Ny ödleintresserad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

95
35
uzaan:
Hejsan.
Jag är helt ny här och ödleintresserad. jag har alltid gillat ödlor och nu har jag planer på att skaffa en ödla. Vet inte vad för sort än men har läst att leopardgecko ska vara en bra nybörjarödla. De är ju dessutom bedårande söta. Försöker nu ta reda på så mycket jag kan om ödlor och skötsel. Tar gärna emot tips på länkar och böcker där man kan läsa på mer. =)

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Det finns ju skötselråd på denna sida där du kan läsa lite...

95
35
uzaan:
Ja. Det har jag läst. =) KOmmer att läsa igen dock så jag kommer ihåg mer. 

47
48
Bananqaj:
ögonfransgecko är också en väldigt lättskött och fin ödla. men vad är du mest intresserad av? 
nattaktiv/Dagaktiv.jägare/salladsätare, Storlek? ^^
dom flesta blir många år och det är bäst att försöka hitta en ödla som tilltalar dig mest och att du kan uppfylla dens behov ;)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Bananqaj skrev:
ögonfransgecko är också en väldigt lättskött och fin ödla. men vad är du mest intresserad av? 
nattaktiv/Dagaktiv.jägare/salladsätare, Storlek? ^^
dom flesta blir många år och det är bäst att försöka hitta en ödla som tilltalar dig mest och att du kan uppfylla dens behov ;)

håller med om att det är bättre att skaffa en art man är intresserad av än att skaffa en art som (nästan) alla rekomenderar, för ibland kan det kännas lättare (och mycket roligare) att sköta om en ödla man är intresserad av. JAG TYCKER att ögonfransgecko är väldigt trevlig (även om det är den enda arten jag har/har haft och jag har bara en individ).
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_ciliatus

116
54
Micke76:
Säger också som de andra: Ta en titt på ögonfransgeckos. Trevliga ödlor. Annars finns det ju dvärgskäggagamer. Pigga, nyfikna och dagaktiva.

95
35
uzaan:
Jag blev ju förälskad i ödlorna på Kreta men vet inte alls om de finns att få tag på. Någon sa att det var smaragdödlor. Geckosarna är ju charmiga men som du säger så är de nattaktiva. 
Till saken hör att jag har en liten lägenhet och har inte plats för någon stor ödla. 
Det verkar ju som att böde ögonfrans- och leopardgecko är ganske sociala och nyfikna individer och det är vad jag vill ha. =)
Ögonfransegeckon har ju en fördel (tycker jag) att det finns mat till dem.  

Tycker även att kameleonter är kul ödlor men har inte läst på så mycket om dem än. 

Jag ska läsa på, fråga och införskaffa allt som behövs innan det blir en ödla. =)
 



Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jag gillar regnskog med många levande växter så jag skulle inte tycka att det var så jättekul att ha en ökenlevande art (typ lepardgecko). Jag tycker nämnligen att det är trevligare att titta in i ett regnskogsterrarium än att titta in i ett ökenterrarrium, men om du är mer försjust i ökenterrarium så är det bättre att skaffa en ökenlevande art.

4
3
BallpythonReptiles:
?Jag har hållit på en del med ormar men nyss skaffat mig ett par gröna hjälmbasilisker, kanske inte dom enklast ifall man vill ha dom tama. Men jätte sköna ödlor som det blir lite storlek på.

95
35
uzaan:
Jo det kan jag nog hålla med om att det är trevligt att titta in i regnskogsmiljö. Fast jag kan nog gilla ökenterrarium också. Ska se om jag kan åka in till Borås tropikarie och kika vad de har där. Det är några år sen jag var där så kommer inte ihåg riktigt vad de hade men det kan ju vara trevligt att se på vad de har och de har kanske lite råd och tips de också. =)

Vad jag spontant känner är att jag gärna vill ha en ödla som är relativt lättskött och inte blir till en jätteödla för då får vi inte plats i lgh. ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild