B. orientalis ändrar färg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
34
4
fmiaou:
När grodorna kom var tre klargröna, och en blå/brun/grön. Nu är de mest bruna allihop, utom ibland? Vad är det som får dem att ändra färgen? Mår de inte bra när de är bruna, eller fryser de? Jag har letat på nätet efter info men hittar bara konstaterande ATT de ändrar färg, inte varför. Någon som vet?

5099
3875
Tropfrog:
Teorin om att de fryser är orimlig och går lätt att motbevisa. Titta på artens naturliga utbredningsområde och klimatet där så förstår du nog hur orimligt det är. 

Men, nej, jag har ingen teori om vad det egentligen beror på.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
976
1094
NellyNiklas:

fmiaou skrev:
När grodorna kom var tre klargröna, och en blå/brun/grön. Nu är de mest bruna allihop, utom ibland? Vad är det som får dem att ändra färgen? Mår de inte bra när de är bruna, eller fryser de? Jag har letat på nätet efter info men hittar bara konstaterande ATT de ändrar färg, inte varför. Någon som vet?


Kamoflage, ålder, tid på dygnet (dag eller natt) kommunikation mellan individer, säsong på året, hälsa... ?

Det finns säkert en rad olika anledningar/spekulationer kring färgskiftningar. Mina Polypedates grodor (både juvenile och vuxna) ändrar färg från beige och ljusbrunt till chokladbrun, orange och mörka ränder. Väldigt häftigt faktiskt. 

Mvh
Niklas


8
6
Spikedreptiles:
Mina gör likadant. Tror det kan vara deras fired up och fired down?

Medlem i SkHF
976
1094
NellyNiklas:

Spikedreptiles skrev:
Mina gör likadant. Tror det kan vara deras fired up och fired down?


Fullt möjligt. Den ledande frågan blir vad innebär att vara "fired up/down"?

Rent biologiskt är färgskiftningar en fråga om pigment i cellerna och inget annat. Vad pigmentändringen i sin tur beror på går ju bara att spekulera om. 

Vissa arter blir ändrar färg för att ta tillvara mer eller mindre av solenergi/värme, medans andra gör det i syfte att attrahera eller avskräcka. Vissa morpher kan säkert förstärka förändringen ytterligare. 

 


Medlem i SHF
34
4
fmiaou:
NellyNiklas skrev:


 Vissa arter blir ändrar färg för att ta tillvara mer eller mindre av solenergi/värme, medans andra gör det i syfte att attrahera eller avskräcka. Vissa morpher kan säkert förstärka förändringen ytterligare. 

 



Ja! Det var där min tanke om att de fryser kom in. Tänkte att mörk färg blir varm snabbare. Men det verkar inte riktigt stämma helt och hållet, eftersom de oftare är gröna i vattnet, och allting är rumstempererat (alltså både under och över ytan). De har i alla fall ynglat av sig, har 20+ i olika storlekar i en separat burk :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild