Terrarieglas runt Helsingborg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2048
773
psyjoh:
Ni som bor runt hbg o bygger eget vart köper ni ert glas och ungefärliga priser?
Sist jag byggde varflera år sen och köpte då hos en lokal glassmed eller glasblåsare eller vad man kallar det. Men det var 15 år sen när jag omin far byggde så det finns ej kvar. Har ringt Ryds men var inte riktigt nöjd medpriset..
Så förslag på var man kan köpa till hyffsat pris o gärna med glidskenor mottages gärna....

342
183
DannyF:
jag bor tyvär inte i helsingborg så kan inte direkt svara på din fråga men kan tipsa om att maila alla företag du hittar på googel, så gjorde jag. googlade örebro + glasmästare sen mailade jag alla och bad om en glasoffert.
smidigt då man slipper ringa och tacka nej till riktiga idiotpriser, vissa sa 1200kr och andra 650kr för samma glas.....

glidskenor finns på bauhaus, jag gav typ 75kr för 2 meter över och underskena.

2048
773
psyjoh:
Tack för tipset om bauhaus. 
Ringde först Ryds och han ville ha för 6mm glas 1200kr + 400kr för listerna=1600kr x 3 terrarie. Aldrig i livet tänkte jag. 1100kr för 4mm glas. Hittade nåt som hette glas akuten och de ville ha 650kr för 4mm glas med lister och 850kr för 6mm glas med lister,  lite mer överkomligt. 
Ska dock försöka hitta någon till. 

Vad tror ni man ska ha för glas till skäggisar?
Räcker 4mm?
Ytan glaset täcker är ca. 140x45. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Ja 4mm räcker för dem. De är ju inte särkilt tunga eller starka, tror 2mm hade räckt :-P
Är det nära golvet och du har barn hade jag satsat på laminerat glas 4mm snarare än härdat.

2048
773
psyjoh:
Ok.. ja barnen är det ingen fara med. Dem leker aldrig i närheten av terrarierna. Men visst olyckor kan alltid hända. 
Tror du verkligen 2mm räcker?
Hanen ligger ändå på 350g o har en jäkla kraft ibland. Honan på nästan 100g mer men hon är mkt lugnare. 
Det tredje terrariet kommer att vara som ett skåp tills den lille växt till sig eller när jag lyckas övertala frugan om att skaffa en sköldpadda eller dabbagam hehe. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag hade inte tagit det men hållfastheten tror jag hade räckt. Derans momentum är inte så mycket och glas är ganska starkt. Men 4mm är lagom tycker jag till en sån ruta. Det brukar också vara det måttet som glidlisterna är anpassade efter, 4 och 6mm. 


1
0
Mursar:
interglas.se dansk firma som leverar inom skåne för 350 kr.  Min kompis sa att dem tar runt 200 SEK/kvm för 4mm. Ska även ha lister enligt honom. Har inte själv kollat upp sidan än dock.

115
168
JTGeckos:
Min lokala glasmästare tar 300kr/kvm för 4mm och 450kr/kvm för 6mm...
Leta runt. Oftast är det dom mindre glasmästarna som kan ge bra priser, utan kvitto blir det riktigt billigt.. ;-)

2048
773
psyjoh:
Tack för tipsen. ..
Har dock inte hittat billigare än 650kr m lister för 4mm än. 
Hålet är ca. 140x45 där glasen ska sitta = 0.63kvm. 
Känns ändå dyrt jämfört med era priser. 
Ska först bli färdig med inredning i alla burkar innan jag beställer glasen. 

115
168
JTGeckos:
Det är bara ca 400kr... Ganska bra pris tycker jag.. :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild