Första bygget

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

544
424
Gibblo:
Nu är det dags! Har beställt färdigsågat osb som jag ska hämta imorgon. 700kr allt som allt hos woody. Sen ska jag leta upp rutor och lister också bara.

Har kollat i massvis med byggtrådar och sökt information och inspiration så förhoppningsvis blir resultatet inte så hemskt :)
Tänkte att jag skulle dra igång tråden redan nu för jag undrar lite var jag ska placera ventilationen.

Terrariet kommer att vara 230*60*60 och min tigerpyton kommer bo där ett tag så kommer ha rätt hög luftfuktighet där också.

Tänkte borra 4st 5 centimetershål på vardera sida, 10cm upp från botten i ena änden och högst upp i andra?
Vill ha god vetilation men inte någon skorstenseffekt iom att tigerpytons är känsliga för drag.

Sen tänkte jag behandla insidan med något så det tåler fukten, samt sätta in en liten datorfläkt som kan cirkulera luften där inne.
Mycket grönt och grenar kommer det att bli!


Vad tycker ni? Tips, synpunkter, kritik och svar på min fråga ang ventilationen uppskattas! Fler frågor kommer framöver med bygget :)

1662
779
fluffis:
Det låter som ett intressant bygge! :)

544
424
Gibblo:
fluffis skrev:
Det låter som ett intressant bygge! :)



Kul att höra, det tycker jag med :) Är ivrig att få komma igång men antagligen kommer min tankspridda sida sinka ner mig en del :P

EDIT: Har förresten kollat på ditt stora bygge mycket och sökt en del inspiration där ifrån! :)

741
681
Binks:
Är själv i byggartagen och har en egen tråd som de händer grejer i som bara den nu de senaste dagarna.
Angående ventilation så har jag kört på tips från peter54 som jag tycker lät vettigt.
Följande matematiska uträkning har jag kört på.

Räkna ihop arean av alla väggar (ej tak och botten)
Slå ihop dem och ta de gånger 0,02 för fuktig regnskogsterrarium och 0,04 för lite torrare.
Talet du får ut är alltså arean av ventilation som skulle funka ganska optimalt för ditt terrarium.
Bästa är nog nästan att göra ventilationen lite större och möjligtvis täppa för om de behövs istället för att göra för litet och behöva karva mer på hålet.

Kolla gärna in min tråd för tips, om man nu kan få ut något vettigt av mina tips?

544
424
Gibblo:
Binks skrev:
Är själv i byggartagen och har en egen tråd som de händer grejer i som bara den nu de senaste dagarna.
Angående ventilation så har jag kört på tips från peter54 som jag tycker lät vettigt.
Följande matematiska uträkning har jag kört på.

Räkna ihop arean av alla väggar (ej tak och botten)
Slå ihop dem och ta de gånger 0,02 för fuktig regnskogsterrarium och 0,04 för lite torrare.
Talet du får ut är alltså arean av ventilation som skulle funka ganska optimalt för ditt terrarium.
Bästa är nog nästan att göra ventilationen lite större och möjligtvis täppa för om de behövs istället för att göra för litet och behöva karva mer på hålet.

Kolla gärna in min tråd för tips, om man nu kan få ut något vettigt av mina tips?



Låter trevligt, ska kolla!

1662
779
fluffis:
Gibblo skrev:



Kul att höra, det tycker jag med :) Är ivrig att få komma igång men antagligen kommer min tankspridda sida sinka ner mig en del :P

EDIT: Har förresten kollat på ditt stora bygge mycket och sökt en del inspiration där ifrån! :)


Kul! Skillnaden är väl att du behöver fuktsäkra ditt bygge mycket mer. Har du idéer på det?

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag hade placerat nedre ventilationen högre upp så det är marksubstrat+ormens höjd sen är ventilationen. Så ormen kan ligga på marken utan drag. 10cm låter lite då.
Sen fler hål. I alla fall 6-8st hål tror jag.
Osäker på formeln som Binks tipsar om men peter54 är väl den som har bäst koll på ventilation så bör vara bra tips.


741
681
Binks:
Ja de glömde jag ju skriva.
Enligt peter54s tips så ska ventilationen sitta typ på mitten på ena sidan och sen nästan högst upp på motsatt sida.

Om du vart osäker på formeln så kan jag skriva ett exempel.

45x45x60 BxDxH

45x60=2700 x4 (eftersom de är 4 väggar som är lika stora) = 10800kvcm
10800x0,04=432
432/2=216 (eftersom man vill ha 2 ventilationshål)
Det blir alltså 2st ventilationshål på typ 22x10cm

Då kan man tex köra på 2st 125mm runda ventilationsgaller på vardera sida från Byggmax, Biltema då de ger 120kvcm/st
Eller 1st Aluminiumventilations-galler från Biltema på vardera sida vilket ger typ 240kvcm/st (fast egentligen mindre då inte hela ytan är ventilation)

Hoppas detta gav en bättre förklaring.

544
424
Gibblo:
fluffis skrev:


Kul! Skillnaden är väl att du behöver fuktsäkra ditt bygge mycket mer. Har du idéer på det?



Ja absolut, kommer inte ihåg vad det heter nu men har sparat en sida där det står vad jag ska använda!

Hoggaforfan skrev:
Jag hade placerat nedre ventilationen högre upp så det är marksubstrat+ormens höjd sen är ventilationen. Så ormen kan ligga på marken utan drag. 10cm låter lite då.
Sen fler hål. I alla fall 6-8st hål tror jag.
Osäker på formeln som Binks tipsar om men peter54 är väl den som har bäst koll på ventilation så bör vara bra tips.



Jo 10cm är nog lite lite, det blir nog mer mot mitten.
Binks skrev:
Ja de glömde jag ju skriva.
Enligt peter54s tips så ska ventilationen sitta typ på mitten på ena sidan och sen nästan högst upp på motsatt sida.

Om du vart osäker på formeln så kan jag skriva ett exempel.

45x45x60 BxDxH

45x60=2700 x4 (eftersom de är 4 väggar som är lika stora) = 10800kvcm
10800x0,04=432
432/2=216 (eftersom man vill ha 2 ventilationshål)
Det blir alltså 2st ventilationshål på typ 22x10cm

Då kan man tex köra på 2st 125mm runda ventilationsgaller på vardera sida från Byggmax, Biltema då de ger 120kvcm/st
Eller 1st Aluminiumventilations-galler från Biltema på vardera sida vilket ger typ 240kvcm/st (fast egentligen mindre då inte hela ytan är ventilation)

Hoppas detta gav en bättre förklaring.


Det låter väl ganska vettigt och jag sätter ventilationen i mitten på ena sidan och uppe på andra.




544
424
Gibblo:
Så nu har det börjat hända lite!

Ingen stor yta att jobba på men vad ska man göra? :)






Det här problemet stötte jag på efter att ha följt terrariebygg-guiden här, de långa reglarna blir för långa! Så det blev till att kapa, men som tur var stämde resten av måtten.





Bättre..












Det var allt för ikväll!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild