Skäggagam vill inte äta sallad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
psyjoh skrev:
Tvärtom så har jag sett på de jag har låtit växa upp och ej sålt att dem börjar äta mer sallad när de blir äldre. När dem är unga äter de allt sen blir där en period med bara insekter och sen när de blir över året har de börjat äta sallad igen. Detta är en röd tråd som gått igenom alla mina skäggisar. Men så klart är det olika från individ till individ. Vissa gillar mer insekter och vissa mer grönsaker. 

Sen beukar det vara tid för vintervila nu oxå så det kan vara en anledning att han slutat äta det som inte rör på sig. Så gör min ena hane när han ska dvala. Kommer det in insekter äter han det men rör ej salladen. 


Intressant med skiftningarna! Är det något som du upplevt generellt för majoriteten av de du haft eller är dessa skiftningarna väldigt individuella? Kan det ha med att de är i olika tillväxtfaser och känner behov av mer protein exempelvis vid en viss ålder? :)

2048
773
psyjoh:
AlexGustavsson skrev:


Intressant med skiftningarna! Är det något som du upplevt generellt för majoriteten av de du haft eller är dessa skiftningarna väldigt individuella? Kan det ha med att de är i olika tillväxtfaser och känner behov av mer protein exempelvis vid en viss ålder? :)

Antar att det är tillväxtfaser Som gör det. Av de kullar jag kläckt så är det ungefär samma, de 2 första månaderna så äter de blandat för att sedan nästan uteslutande äta insekter och sedan efter några månader så börjar de äta sallad lite smått igen. De flesta har jag ju sålt efter 2-4 månader men de jag har haft kvar själv stämmer detta in på. Sen självklart är det ju individuellt oxå hur mkt de äter. Sen tex. efter en vintervila så brukar dem vräka i sig insekter och för att sedan vilja äta mer grönt.

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
psyjoh skrev:

Antar att det är tillväxtfaser Som gör det. Av de kullar jag kläckt så är det ungefär samma, de 2 första månaderna så äter de blandat för att sedan nästan uteslutande äta insekter och sedan efter några månader så börjar de äta sallad lite smått igen. De flesta har jag ju sålt efter 2-4 månader men de jag har haft kvar själv stämmer detta in på. Sen självklart är det ju individuellt oxå hur mkt de äter. Sen tex. efter en vintervila så brukar dem vräka i sig insekter och för att sedan vilja äta mer grönt.


Man slutar aldrig att fascineras av naturen! :)

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Själv slutar jag aldrig fascineras av människan...


Henke :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild