Tips om små lätta ödlor :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
15
9
lisko:
Är van med reptiler och så, Men har aldrig haft en egen... Hade inte tänkt skaffa leguan ännu, nämnde bara att min mor haft en :) .. 

Ingenting hamnar i en skokartong ute på trappen i december!!! Så mycket kan jag lova.... Orka ens dra upp sånt ?

89
57
p4s1:
Terve veli Kaikki hyvin?
några ödlor som enligt mig är fina kolla länkarna där står skötselråd och allt :) 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=n_levis

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=m_chahoua

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=s_intermedius

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=r_ciliatus

89
57
p4s1:
Orka med att vissa av er ska peaka han frågade bara om hjälp.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Han frågade om hjälp ja.. och fick vad jag kan se väldigt mycket intressant att läsa :) 

Det är inget fel i att ge människor som nyligen börjat i hobbyn information om vad som bör & inte bör göras med sina reptiler. Sen är det alltid trevligare om alla håller god ton, men man är van vid några kommentarer som sticker ut, som på alla forum på internet ;)


89
57
p4s1:

Jo det är sant tips är alltid bra att få :)

syftade mer på vissa som la ut plastormar och snacka om att lägga ut djur i skokartonger bara onödigt.


2048
773
psyjoh:
Skäggagam eller dabbagam vill jag tipsa om. Relativt lätta i skötsel dock dyrt i inköp med rätt belysning. Men det är värt varenda krona. Blir i lagom storlek oxå :)
Dock inget att sitta i tv soffan med. Då är det bättre med en råtta eller nåt ;)

741
681
Binks:
Ja skriver man att man vill ha något att plocka ut, plocka med och kela med så är reptiler helt fel djur att skaffa.
Katter finns de fler av än de finns hem och de är ena riktiga kelgrisar så jag rekommenderar en sådan till den som vill ha djur att kela med.
Har katt själv så de är absolut inget fel på dem.

89
57
p4s1:
Jo det är sant reptiler är inga keldjur. 
syftade vara på att det va onödigt att peaka med plast ormar och skokartong biten.

Medlem i SHF
15
9
lisko:
Binks skrev:
Ja skriver man att man vill ha något att plocka ut, plocka med och kela med så är reptiler helt fel djur att skaffa.
Katter finns de fler av än de finns hem och de är ena riktiga kelgrisar så jag rekommenderar en sådan till den som vill ha djur att kela med.
Har katt själv så de är absolut inget fel på dem.


Är ju dock katt allergiker.. Neeh visst man behöver inte sitta i soffan med dom kanske.. Men ta ut nångång då o då kanske? Det vet jag nog att dom flesta av er gör...

343
119
Salig:
Du har inte tittat på möjligheten till andra pälsdjur då? Nu vet jag inte om du kanske är pälsallergiker och inte tål de flesta pälsdjur, och i så fall så är det bara att ignorera mitt inlägg här :) Har en kanin som fyllde 10 år nu i Augusti, och bättre sällskap har jag inte kunnat be om. Otroligt stora personligheter om de sköts rätt, sitter gärna ute och är sociala och har jämt bus för sig om de släpps ut. Sociala och trevliga djur som inte behöver promeneras varje dag, men som dock bör komma ut och springa i huset/lägenheten. Lite uppsyn krävs dock då de gillar att gnaga och smaka på det mesta. Tror liksom de andra att någon annan djurtyp än reptil kanske är mer det du söker. Finns en mängd trevliga däggdjur, allt från kaniner och råttor till chinchillor och igelkottar. 

Är däggdjur helt uteslutet är ju fågel ett alternativ, men som kräver mycket mer än både reptiler och däggdjur. Egentligen vill jag nog inte rekommendera fågel till någon som inte uttryckligen sagt att de vill ha en... att ha en dammig, skrikig och ultra-social fågel med mentaliteten hos en 3 åring i 20-80 år kan vara för mycket för de flersta. 

Fördelen med både däggdjur och fåglar är att de klarar av att leva 100% av sin tid i rumstemperatur, och lämpar sin mycket bättre som "sällskap" än reptiler. Jag brukar se på mina reptiler som "vackra och roligare akvariefiskar" (självklart bor mina i terrarium som uppfyller levnadskraven) och jag hanterar aldrig ödlorna mer än handmatning och ormen hanteras endast i samband med rengöring.

hoppas i vilket fall att du hittar ett djur som passar dig! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild