Helglasbygge.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

25
29
Tulle:
Hej alla. =)...
Jag har hållit på med akvarium förut, framförallt ganka tätt planterade tankar,  och har länge haft ett sug efter att prova terrarium/vivarium. Vad är skillnaden mellan vivarium och terrarium egentligen? 

Så jag kan väll säga att jag tänkt på att bygga till o från ett tag, men att byggstarten blev ganska spontan och att jag har bara har lösa planer för teknik och inredning.  Planerar inte för några djur alls i detta stadie utan bara för växter och en vattendel. 

Första frågan till er erfarna terrarieister blir, vad ska man ha för bakgrundsmaterial? Jag var säker på att jag skulle använda epiweb tills jag började läsa på lite olika forum, många på svenska forum verkar vara negativt inställda till produkten medans tonerna verkar med positiva på utländska forum.  

Nu till dom obligatoriska bilderna som måste finnas i en byggtråd...









Bänken är en Ikea Bestå 60x40x60som jag förstärkt invändigt med 45x45 reglar, själva tanken kommer mäta 60x40x90 med möjlighetet att ha 30cm vatten, och skjutdörrar på sidorna. 

På sista bilden är det punktat o ska hellimmas i helgen.


25
29
Tulle:
Har haft ledig helg o pillat lite med bygget.
Jag bestämde mig på vägen hem till Motala i Fredags att jag var för trött o inte skulle ställa mig o silikona den kvällen, skulle bara åka o titta och planera för nästkommande dag.
Men kunde jag hålla mig, nej! 
Det gick bra tills jag skulle dra bort tejpen. Det hade bildats "skinn" på silikonet som hängde med när jag drog bort tejpen o resulterade i ojämna fogar, försökte rädda det med mer silikon o dra ut det utan tejp, vid det här laget var jag astrött o fogarna blev bara sämre o sämre ju mer jag försökte, så jag lämnade det för kvällen.
Återvände på Lördagen för att spendera några timmar med att skära o torka bort silikonet från kvällen innan, om jag bara lyssnat på mig själv hade jag sluppit detta skitgöra!
Skar bort allt inne i terrariet men lämnade fogarna mellan glasen.
Det blev helt ok andra gången iallafall.


Har några smågrejer kvar att snygga till, bland annat tänker jag smeta silikon på ändglasen för att slippa se den grönaktiga färgen.


Nästa ledighet kommer jag vattenfylla för första gången o se om jag fått det tätt.


182
87
Mrjansson92:
följer bygget, ska bli kul att se hur det blir =)
Vad använder du för lim? eller är det bara vanligt silicon? har själv vart lite i tankarna på att bygga nått eget i glas och har en hel tub med glassilicon liggandes men vet inte om det räcker eller om man måste köra med starkare lim i alla fogar/skarvar och sen silicona över eller så =) hur gör du?

25
29
Tulle:
Jag använder AquaMedic akvariesilikon. Det viktigaste om du ska ha djur i är att det är giftfritt!

Har limmat upp till 540 liters akvarium med vanligt akariesilikon, så det håller så långt iallafall. Var bara noga med att tvätta ytorna där silikonet ska fästa.

Jag limmar alltid med tändsticksfog, då kan rutorna röra sig lite utan att det blir spänningar. (Om du kollar på andra bilden så ser du tändstickorna mellan glasen) 

Det är silikon rakt igenom, men jag punktar ihop tanken med tändstickorna på plats,  när det härdat tar jag bort tändstickorna o helsilikonar.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Schysst bygge! Ska bli kul att följa :)

Tulle skrev:

Vad är skillnaden mellan vivarium och terrarium egentligen? 


Ska man vara hård, så är vivarium samlingsnamnet över akvarium, terrarium, paludarium etc. 
Terrarium är en vivarium med torr miljö.

Även om det är definitionerna, så används de inte riktigt så. Ordet terrarium används generellt varje gång man pratar om ett vivarium oavsett miljön i. Vivarium används i regel enbart då miljön är regnskog eller fuktig miljö, gärna med vattendel.

Tulle skrev:

Första frågan till er erfarna terrarieister blir, vad ska man ha för bakgrundsmaterial? Jag var säker på att jag skulle använda epiweb tills jag började läsa på lite olika forum, många på svenska forum verkar vara negativt inställda till produkten medans tonerna verkar med positiva på utländska forum.


Jag har provat epiweb ett par gånger, och har det i några utav mina burkar. Har aldrig fått det att växa mossa på det, även om en del växter lyckats klänga fast och börjat täcka baksidan. Tycker det fungerar sådär, och det blir lätt lite väl platt om man inte sätter dit andra epiwebdelar. 
Så det beror lite på vad du är ute efter. Jag har sett rejält snygga bakgrunden som folk gjort på andra sätt. Så det finns säkert någon som kan ge förslag på vad man kan använda.


2966
1645
Hoggaforfan:
Fogskum eller frigolit eller skumgummi täcks av betong eller färg eller lim (tex PVA-lim) eller silikon eller latex och sen i de 3 sistnämnda ämnena trycks det fast torv. ;-)

424
32
samthe0ne:

Med tanke på höjden i ditt terrarie så skulle vilken som helst medelstor gecko-art kunna bo där. Själv har jag 2 ögonfransgeckos (Correlophus ciliatus) i ett 80*45*120 (LBH) hemmabyggt terrarie, (se 2i1-terrarie) och de stortrivs. Fördelen är att man inte behöver nån extra värme till dessa små kabrater och de överlever (och frodas) på pulverkost (Crested Gecko Diet), nackdelen är att de är nattaktiva. 
I övrigt kan jag bara berömma dig för ett så här långt snyggt bygge! Lycka till med resten


25
29
Tulle:
anders skrev:
Schysst bygge! Ska bli kul att följa :)



Ska man vara hård, så är vivarium samlingsnamnet över akvarium, terrarium, paludarium etc. 
Terrarium är en vivarium med torr miljö.

Även om det är definitionerna, så används de inte riktigt så. Ordet terrarium används generellt varje gång man pratar om ett vivarium oavsett miljön i. Vivarium används i regel enbart då miljön är regnskog eller fuktig miljö, gärna med vattendel.



Jag har provat epiweb ett par gånger, och har det i några utav mina burkar. Har aldrig fått det att växa mossa på det, även om en del växter lyckats klänga fast och börjat täcka baksidan. Tycker det fungerar sådär, och det blir lätt lite väl platt om man inte sätter dit andra epiwebdelar. 
Så det beror lite på vad du är ute efter. Jag har sett rejält snygga bakgrunden som folk gjort på andra sätt. Så det finns säkert någon som kan ge förslag på vad man kan använda.

 




Ok, tack för infon.

Jag tycker man läser det du skriver från många, att växterna funkar på epiweben men inte mossan.

Bestämde mig igår morse iallafall o beställde epiweb till bygget, planen är att ha rötter o web som bakgrund, får se om jag fäller in rötterna så vattnet som strilar igenom epiweben rinner utanpå dom eller om jag bara limmar/hänger dom utanpå så dom håller sig torra. 

25
29
Tulle:
Hoggaforfan skrev:
Fogskum eller frigolit eller skumgummi täcks av betong eller färg eller lim (tex PVA-lim) eller silikon eller latex och sen i de 3 sistnämnda ämnena trycks det fast torv. ;-)



Tack för tipset, men valet föll på att prova epiweb denna gång.

25
29
Tulle:
samthe0ne skrev:
Med tanke på höjden i ditt terrarie så skulle vilken som helst medelstor gecko-art kunna bo där. Själv har jag 2 ögonfransgeckos (Correlophus ciliatus) i ett 80*45*120 (LBH) hemmabyggt terrarie, (se 2i1-terrarie) och de stortrivs. Fördelen är att man inte behöver nån extra värme till dessa små kabrater och de överlever (och frodas) på pulverkost (Crested Gecko Diet), nackdelen är att de är nattaktiva. 
I övrigt kan jag bara berömma dig för ett så här långt snyggt bygge! Lycka till med resten




Har kollat på ditt bygge o dina ödlor. Måste berömma dig, mkt snyggt!

Jag kommer inte han några djur till en början då jag har två bostäder som jag delar min tid mellan, är borta upp till en vecka i taget. Känner att jag inte kan ge djuren den tillsyn dom behöver =/...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild