Gecko växer inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
0
LindmanOscar:
Hej, Köpte en gecko ödla i början på året. Den har inte växt en mm vad jag kan se och den har alltid nytt vatten och larver. Den äter  inget så antar att det är därför den inte växer. Någon som kan hjläpa mig med de här innan den inte lever längre :/

1159
624
Temla:
Ger du den bara "larver" att äta? 
Vad har du för temperaturer i terrariet? 
Kan du lägga upp en bild så vi kan se hur ödlan och terrariet ser ut?

9
0
LindmanOscar:
Temla skrev:
Ger du den bara "larver" att äta? 
Vad har du för temperaturer i terrariet? 
Kan du lägga upp en bild så vi kan se hur ödlan och terrariet ser ut?

grejen är att jag har hört med en lampa som blir varm  bara, så har ingen värmeplatta så kan mycket väl vara de som är felet


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Vet du vad det är för art? En bild skulle som sagt underlätta.
Har du provat andra insekter än larver?

Om du ska få hjälp så behöver vi mer information om hur du har det i terrariet och framförallt vad det är för ödla.

9
0
LindmanOscar:
anders skrev:
Vet du vad det är för art? En bild skulle som sagt underlätta.
Har du provat andra insekter än larver?

Om du ska få hjälp så behöver vi mer information om hur du har det i terrariet och framförallt vad det är för ödla.

Lampan är inte på för bättre bild

347
220
Newton:

Vad är det för larver, vad matar du dem med?

Pudrar du larverna?
Vad har du för ljus/lampor?


9
0
LindmanOscar:
Newton skrev:
Vad är det för larver, vad matar du dem med?

Pudrar du larverna?
Vad har du för ljus/lampor?


vänliga larver ( kommer inte på namn ) köper i djuräffar. Den äter inte sysor  heller. Yes pudrar larverna. Lampan är en gamal glödlampa som blir varm. Tror jag behöver köpa en värmeplatta 

347
220
Newton:

LindmanOscar skrev:

vänliga larver ( kommer inte på namn ) köper i djuräffar. Den äter inte sysor  heller. Yes pudrar larverna. Lampan är en gamal glödlampa som blir varm. Tror jag behöver köpa en värmeplatta 


Finns ju en del larver så vore ju bra om du visste namnet på dem.
Skulle dock tippa på mjölmask då de är vanliga, ev. zophobas. Viktigt att foderdjuren också får bra mat.. Annars är det liksom ingen ide. Just mjölmask och zophobas är mest fett och ingen bra basföda.
Testa kackerlackor (mindre) om de inte äter syrsorna.
De ska ha en heat spot - en värmalampa, och du har din ganska högt upp så.. 75w kanske blir bra..?

Ser ut att vara dåligt med gömställen också. Är det en liten juvenil du har?
Då skulle jag avråda dig från att ha sanden och börja med hushållspapper till den lille.
Små geckos kan äta sanden och därmed bli förstoppade - sluta äta.
Äter de mycket sand samlas det i magsäcken och kan tillslut ta död på ödlan om det vill sig illa.
Ofta är det stressade djur som äter sanden, och stress kan t.ex. bero på brist på gömställen.



9
0
LindmanOscar:
Newton skrev:


 

Finns ju en del larver så vore ju bra om du visste namnet på dem.
Skulle dock tippa på mjölmask då de är vanliga, ev. zophobas. Viktigt att foderdjuren också får bra mat.. Annars är det liksom ingen ide. Just mjölmask och zophobas är mest fett och ingen bra basföda.
Testa kackerlackor (mindre) om de inte äter syrsorna.
De ska ha en heat spot - en värmalampa, och du har din ganska högt upp så.. 75w kanske blir bra..?

Ser ut att vara dåligt med gömställen också. Är det en liten juvenil du har?
Då skulle jag avråda dig från att ha sanden och börja med hushållspapper till den lille.
Små geckos kan äta sanden och därmed bli förstoppade - sluta äta.
Äter de mycket sand samlas det i magsäcken och kan tillslut ta död på ödlan om det vill sig illa.
Ofta är det stressade djur som äter sanden, och stress kan t.ex. bero på brist på gömställen.



aa mjölmask är de så heter dom. Tack för hjälpen ska ta bort sanden nu :)

1159
624
Temla:
Mjölmask är det sämsta du kan mata med. Deras skal är extremt hårdsmält och kan ge förstoppning och/eller matsmältningsproblem. OM du ska mata med mjölmask (som bara ska ges ibland) bör du enast mata med de vita, dvs de nyömsade. 

Rekommenderar Dubia kackerlackor i lagom storlek. BRA mat. Allt foder ska matas med nyttigheter innan den ges till ödlan. 

Har geckon fuktgrotta, vanlig grotta och en skål med kalk den kan slicka i sig när den behöver? All föda ska pudras med kalk utan fosfor vid varje matning. D3 och multivitamin 1 gång i veckan. 

Lägg gärna upp bilder på ödlan också så vi kan se om den är mager. 

Ömsar den som den ska utan problem? Har du hittat någon avföring? Isåfall, hur ser den ut?

Läste på skylten du har. Där står att den äter larver och gnagare?!?! Antar att du menar att du ger den pinkies? Det är inte heller någon bra mat, väldigt fet. Basmaten för en leopardgecko är insekter. 

Hur gammal är geckon? Om den är en liten juvenil så kan jag förstå inredningen även om jag tycker den har för lite gömställen. Täck görna för baksidan och på sidorna av terrariet. Att ha bara glas utan skydd kan kännas otryggt för ödlan. Är den vuxen så har du alldeles för snål inredning. Den behöver fler klättermöjligheter. Om det är en liten juvenil så skulle jag låta den gå på hushållspapper för att helt ta bort risken att den äter av sanden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild