Kvalster igen

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2048
773
psyjoh:
Såg nu att det var fullt med kvalster från min ena foderlåda som stod på ena ökenterrariet. 
Min tanke är att de som sprider sig på dagen dör av värmen och det torra klimatet. De som sprider sig ner i terrariet klarar sig till morgonen och dör sen när värmen kommer igång?
Har torv och sandblandning som bottenmaterial och det är snustorrt så de borde väl inte klara sig där?
Ställde foderlådan på en ugnsplåt med olja och klorin så de dör de små kräken. Sen borde det väl räcka med en snabb avtorkning imorgon på terrariebordet och terrariet?
Nån som har nåt annat tips så hojta till...
Tack o god natt :)

230
185
Humi:
Pratar vi reptilkvalster skulle jag ha sanerat hela skiten, bada allt i vatten eller frys det. Behandla reptilerna i terrariet etc.
Överlever det bara 1 av dom små jävlarna så kommer det fler.   

Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:
Precis.. Vad är det för kvalster vi pratar om? Det spelar stor roll :)

2966
1645
Hoggaforfan:

Vad vi tycker är "snustorrt" är inte alltid sant. Tyvärr, det vore mycket enklare då. Kan räcka med den fukten som finns i luften för en del arter. Så ta för givet att de är där.

Bara en fundering, det är inte samma som en annan användare råkade ut för, hoppstjärtar? Då ska du låta dem vara, de är renhållningsarbetare och bra.
www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=48


333
97
leolina:
Är det vanliga fuktkvalster från foderodlingen så dör de ut av sig själva om allt hålls torrt. Vidriga småkritter som sprider sig snabbt och ser ut som vitt damm vid första anblicken :(

2048
773
psyjoh:
Sorry hehe.. fuktkvalster så klart när de kommer från foderlådan..

2048
773
psyjoh:
Som leolina säger.. dem små kräken är det... fick dem i bokhyllan i somras oxå från en annan foderburk.. ska nog sluta med kackerlackor som vill ha fuktigt... det funkar inte bra för mig..

2048
773
psyjoh:
Hoggaforfan skrev:
Vad vi tycker är "snustorrt" är inte alltid sant. Tyvärr, det vore mycket enklare då. Kan räcka med den fukten som finns i luften för en del arter. Så ta för givet att de är där.

Bara en fundering, det är inte samma som en annan användare råkade ut för, hoppstjärtar? Då ska du låta dem vara, de är renhållningsarbetare och bra.
www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=48


Nej det är inga hoppstjärtar.. ser skillnad på dem...

2048
773
psyjoh:
leolina skrev:
Är det vanliga fuktkvalster från foderodlingen så dör de ut av sig själva om allt hålls torrt. Vidriga småkritter som sprider sig snabbt och ser ut som vitt damm vid första anblicken :(

Är du säker på att de dör ut? Det var min tanke oxå att de dör av den höga värmen och belysning under dagtid?
Det är som sagt torrt i terrariet med en luftfuktighet på 50% just nu på morgonen. Vet inte om det är tillräckligt för att de ska klara sig som hogga säger?

2048
773
psyjoh:
Finns där kanske nåt medel som ödlan klarar av men som dödar kvalsterna?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild