Majsorm nyfödda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

27
11
MiaMeyer:
Har ägg som kommer att kläckas för allt ser bra ut ?
Jag har letat fakta och läst det som hittat. Men hittar inte ngn jätte bra info om vad man gör efter de kläckts. Steg för steg.
Så skulle uppskatta råd och tips ? 
Det är 13st ägg från två olika så ska bli spännande!


29
11
Nippesreptiler:
Jag använde godislådor till dom små, som bottenmatrial använde jag tidningspapper, jag la även in en tom toarulle som gömställe, en liten skål med vatten.
Lycka till med kläckningen

71
98
gnagethazze:
Jag väntar på att 18 ägg ska kläckas om ca 12 dagar. Har förberett med varsin plastlåda med värmematta. I lådorna kör jag alspån, gömställe, liten vattenskål, plastväxt och liten trädgren. Kör rätt varmt åt dom första tiden. Kommer låta dom ömsa först och sen poppa dom för att avgöra könet. Har ett foderschema åt varje individ där jag skriver in öms och utfodring av foder det pappret följer med vid försäljning. Innan jag säljer dom så ska dom ha ätit minst 10 gånger och fungerat med öms.
Lycka till nu med din kull

27
11
MiaMeyer:
Å tusen tack för era råd!
Ska snika godislådor hos en godisbutik och samla på tidningspapper. 
För bok nu på mat och öms på majsormarna och kp:na här hemma så även göra på dessa va en bra ide.
Ska ut i skogen o leta pinnar så de har ngt att klingra sig runt.

Hur gör jag med ljus/lampa?
Räcker det med dagsljuset så att säga?
Tänkte sätta värmematta baktill (rackhylla). Hur mkt mellanrum behövs så inte typ plastlådan smälter?
Ska de små ha samma fuktighet som vuxna?
När de kläcks - hur gör jag? Vill inte göra fel så tar skada.
Hur ofta rekk ni att ska mata dem? Vet de måste skita innan får ny mat. Vill de växer bra och stadigt. 

Tacksam för hjälpen

71
98
gnagethazze:
Bara roligt och få dela med sig :-)

Jag använder mig av smartstore lådorna från Clas ohlson och dom klarar 120 grader så det är ingen risk att dom smälter. Jag har alla mattorna kopplade till en dimmer så jag kan styra tempen.
Har du dom i ett rack så är det inte nödvändigt med lyse, dom ser ändå skillnaden på dag och natt. Jag har mina lådor i hyllor så för min och familjens trevnad så har jag ledpuckar även dom från Clas ohlson uppsatta och kopplade till en timer.

Första tiden så är det nog bäst att köra rätt fuktigt åt dom så man ser att det fungerar med öms, naturligtvis med måtta.
När dom kläcks så separera dom till varsin låda och ha rätt varmt och fuktigt.

Matning finns det nog många som tycker och tänker om. Dom första matningarna i alla fall 3-4:e dag för att se att allt fungerar och övergå till var 5:e dag osv...

29
11
Nippesreptiler:
MiaMeyer skrev:
Å tusen tack för era råd!
Ska snika godislådor hos en godisbutik och samla på tidningspapper. 
För bok nu på mat och öms på majsormarna och kp:na här hemma så även göra på dessa va en bra ide.
Ska ut i skogen o leta pinnar så de har ngt att klingra sig runt.

Hur gör jag med ljus/lampa?
Räcker det med dagsljuset så att säga?
Tänkte sätta värmematta baktill (rackhylla). Hur mkt mellanrum behövs så inte typ plastlådan smälter?
Ska de små ha samma fuktighet som vuxna?
När de kläcks - hur gör jag? Vill inte göra fel så tar skada.
Hur ofta rekk ni att ska mata dem? Vet de måste skita innan får ny mat. Vill de växer bra och stadigt. 

Tacksam för hjälpen

Jag skulle lägga en värmematta under,kolla så att navelsträngen har lossnat ordentligt,så slipper du infektioner. Jag skulle säga 5-7 dagar mellan måltiderna

27
11
MiaMeyer:
Vad kan jag använda till vattenskål när dem e så små?

71
98
gnagethazze:
MiaMeyer skrev:
Vad kan jag använda till vattenskål när dem e så små?


Jag använder små vattenskålar eller små glas. 

29
11
Nippesreptiler:
MiaMeyer skrev:
Vad kan jag använda till vattenskål när dem e så små?

Antingen blomfat eller pizzasallads lådor. Hoppas allt går bra med kläckningen 

71
98
gnagethazze:
Miameyer vad är är det för morph på föräldradjuren?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild