Lättskött kameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

51
5
Tezza:
Som de lyder har nån tips på lätt kamelont 

108
19
Lindstrom:
Jemenkameleont är en väldigt lättskött kameleont, :)

150
90
HameFall:
Jag har både panterkameleont och jemenkameleonter men jag tycker att båda är lättskötta med hjälp utav duschsystem, men panterkameleontern är både vackrare och mer sociala utav sig.

108
19
Lindstrom:
Fast min jemenkameleont är jätte social men i mängden så kanske det är så :)

150
90
HameFall:
Min hona är inte social men hon ryggar inte tillbaks heller liksom skiter i vilket verkar det som, hanen däremot är en helt annan historia han blåser upp sig och fräser bara jag går för nära terrariet.. dock tog jag över honom när han var tre år så man vet ju aldrig hur han haft det.

51
5
Tezza:
Hur stort jem honna ha. O hur stort för panter är så sugen på båda men vill då ha lätt för mej tanke bor litet

1159
624
Temla:
Båda arterna kräver stora terrarium så "bo litet" är bara och glömma. :)

51
5
Tezza:
Hur stort

1159
624
Temla:
Här är kraven enligt L80:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

Notera att det dock är minsta mått i den listan. 
De flesta verkar satsa på höga och smala terrarium till kameleonter (ca 120 cm höga) men min erfarenhet är att dom också ska ha breda (ca 90-100 cm) för de håller sig oftast högst upp och vill gärna kunna promenera fram och tillbaka däruppe. Dom bör ha ett högt terrarium också men det viktigaste är att dom kan sitta högre än människorna som är utanför för att känna sig säkra. De behöver också ett väl ventilerat terrarium. 

Om du vill ha ett mindre terrarium så kan du istället köpa en dvärgkameleont av något slag. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Håller med Temla om att det är viktigt med ett stort terrarie. Det gör det även lättare för dig att inreda.

Vad gäller dvärgkameleonter, så finns det ett gäng olika arter. Nackdelen är dock att de kräver rätt så låga temperaturer vilket i vissa fall kan bli problematiskt (framförallt på sommaren) beroende på hur man bor.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild