Bothropstråd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

741
681
Binks:
Peeter Pöldsam heter han som sålde på mässan.

Jag trodde alla Bothrops var relativt små ormar, men 240cm motbevisade ganska rejält att det inte är några små ormar.

Vet inte så mycket om just Bothrops alls mer än att de klassas som väldigt allvarliga om man får sig ett bet.
Skiljer sig väl säkert mycket från art till art, men är det någon som klassas som lite värre än de andra?
Vilken typ av gift har de osv?

478
592
Rottenroth:

Binks skrev:
Peeter Pöldsam heter han som sålde på mässan.

Jag trodde alla Bothrops var relativt små ormar, men 240cm motbevisade ganska rejält att det inte är några små ormar.

Vet inte så mycket om just Bothrops alls mer än att de klassas som väldigt allvarliga om man får sig ett bet.
Skiljer sig väl säkert mycket från art till art, men är det någon som klassas som lite värre än de andra?
Vilken typ av gift har de osv?


Ja det finns Bothrops i alla storlekar, finns dem som inte blir blir större än ca 60cm~ också.

Bothrops jararacussu vad man vet är den som besitter det allvarligaste bettet du kan få, finns något dokument om en kvinna som dog under timman www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0041010103001673
Läser du så ser du att det var nog ingen trevlig död heller.

Gifterna varierar ganska rejält från art till art, mycket myotoxin, hemotoxin, necrotoxiner osv. Man forskar fof kring Botrhops ssp. gifter då man inte upptäckt allt innehåll. Man vet ju också om ett fall som Bothrops alternatus i USA orsakade ett dödsfall hos en kvinna.

Beteendet hos dem är väldigt unikt enligt mig och många andra som håller dem, oerhört nervösa och kräver nerver att arbeta med då dem gör utfall med avstånd som man själv tror är myt när man hör om det.

Min B. asper hane när han var ca 110cm gjorde ett utfall på dryga 2 meter(mätte avståndet) när jag och en god vän packade upp denna, han som inte sett beteendet innan blev helt ställd och trodde jag skämtade när jag förklarade hur potentiellt farliga dem är.
Dessa utfall är inte vanliga men när dem kommer får dem erfarna ägare att skita i brallan, många som köper dem och sen säljer dem ett par veckor senare pga detta så man bör tänka till och pröva på lite innan man impulsivt skaffar dessa som så många gör.


741
681
Binks:
Ja enligt den lilla informationen om bettet hos kvinnan så verkar giftet balla ut totalt i blodet och orsaka både blödningar och proppar.
Tack för den informationen, nu vet man plötligt mycket mer än innan.

Hur vanligt är de för de stora arterna att de tar sig upp över 2m?

478
592
Rottenroth:

Binks skrev:
Ja enligt den lilla informationen om bettet hos kvinnan så verkar giftet balla ut totalt i blodet och orsaka både blödningar och proppar.
Tack för den informationen, nu vet man plötligt mycket mer än innan.

Hur vanligt är de för de stora arterna att de tar sig upp över 2m?



Ja det är mycket skador som medföljer efter bett. Jim Harrison tog ett bett från en Bothrops atrox i handen varav efter bettet så hade hans skelett i handen smält samman, finns röntgen bilder från det på hans FB sida.

B. asper är ju en art som normalt drar 2m+ som standard.
B. jararacussu drar ofta 190+ och man har dokumenterat individer på 2.3m
B. atrox har man funnit en individ på 2.03m som kommer komma i ett dokument snart.

Finns nog några mer men inte så mycket dokumenterat kring dessa.

Dean Ripas gamla hona han hade från Costa Rica toppade 2.47m när hon dog, ganska maffig.




741
681
Binks:
Dra åt helvete va stor.
Med tanke på hur långt de kan hugga så känns de lite oroväckande.

Undrar om jag inte sett en film med han Jim när han vart biten av nån orm och han fick ha armen i ett bubbelbad?

7
7
Trekronor:
Rottenroth, orkar du ta fram röntgenbilderna på Harrison's hand? För oss som inte har facebook haha! :) 

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Jag tycker att du Rottenroth ska skriva ihop ett eller flera skötselråd på ditt område, väldigt mycket spännande och intressant information för mig som endast håller ogiftiga hemma :) 

Bra läckra ormar i tråden!!


478
592
Rottenroth:
Binks : Ja det är rejäla bitar, gäller att ha utrymme och avstånd när man arbetar med dessa.

I överlag väldigt behändiga ormar, lättskötta osv. Men gäller att man läser av dem och inte gör hastiga rörelser osv.

Trekronor : Kan ordna det senare under dagen!

Jonas_ : Hade kunnat skriva skötselråd kring dem alla men sen vet jag inte om det skulle ha en positiv effekt att vem som helst får tillgång till hur de ska skötas. Kan ge intrycket av att det bara är att skaffa in och jag vill nog inte riktigt bidra till att folk utan gedigen kunskap eller träning kring dessa skall ge sig på dem.

Jag ska tänka på det!



Bidrar med en bild som kan ge en inblick i tandstorlek hos en snart 3 år gammal hona.

97
177
sammemoya:

Tror han kanske menade lite mera att bara dela din erfarenhet av Bothrops? Förstår och instämmer om hur du tänker kring skötselråd osv.. Men några anekdoter och hur dem kan vara allmänt i beteende osv kan ju vara riktigt intressant! :)

Du skulle ju kunna skriva något liknande till "artiklar" här på TD, om du känner för saken så :P  


478
592
Rottenroth:
sammemoya skrev:
Tror han kanske menade lite mera att bara dela din erfarenhet av Bothrops? Förstår och instämmer om hur du tänker kring skötselråd osv.. Men några anekdoter och hur dem kan vara allmänt i beteende osv kan ju vara riktigt intressant! :)

Du skulle ju kunna skriva något liknande till "artiklar" här på TD, om du känner för saken så :P  





Dem delas ju med här inne i tråden! ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild