på grund utav att grodorna drar ner mossa och jord i vattendelen.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Markusbabs man behöver inte byta, alls skulle jag tro (har iofs inga vattenlevande djur i min burk) men man måste fylla på med vatten varje till varannan vecka för det dunstar en  hel del då jag inte har något täckglas i min burk och har även en fläkt i ljusrampen som suger ut 

Anders kommer nog bli asgrymt det där, du får se till att lägga pumpen så du kan se den utifrån för en gång hoppade slangen av för mig (grejerna verkar sitta jävligt dåligt även fast dom hör till varandra) så du lätt kan se om pumpen satt igen eller om det är nått annat fel. Är rejält drygt att flytta botten för att komma åt iaf med torv eller liknande ovanpå 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Nu har jag satt in det i mitt terrarium. Passade in förvånansvärt bra. Det blev tajt på sidorna och bakdelen, så att det sitter fast ordentligt så förhoppningsvis kan inte grodorna ta sig ner under botten-delen.

Sen slängde jag på moss-mixen. Får se hur väl det tar sig. De stackars klockgrodorna får bo i en petbox tills mossan börjat växa lite. Sen får man väl kanske sätta i lite fler växter med.

 


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

målat botten med mossmix också? intressant ^^


382
36
MariBarita:

Det blir spännande att se hur det blir.

Ska du ha nån annan växt med, om man bortser från mossmixen eller ska du se om ngt annat har följt med mixen förutom mossa?

 

Hur stor är din burk?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag ska börja låta det växa och se vad som finns i mossmixen. Men tror det kan vara kul att lägga till lite fler växter med. Har dock dålig koll på vilka växter som passar, så blir att forska lite.

Burken är 60x45x45.


45
9
gurra1:

Hej,  jag har sedan ca 4år haft ett terrarie som är 45x45x45 med pilgiftare i där jag har använt epiweb från Dusk.

Tycker att det fungerar ypperligt mossan växer som tusan - får ansa den ca 1ggr i mån. om det inte skall växa igen allting.

Det tog ca 1 år innan terrariet var helt grönt och alla ormbunkar började visa sig.

Vattnet som jag använt är osmos-vatten (har alltid använt detta), byter vatten varannan månad, pga att mossan

växer mycket bättre då. Jag använder 4st Compact reptiGlo Exo terras av typ 26w 5,0 samt 26w 2,0- byter dessa 1ggr om året.

Ska bli kul och se hur det går för dig Anders.

  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild