Smaug giganteus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
537
749
Patch:
Fast djur lever ju igrupper utan nån social samverkan? 

Säkerhet är ju en vanlig sak till varför djur bor i grupper/flock t.ex

Tillgång till föda är en annan... Att djur finns i samma områden nör de finns god tillgång till föda är ju inte så konstigt

Rätt miljö kan ju oxå spela in? Testa lägga in alla reptiler i ett tomt rum med en värmematta i mitten så får du se vad som händer :) 

Många reptiler bor i grupper under en viss hierarki... Skillnaden är att i det vildadör nog en och annan reptil i just sånna kamper och om inte annat så har de ju möjligheten att komma bort :) 

Och visst kanske man kan tolka in socialicering i detta... Men jag ser det inte på de viset

424
32
samthe0ne:
vad jag kunde läsa från sidan jag länkade så var det just mat och trygghet som spelade in för deras sociala beteende i det vilda Patch. Men sen är det ju en helt annan sak om de beter sig så i fångenskap också, även om de har bra tillgång till föda då också

343
119
Salig:
Håller med dig Patch, det är förmodligen vanligare att de bor i kolonier utan social samverkan. Mina små känner sig tryggare i antal, men de interagerar nästan aldrig med varandra. Mina daggeckos interagerar med varandra och har en tydlig hierarki. Stor skillnad mellan arterna. Det finns dock fall där krokodiler använt sig av grupparbete för att fånga byten, så det finns mer komplicerade sociala beteenden hos reptiler likaså. :)

"For example, alligators, Dinets found, arranged a sort of hunting party, teaming to drive fish into shallower waters where other alligators were ready to keep them from escaping. In another account, a crocodile frightened a pig into running headlong into a lagoon -- right into the maws of two smaller crocodiles waiting to pounce on a meal delivered to their home like a call-out pizza." - news.discovery.com/animals/crocodiles-use-teamwork-to-trap-their-prey-141014.htm

1
0
Lego:
Hej
jag undrar om det är någon inom 2 timmar från karlshamn eller Karlskrona i Blekinge som säljer/föder upp dvärgeckos (Tropiocolotes tripolitanus)?. Ni kan finnas i ett annat län än Blekinge.
tacksam för svar!

444
153
jpson67:
Läste en artikel  om Smaug giganteus och att dom är extremt skyddade i afrika, man får inte ens ta upp dom, dom är också fridlysta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild