Levande växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

63
5
gitchen:

Lite trött på konstgjorda växter o vill inreda med levande växter till min jemenkameleont. 

Eftersom de gärna smakar på växter så vill jag ha tips på bra ogiftiga växter o gärna även de med bra klättermöjligheter. 

Vill ha lite olika sorter.

Tack på förhand :)


593
551
Redfoot:

Att de äter  växter eller blad är väl bara för att få i sig vätska och det bör ju knappast saknas i ett terrarium. Men för säkerhets skull ska du kanske inte chansa, bäst är väl att Googla på det naturliga habitatet och se vad som växer där och sedan ha det som utgångspunkt.


230
22
Nooon:

Jag har läst att man kan mata skäggagamer med hibiskus-blad. Hibiskusar växer snällt bara det får vatten och bra med ljus och de blir vedartade så ett inte allför stort djur kan klättra på dem.

Du kan också rigga grenar och låta slingerväxter växa kring dem. Det blir klätterbart och bra.

Det ska finnas någon lista på "säkra" växter... för någon reptil... har jag sett någonstans... hmm... jag återkommer om jag hittar den.

Fler tips än så har jag tyvärr inte men jag vill kommentera det med att välja växter från djurets habitat:
Jag har emellanåt gjort mina försök att hitta habitatriktiga växter... och det har inte alltid varit helt lätt. Ofta får man välja andra växter som ser lite likadana ut för att det inte går att hitta uppgifter om exakt vad som växer på rätt plats i världen eller att växterna inte finns att köpa eller blir för stora eller inte klarar förhållandena. Hittar du habitatriktiga växter så är det ju bara bra... men det garanterar ju inte att djuret kan äta dem - giftiga växter finns överallt. I ett terrarium vill man kanske också ha mer slitstarka växter eftersom det utsätts för mer slitage än de gör i det fria.


63
5
gitchen:

Absolut är ju habitatriktiga växter det ultimata, men inte alltid lätt att hitta o sen vill jag va säker på att de inte är giftiga!! Det är ju klart prio 1! 

Hibiskus har jag funderat på att sätta i det nya där alla växter ska in :) men vill ha mer än bara det... 


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Jag kör på benjaminfikus och gullranka främst till min.


242
29
Blues:

Bra växter som håller fukt Nepenthes o bromelia.


63
5
gitchen:

Redfoot: jemenkameleont är en av få kameleonter som äter både animalisk o vegetarisk föda.  Animalisk som huvudföda dock!  Det är inte enbart pga vätska som de äter bladen.


2
0
Rullpackan:

Då det redan finns så många trådar om just växter så hoppas jag ej att det gör något om jag ställer min fråga här ist för att skapa en ny...

Har länge funderat på att använda riktiga växter till både kameleonterna och geckosarna (eventuellt även ormarna)

Och undrar då först och främst om någon har några erfarenheter av just dessa växter, som kommer radas upp här nedanför. om dom är giftiga eller ej men även tips på om man ska plantera växterna direkt i terrariumet  = fylla hela botten med jord och plantera eller om man ska plantera i olika krukor...


Här kommer iaf dom till tänkta växterna jag önska ha till först o främst kameleonterna

* Ficus benjamina Natasja
* Ficus benjamina Mix
* Schefflera arboricola 'Nora'
* Chlorophytum c. Variegata
* Chamaedorea Elegans
* Pilea depressa
* Nephrolepis exaltata 'Boston Bleu Bell'


Tusen tack på förhand, ^^


242
29
Blues:

Om det är regnskogsterra som skall behålla fukt så rek jag bromelia o nepenthes typer finns många olika sorter o storlekar.


31
6
slowfox64:

Växter till terrariet:

Hämtat ur: Ormar, ödlor, sköldpaddor och andra djur i terrariet av Uwe Dust, Natur och kultur/LTs Förlag

Växter för fuktvarma regnskogsterrarier:

Ormbunkar

Frilandsadiantum

Adiantum pedatum

 

Fågelbobräken

Asplenium

 

Bromelia

Bromeliaceae

 

Blomsterananas

Aechmea

 

Gömblomma

Cryptanthus

 

Guzmania, juvelblomma

Guzmania

Tillandsia

 

Papegojstjärt

Vriesea

 

Orkidéer

 

Blad-och blomväxter:

Kalla

Aglaonema commutatum

 

Flamingoblomma

Anthurium-hybrider

 

Brokkaladium

Caladium bicolor-hybrider

 

Kroton

Codiaeum variegatum

 

Gloxiniaväxter

Columnea-arter

 

Bloddracena

Cordyline fruticosa

 

Prickblad, Dieffenbachia

Dieffenbachia-hybrider

 

Drakblodsträd, doftdracena

Dracaena

 

Gullranka

Epipremnum pinnatum

 

Tropiska fikusarter (mullbärsväxter)

Ficus spp

 

Porslinsblomma

Hoya

 

Moses stentavlor

Maranta leuconeura

 

Monstera

Monstera deliciosa

 

Dvärgpeppar, Peperomia

Peperomia

 

Filodendron, klätterkalla

Philodendron

 

Fläckig gullranka

Scindapsus pictus

 

Fredskalla

Spathiphyllum-arter

 

Himmelsblomma

Tradescantia

 

Växter för torr-,savann- och stäppterrarier:

Aloe

 

Starrväxter

Carex brunea

 

Crassula, fetblad

Crassula

 

Echeveria, fetblad

Echeveria

 

Törelväxter

Euphorbia

 

Gasteria

Haworthia

 

Bajonettlilja

Sansevera

 

Palmlilja, Yuccapalm

Yucca

 

Växter för ökenterrariet:

Levande stenar

Lithops

 

Fetknopp

Sedum

 

Det finns säkert ännu flera växter men detta är ett axplock av dem, håll till godo.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild