Pålitlig hygrometer?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
9
LinusH:

Hej!

Blev idag stolt ägare till en underbar Kungspyton, och har precis släppt in honom i sitt nya hem.

Allt verkar vara i sin ordning, ca 31-32C på den varma sidan och 25-26C på den svala. Ormen flyttar sig från ena sidan till den andra då och då, och är nyfiken på sin omgivning :)

Hygrometern visar dock på 80% luftfuktighet, vilket känns väldigt mycket då jag har fuktat terrariet i en måttlig mängd. Hygrometern är en jag fick med från butiken och jag undrar om någon annan har användt en sån här innan? Och går den att lita på? Jag använde Exo-Terras hygrometer till min madagaskar gecko som funkade alldeles utmärkt. Ska jag hålla mig till det?

Tack på Förhand!


104
11
_kim_:
Jag litar inte alls på såna där billiga hygrometrar från Exo-Terra och Lucky Reptile. Jag använder hårhygrometer som man kan kalibrera. Finns att köpa på Ebay t.ex. 

Sen får man även se till att kolla så de visar rätt ibland. Googla på typ "Salttest hygrometer" så ser du hur man gör.

//Kim



18
9
LinusH:
Misstänkte att dom inte var allt för pålitliga, tack för svaret! Har nu beställt en digital hygrometer från Kjell o CO istället.

1661
777
fluffis:
LinusH skrev:
Misstänkte att dom inte var allt för pålitliga, tack för svaret! Har nu beställt en digital hygrometer från Kjell o CO istället.


Grattis till ormen! :)

Jag själv är osäker på om man kan lita på en hygrometer överhuvudtaget. Nu kanske jag överdriver lite (hoppas jag :)) men det har varit så mycket snack om dåliga hygrometrar... 

Jag hade inte slösat mina slantar hos Kjell och company utan om jag verkligen hade velat ha reda på luftfuktigheten så hade jag skaffat en hårhygrometer. Det finns en som isdrake tipsar om i tråden som jag länkar nedan. Jag själv tipsar om leverantören Woods då det är den enda som jag själv har haft som har visat värden som känns logiska och stabila. Woods håller ju på med avfuktare och den typen av maskiner.

Läs gärna mer i den här tråden:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1574

104
11
_kim_:
Jag håller med fluffis där, min erfarenhet är att vanliga digitala från typ  Kjell & CO inte heller är någon höjdare.
Jag använder mig av liknande dessa www.ebay.com/itm/Haarhygrometer-gros-/370396552030?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item563d5adb5e vilket verkar vara i princip samma som isdrake rekommenderar.

Man behöver en som man kan kalibrera själv. Då kommer man nog så nära man kan för rimliga pengar.

//Kim

18
9
LinusH:
Vilken tur att det finns saker som distraherar en i vardagen, han aldrig beställa från Kjell o CO vilket var tur isf :) 
Hittade denna efter lite googlande: www.lantbutiken.se/butik/termometer-och-hygrometer-till-honsgarden-och-andra-rum/5466-harhygrometer-med-mycket-snabb-reaktion-och-i-hogsta-kvalitet.html

Googlade runt efter Woods men har inte kommit fram till någon återförsäljare än!

141
109
stefan707:
Har också nyss skaffat en kungspyton. Har exo terras hydrometer och den ligger på 90% på morgon när jag vaknar...

låg även på 90 när jg var borta 2 dagar... Jag kör helt enkelt en dusch på ena sidan en gång om dagen... Sen får det bli en fruktlåda vid öms.. Tror det bör räcka, rätta mig gärna om jag är fel ute

1661
777
fluffis:
LinusH skrev:
Vilken tur att det finns saker som distraherar en i vardagen, han aldrig beställa från Kjell o CO vilket var tur isf :) 
Hittade denna efter lite googlande: www.lantbutiken.se/butik/termometer-och-hygrometer-till-honsgarden-och-andra-rum/5466-harhygrometer-med-mycket-snabb-reaktion-och-i-hogsta-kvalitet.html

Googlade runt efter Woods men har inte kommit fram till någon återförsäljare än!


Som _kim_ säger så tror jag att hårhygrometern är det närmaste du kan komma (för en hyfsat liten summa).

Jag själv har snokar som det inte är så himla noga med luftfuktigheten hos och de har alltid tillgång till fuktlåda så jag är inte orolig även om det skulle bli för torrt till dem. Så jag "nöjer" mig med en digital från Woods (är nöjd med den faktiskt). Jag har hittat den hos min lokala elhandel, Elon, tror jag det är. Eller Elkedjan har de nog gått över till nu förresten :)

1661
777
fluffis:
stefan707 skrev:
Har också nyss skaffat en kungspyton. Har exo terras hydrometer och den ligger på 90% på morgon när jag vaknar...

låg även på 90 när jg var borta 2 dagar... Jag kör helt enkelt en dusch på ena sidan en gång om dagen... Sen får det bli en fruktlåda vid öms.. Tror det bör räcka, rätta mig gärna om jag är fel ute


Det låter som en bra plan. Jag tror inte att kungspytonormar är superkänsliga med luftfuktigheten även om man såklart vill ligga någotsånär "rätt". Sen kan man ju ha fuktlådan därinne hela tiden om man vill. Jag har det till mina snokar jämt och vissa ligger där väldigt ofta periodvis. Dessutom kan det vara lätt hänt att missa att de ska ömsa.

295
270
barkskog:
Jag tycker att den här är bra (men dyr):



www.fluke.com/fluke/sesv/hvac/iaq-intstrument/klimatinstrument/fluke-971.htm?pid=56155
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild