Hjälp med omhändertagen sköldpadda.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

295
270
barkskog:
OurKingdom skrev:

 Alla tips och förslag på böcker/hemsidor mm som har bra information välkomnas och tack så mycket om ni orkade läsa igenom och besvara. :D


regnskog.nu/reevesii/index.php?2dsv

33
11
Duransson:
Temla skrev:
Tack barkskog! 

Exo-Terra själva säger att deras UVB lampor kan användas i 1 år och fortfarande vare effektiva, medan jag läst på andra ställen att UVB nästan är borta efter 3 månader i deras lampor. Klart att säljaren vill få det att låta bra men man undrar ju om de verkligen håller måttet ett helt år med tanke på mätningarna som gjorts av privatpersoner. 

Jag tar det säkra för det osäkra och byter mina Exo-Terra lampor var 6:e månad och hoppas det är tillräckligt. Tänker byta märke till mer hållbara UV  lampor så snart jag får råd. 



Om du byter lampor så ofta kanske du skulle ta och investera i en uv mätare.  Då ser du när det är dags att byta.

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/uv-matare/uvb-matare.html




1159
625
Temla:
Skulle vara toppen att ha en sån. Synd att dom är så himla dyra. Får bli ett framtida projekt.  Lyckligtvis finns det ju andra som mätt och stått i så jag får lita till dem så länge. 

Köpte en IR termometer igår och håller på att testa temperaturerna för att jämföra med vanlig termometer. Det jag är ute efter är vilken temp djuret upplever när det sitter på solplatsen och just nu verkar IR mätaren inte visa detta eftersom den visar på lägre temp än luftmätaren. Har bara testad på korkbark än så länge. Återkommer med resultaten när jag testat på flera material som t.ex. lian och vanlig gren. 

295
270
barkskog:
Kolla temperaturen på djuret.


444
153
jpson67:
[quote=Temla]Skulle vara toppen att ha en sån. Synd att dom är så himla dyra.

Ja det är lite väl mycket pengar, finns det andra billigare alternativ till att mäta ljuset?



2048
773
psyjoh:
Håller med om att de är dyra. Men man kan inte förlita sig på att en annan person mätt styrkan i sin lampa och tro att det ska vara samma i sin egen. 

Jag hade också velat ha en mätare. Man kanske tjänar på det i längden om man inte byter lampor för tidigt...?

1159
625
Temla:
"Håller med om att de är dyra. Men man kan inte förlita sig på att en annan person mätt styrkan i sin lampa och tro att det ska vara samma i sin egen."

Nja, lite kan man väl lita på det om flera gjort mätningar på ett och samma märke? 

2048
773
psyjoh:
Jo självklart om det är jämnt värde på alla mätningar och inom samma fabrikat. Exoterra tex. har jag läst på flera håll att det är stor skillnad från lampa till lampa. 

3
0
adde1988:
Men att du skulle ha ett akvarie med jordblandning i är inte något fint ju. Jag själv har rent vatten med en mycket bra pump och min padda trivs, han simmar med lite fiskar också
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild