Min afrikanska tjocksvansgecko äter ej!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
1
Skruven:
Hej! Jag är lite orolig för min ödla då han ej vill äta. Han struntar fullständigt i maten. Vad kan det vara för fel? Jag är ny inom detta med reptiler men har läst på om det jag har hittat! Jag har enbart testa att ge honom mjölmask kan det vara det som gör att han inte äter? Ni får gärna tipsa och hjälpa mig vad jag kan göra! 

229
224
Formula76:
Hur länge har du haft den?

4
1
Skruven:

Formula76 skrev:
Hur länge har du haft den?


jag har haft i en vecka 


229
224
Formula76:
Det första tipset är väl att ge den tid, och framför allt lugn o ro. Håll inte på o pilla med den. Ge den mat och gå där ifrån.
Reptiler kan gå länge utan mat innan det blir ett problem, så det är ingen fara än. 

4
1
Skruven:

Formula76 skrev:
Det första tipset är väl att ge den tid, och framför allt lugn o ro. Håll inte på o pilla med den. Ge den mat och gå där ifrån.
Reptiler kan gå länge utan mat innan det blir ett problem, så det är ingen fara än. 


okej tack för svar:)


5099
3875
Tropfrog:
Såg du den äta innan du köpte den? Hur är den i hullet?

Lägg gärna upp en bild så man kan avgöra status.

25
17
CrossroadReptiles:
Som tidigare sagt så är det ingen panik om djuret var vid gott hull från början. Min erfarenhet är att det kan vara lite krångligt att få tjocksvansgeckos att äta mjölmask. Prova gärna med syrsor då deras rörelsemönster verkar trigga födoresponsen hos tjocksvansar. Sedan borde det gå att få över din gecko till att äta kackerlackor ur en skål.

4
1
Skruven:

CrossroadReptiles skrev:
Som tidigare sagt så är det ingen panik om djuret var vid gott hull från början. Min erfarenhet är att det kan vara lite krångligt att få tjocksvansgeckos att äta mjölmask. Prova gärna med syrsor då deras rörelsemönster verkar trigga födoresponsen hos tjocksvansar. Sedan borde det gå att få över din gecko till att äta kackerlackor ur en skål.



Jag stoppade i ett para syrsor till honom som han fick jaga då åt han. Jag tackar er som har skrivit och tipsat lite!:)


303
150
SunshineGeckos:
Den är också nyinflyttad och förmodligen stressad så det kan ta ett tag innan den äter som den ska.
En vecka i sitt nya hem är ingenting. Lägg insekter i en skål och låt den vara så mycket som möjligt utan att störa och hantera.
Man brukar säga om ormar att dom ska få vara ifred minst två veckor efter att man köpt dom för att dom ska få bli vana med sitt terrarium.
Att man har samma till ödlor låter väl rimligt tycker jag.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild