Gulbukad vattensköldpadda hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
2
Ttheresema:
Hejsan. Det är såhär att jag köpte en gulbukad vattensköldpadda för cirka 3 dagar sedan. Så han är ganska liten , under 10 centimeter. Jag vet inte exakt hur mycket mat han ska ha. Jag ger han då natural aquatic turtle food, typ torrfoder som flyter. Cirka 3 stycken per dag. Men är det för lite? Borde jag ge han i en enskild balja? Dock vet jag inte hur man ska göra det. Men ska jag ge han någon annan mat också? Mängd? Något annat tips? 

Tacksam för svar!

593
551
Redfoot:
Ja jisses! Det finns något som heter faktablad på sidan
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles&specie=t_scripta
/R

4
2
Ttheresema:
Redfoot skrev:
Ja jisses! Det finns något som heter faktablad på sidan
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles&specie=t_scripta
/R

Jag läste denna. Men står inte så mycket om mängden för en som är under 10 cm och vad jag mer borde ge för föda. Därför jag frågade :)

593
551
Redfoot:
Du får ursäkta min kanske något negativa ton men du måste förstå att du börjat i fel ände. Att först införskaffa djuret och sedan börja fråga om maten är för mig ett stort fel.
Så här står det på skötselrådet, jag kan bara tolka det så att det som inte äts upp är för mycket. Sedan står det även mellan raderna att det ska vara variation på maten.
/R

"Föda
Den Gulbukade vattensköldpaddan är allätare och tar det mesta med god aptit. Lämpligt foder är alla sorters salladsväxter, typ Romansallad, Friseesallad etc. Man kan även ge frystorkat eller färskt foder , typ Gammarusräkor och Syrsor. Små bitar av färsk fisk brukar också slinka ner, men tänk på att fisk förorenar vattnet så denna måltid kanske ska intas i ett separat akvarium.

Det finns även bra torrfoder för vattensköldpaddor. Viktigt att tänka på är att inte ge för mycket. Allt som inte äts upp måste tas bort, för att förhindra att vattnet blir dåligt."

4
2
Ttheresema:
Redfoot skrev:
Du får ursäkta min kanske något negativa ton men du måste förstå att du börjat i fel ände. Att först införskaffa djuret och sedan börja fråga om maten är för mig ett stort fel.
Så här står det på skötselrådet, jag kan bara tolka det så att det som inte äts upp är för mycket. Sedan står det även mellan raderna att det ska vara variation på maten.
/R

"Föda
Den Gulbukade vattensköldpaddan är allätare och tar det mesta med god aptit. Lämpligt foder är alla sorters salladsväxter, typ Romansallad, Friseesallad etc. Man kan även ge frystorkat eller färskt foder , typ Gammarusräkor och Syrsor. Små bitar av färsk fisk brukar också slinka ner, men tänk på att fisk förorenar vattnet så denna måltid kanske ska intas i ett separat akvarium.

Det finns även bra torrfoder för vattensköldpaddor. Viktigt att tänka på är att inte ge för mycket. Allt som inte äts upp måste tas bort, för att förhindra att vattnet blir dåligt."


Hur vet du att jag inte läst på en massa innan? Tro mig jag har läst, jag ger han 3 kulor om dagen morgon och kväll. Jag visste på ett ungefär vad jag ska ge honom men ville vara säker på att det var rätt för jag verkar ju inte hitta något på nätet angående just det och verkar ju inte få trevliga svar utav någon här. Om du inte kan ge mig ett trevligt svar undrar jag också vad du gör här?Denna sida var väl till för att fråga och få mer information? Så jag visste inte vad jag inte skulle ge han för mat , mängd osv utan har gett han den mängd jag ser att han käkar. Och döm mig inte för att jag vill mitt djur det bästa och ta reda på så mycket som möjligt. Och jag kanske yttrade mig fel i början men att du sitter och säger "Att först införskaffa djuret och sen fråga om maten är för mig ett stort fel" visar bara vilka föruthastade slutsatser du kan dra om människor. Ursäkta min negativa ton!!

593
551
Redfoot:
Jag vet att många tycker att anfall är bästa försvar.
Hur vet jag då att du inte läst på, jo, då skulle du inte behöva fråga de mest nödvändiga frågorna. Ex vad ska den äta, hur mycket osv osv.
Och ja, jag ursäktar din negativa ton men aldrig en lögn.
/R



2048
773
psyjoh:
Redfoot skrev:
Jag vet att många tycker att anfall är bästa försvar.
Hur vet jag då att du inte läst på, jo, då skulle du inte behöva fråga de mest nödvändiga frågorna. Ex vad ska den äta, hur mycket osv osv.
Och ja, jag ursäktar din negativa ton men aldrig en lögn.
/R



Men sluta snälla. Sånna toner behövs inte. Klart hon har läst på men känner sig ändå osäker. Det har vi flesta säkert gjort någon gång. Nu vet jag inte inte vad du menar med att hon skrev en lögn men det kan du säkert fylla i. Vet inte om jag missförstått ditt inlägg men mitt svar är min tolkning. 

Mvh Johan 

593
551
Redfoot:
Vadå gnälla och vilka sådana toner? Om inte du anser att det är fel när någon i förskaffar djur innan de vet hur det ska skötas får det stå för dig. Men kom inte och påstå att jag gnäller snälla du, när jag försöker få trådskaparen att förstå sitt misstag som hen inte vill tillstå. 
Läs hens första inlägg och sedan hens  sista,så kanske du bättre förstår vad jag menar med lögner.
/R

2048
773
psyjoh:
Redfoot skrev:
Ja jisses! Det finns något som heter faktablad på sidan
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles&specie=t_scripta
/R

Detta är ditt första inlägg. Tycker du inte själv att det är en nedsättande ton där?
Tänk om det är en ung tjej/kille som har sitt första djur? 
Hur tror du dem känner sig efter att få ett sånt svar?

Mvh polisen Johan  ;)

2048
773
psyjoh:
Redfoot skrev:
Vadå gnälla 
/R

Har inte skrivit gnälla...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild