Hjälp med Bioaktivt terrarium/Ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
3
LDJ:

Då kör vi några frågor då!
Jag tänkt att ev. bygga ett bioaktivt terrarium till vintern/nästa vår.
Jag har tittat på ett glas terrarium på 60x60x80 till en ögonfransgecko om det blir en sådan.

1. Om man skulle vilja ha ett litet/"lätt" vattenfall har jag sett pump till det, men behöver man inte ett filter också som filtrerar bort smuts? Tips?
Hur gillar arten att bäst dricka? Stillastående vatten (skål) eller vatten som rör på sig (ifrån vattenfallet)

2. Tittade på denna youtube kanal och det han använder (polygem zoopoxy) verkar vara väldigt smidigt.
Har vi det i Sverige eller finns det något liknande?
youtu.be/E9RIR0qE_q0?si=BsaIRXq444MwQZwN

3.Vilket fogskum kör ni med?
Är det bättre att köra med svart om man missar att täcka en fläck?

4. Drylok, vilka färger är det bra att färgsätta det med?
Hur många lager?
Och om man vill drybrusha blandar man det med lite drylok då?
Behöver man silikona kanterna på bakgrunden för att förhindra fukt kommer bakom?

5. Hur gör ni för att slippa se fogskummet/cellplasten utifrån?
Måla/foilera?

6. Regnvattensystem, räcker det med dimma eller måste man köra "regn"?
Vilket märke/system hade ni rekommenderat?
Destillerat vatten?

7. Behöver man ha fläkt? Eller räcker det om det är nät upptill på terrariumet?

8. Bra växter/mossa.

Dyker säkert upp fler frågor, fyll gärna på om ni har något.


5099
3875
Tropfrog:
1: jag avråder från vattenfall. Det är för mycket som kan gå fel. Keep it simple.

3: jag körde med vanlig billig som är gul för 7 år sedan. Funkar än idag.

5: jag använde matt svart folie.

6: det beror lite på vilken miljö du försöker skapa. Jag kör regnsystem från dusk i varm regnskogsmiljö.

7: Behöver inte ha fläkt om man har galler. Tvärtom kan det behövas strypa luftflödet för att hålla fuktigheten. Men igen, beror på vilken miljö du vill skapa.

8: Det finns så många att välja på att det skulle innebära att begränsa dig genom att nämna några. Skaffa de som passar i din miljö och som du gillar. Är du osäker om de funkar, fråga.  Rana terrarienbau och bens jungle är bra källor för terrarieväxter.

Mvh
Magnus 

8
3
LDJ:

Tropfrog skrev:
1: jag avråder från vattenfall. Det är för mycket som kan gå fel. Keep it simple.

3: jag körde med vanlig billig som är gul för 7 år sedan. Funkar än idag.

5: jag använde matt svart folie.

6: det beror lite på vilken miljö du försöker skapa. Jag kör regnsystem från dusk i varm regnskogsmiljö.

7: Behöver inte ha fläkt om man har galler. Tvärtom kan det behövas strypa luftflödet för att hålla fuktigheten. Men igen, beror på vilken miljö du vill skapa.

8: Det finns så många att välja på att det skulle innebära att begränsa dig genom att nämna några. Skaffa de som passar i din miljö och som du gillar. Är du osäker om de funkar, fråga.  Rana terrarienbau och bens jungle är bra källor för terrarieväxter.

Mvh
Magnus 


Hej!
Ja du kan ju ha rätt i 1. ett fel och vatten på fel/oönskade ställen.

3. Du behövde inte silikona kanterna för att förhindra fukt att komma bakom bakgrunderna?

8. Lägger jag till i min lista!


5099
3875
Tropfrog:
3: fogskum behöver fukt för att härda. Jag var tvungen att borra små hål och trycka in fukt på strategiska ställen för att få det att stelna helt.

Mvh
Magnus 

8
3
LDJ:
Tropfrog skrev:
3: fogskum behöver fukt för att härda. Jag var tvungen att borra små hål och trycka in fukt på strategiska ställen för att få det att stelna helt.

Mvh
Magnus 

Tack för tipset!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild