Bilder på era spindelterrarier =)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

544
424
Gibblo:

Redfoottortoise skrev:
Ett par frågor från en som inte kan ett dugg om att hålla spindlar i fångenskap; det som slår mig när man ser terrarier till spindlar är två saker.

För det första så är terrarierna oftast väldigt vackra (de flesta jag sett iaf) och välplanerade/genomtänkta avseende inredning.

Men varför är de oftast så små ? Behöver dom inte större ytor och "revir" än så, eller det är bara jag som ser Indiana Jones i en stor grotta framför mig full av spindlar ? 

Och hur är det med avel, man ser även spindlar ensamma i sina terrarier för det mesta, men dom kanske käkar upp varandra annars ? Eller det är olika beroende på art ?



Som bildpunkt säger så skaffar sig honorna ett bo, sen stannar de där. Hanarna är mer ute på vift och letar efter partners.

Det finns fågelspindlar man kan hålla i kollektiv, som Holothele incei tillexempel. Poecilotheria juveniler brukar man kunna hålla i kollektiv om man har gott om mat med gömställen, men till slut brukar de äta varandra... De flesta är ensamlevande djur.


121
95
Kega:

187
221
Moova:

För några år sen köpte jag 2 st juvenila Poecilotheria Regalis som gick i samma burk och hade gjort det sen de var slings. 

Dock efter några öms när den ena ömsade ut till hane märkte man att dem vart rivaler direkt så det var bara att sära på dem. 

Kul så länge det varade men kommer inte att ha pokies ihop igen och inget jag skulle rekomendera :) 


17
4
jaramass:
Hej! Jag har en B. albopilosum 0.1 adult skulle jag vilja tro. grejen är att hon fastar och är nästan jämnt nere i sin håla. antar att detta är rätt vanligt för spindlar men hon var ute mycket mer förut och vandra runt i sitt terrarium. något som kan vara fel? återkommer med bild på dennes Terrarie senare! 

121
95
Kega:
jaramass skrev:
Hej! Jag har en B. albopilosum 0.1 adult skulle jag vilja tro. grejen är att hon fastar och är nästan jämnt nere i sin håla. antar att detta är rätt vanligt för spindlar men hon var ute mycket mer förut och vandra runt i sitt terrarium. något som kan vara fel? återkommer med bild på dennes Terrarie senare! 


Förmodligen ett öms på gång så bara låt henne vara ifred. Premolt kan vara länge hos lite äldre spindlar, min B. smithi brukar fasta 4-5 månader innan öms.

544
424
Gibblo:
Ja brachypelmor är sega spindlar, de är inte direkt stressade av sig. Jag har väntat på min B. boehmei ska ömsa i över 6 månader, likaså min B. vagans.

Till och med min P. metallica har börjat fasta i flera månader.


Som Kega säger så är det bara att låta henne vara ifred :)

85
144
Avic:

40
12
205:
Jag har haft en B. smithi som mat vägrade i 18månader  för att sen ömsa skin åt sentvå fullvuxna grodor

17
4
jaramass:
Tack så mycket för alla svaren, skönt att höra. misttänkte ömsning men vill vara på säkra sidan förstås. min första fullvuxna hon spindel har bara haft hanar förut som dött efter att de blivit vuxna så är inte så van än hehe.

544
424
Gibblo:
jaramass skrev:
Tack så mycket för alla svaren, skönt att höra. misttänkte ömsning men vill vara på säkra sidan förstås. min första fullvuxna hon spindel har bara haft hanar förut som dött efter att de blivit vuxna så är inte så van än hehe.



Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild