Nybörjarödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

34
12
ReptiGustav:
Jag har visat henne alla ödlor och hon tycker mest om leopardgecko så jag undrar lite vilken inredning,subrat mm

1159
625
Temla:
Här finns lite att läsa 
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=e_macularius

146
85
Lovet:
Jag skulle rekommendera vipergecko, väldigt charmiga små saker. Jag har både vipergeckos och leopardgeckos, mina leopardgeckos ser men i princip bara på natten medan vipergeckosen är framme hela tiden :)

34
12
ReptiGustav:
Vad använder ni för sand till leopardgeckos


173
59
mrvikke:
du skulle kunna köra med JBL terrasand. den är som lera så den blir hårdare när den stelnar. Risk för att din leopardgecko kommer att äta sanden blir mindre då den är så pass hård

2048
773
psyjoh:
Hårt substrat/stenar i 3/4 eller 2/3 och vanlig lös finkornig sand i resten. 
Jbl terrasand som nämndes har jag i alla mina torra terrarier. Finns även zoomed excavator men betydligt sämre kvalitet och dyrare. Trixie har oxå en variant av denna lera men vet bara en i sverige som säljer den, ormar och sånt i Ängelholm. Har inte sett den någon annanstansoch ej provat den heller. 

34
12
ReptiGustav:
Till fuktlåda kan man använda typ snake cave det blir lite mer dekorativt?

2048
773
psyjoh:
Jag köpte en geckogrotta där du lyfter av själva grottan sen finns en botten med en kant som jag har fuktmaterialet i. 
Kommer ej ihåg vad den heter men är från exoterra. Har även byggt en håla av bottensubstratet jbl terrasand som jag sprayar vatten i och då håller fukten. Man kan även lägga in lite mossa där om man vill. Mer naturligt än så går nog inte att få :)

343
119
Salig:
Psyjoh, den faktiskt heter just "geckogrotta". Om ändå allt var hade så simpla namn :)

www.exo-terra.com/en/products/gecko_cave.php

2048
773
psyjoh:
Salig skrev:
Psyjoh, den faktiskt heter just "geckogrotta". Om ändå allt var hade så simpla namn :)

www.exo-terra.com/en/products/gecko_cave.php

Haha ok ;)
Tycker den funkar utmärkt som fuktgrotta. Har man en liten värmelampa ovanför en stund på dagen så blir det kondens runt om i grottan oxå och man behöver då inte spraya där i så ofta :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild