Djur som passar tillsammans med varandra i terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

19
9
kobbe1:
tja det är ologiskt att blanda arter i terr pga att det skapar onödig/osynlig stress hos djuren och kan leda till dödsfall om man har otur,i naturen kan en del arter leva ihop men på deras villkor och då endast om det då hanlar om någonform av symbios,reptiler kan t.o.m få ömsproblem och sluta äta pga för mycket foderdjur i sina terr,.Man kanske tycker en massa !!!!men man skall inte överföra mäskliga känslor på reptiler...mvh veteran=)

19
9
kobbe1:
leguaner är revirhävdande och stressas säkerligen av att ha vaktlar i sitt terr även om terr är stort i våra ögon men allt e relativt i leguanens ögon;essutom lider troligtvis vaktlarna av höga stresshormoner av att dela terr med en leguan=) mvh

309
239
Gogs:
Har fisk o ormar ihop i min burk iaf =)

101
24
ploa:
Hej. Det var min Leguan Maqea skrev om.
Jag känner inte igen något av de sakerna du tog upp ang. stress mm. Nu kan jag omöjligt säga att det inte är så som du beskriver men efter ca 20 kullar vaktlar och inte än enda incident, leguanen äter och ömsar som hon ska, efter att sett hönan ligga och ruva sina ägg flertal gånger medans leguanen är ca 20 cm ifrån och inte bry sig alls, så känns det inte som någon av dessa är stressade, men givetvis kan jag ha fel.
Däremot tror jag man ska vara väldigt försiktig med att blanda arter, bara för att det funkar för en så behöver det inte fungera för nästa.

Mvh Peter

19
9
kobbe1:
tja=) ok jag förstår, en del stress behöver inte synas i ett beteende utan kan endast mätas,antagligen så har hönan vant sig vid leguanen och antar att det är en hon leguan du har dom ligger ju mer på latsidan när det gäller territoriell verksamhet? Vad jag förstod på magea så smakade leguanen på vaktelungarna ibland och det bord ju skapa stress hos hönan m.m !ploa detta var inte menat som ett påhopp så jag hoppas inte du tog det så. mvh kobbe

19
9
kobbe1:
my bad läste hennes inlägg igen vaktlarnas frön inte vaktarna=/


19
9
kobbe1:
Men de flesta reptiler är solitära och är det av en av en biologisk/evolutinär anledning så är min åsikt att man bör inte blanda olika arter på begränsade ytor , för det kan skapa stress hos djuren som vi inte alltid kan uppfatta.Ibland funkar det vad vi tror iaf och ibland inte men det är så klart upp till varå en=) mvh kobbe

1
0
Herpetologen:
Javisst. Du kan ha olika arter av samma djur i samma terrarie men givetvist kan du variera djur också så länge du håller dig till måtten, temperaturen m.m. som djuren kräver så att det inte slutar med att ena djuret blir uppätet. Pilgiftgrodor och mindre ödlor har jag sett gå tillsammans. Men kom ihåg, om du har olika arter eller olika djur i samma terrarie, ta hänsyn till att den ena kan äta upp den andra. Försök därför ha djur i samma storlek i samma terrarie eller djur som är helt ointresserade av varandra.

Med vänlig hälsning Herpetologen

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Att man kan är ju inte samma sak som att man bör :)

De kan ju leda till sjukdommar, skador och onödig stress hos djuren!

Skulle därimot kunna tänka mig att en akvarie med fiskar kan funka till vissa tropiska djur... men även där får man tänka på att fiskarna bajsar i vattnet som den eventuella leguanen ska dricka och vice versa... fiskarna ska bo i en miljö där leguanen mer än gärna bajsar i... de lär ju sätta prov på utrustningen man har :)

Insekter funkar ju oftast... de är många som använder bioterrarier i dagsläget där de har div kryp i bottenmaterialet som hjälper till att ta hand om avföring och liknande :)

MvH Alex

 


1275
1724
Falk:
Verkar väldigt dumt att laborera eller säga att funkar kanon att ha flera arter ilag bara om miljön stämmer. Det sker ju på djurens bekostnad om det går åt helsike.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild