Inredning terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Linz:
Hej! Jag har läst att man kan ta grenar och stenar utifrån oavsätt om man gör rent de eller inte för att sedan ha i terrarium.

Kan detta även funka med löv, mossa med mera?
Kan man hålla de vid liv i ett terrarium där det är hög luftfuktighet?
Kan det vara farligt för reptilen att ha löv/mossa och liknande i terrariet?

5099
3873
Tropfrog:
Linz skrev:
Hej! Jag har läst att man kan ta grenar och stenar utifrån oavsätt om man gör rent de eller inte för att sedan ha i terrarium.


Nej, det skulle jag inte säga. Vad det är för material och var det är plockat spelar roll.

Linz skrev:


Kan detta även funka med löv, mossa med mera?


Jo, det kan funka.

Linz skrev:

Kan man hålla de vid liv i ett terrarium där det är hög luftfuktighet?


De?? Grenar, stenar och löv är ju redan döda. Vissa mossor kan man få att överleva en tid.

Linz skrev:

Kan det vara farligt för reptilen att ha löv/mossa och liknande i terrariet?


Om reptilen kommer ifrån en miljö där löv och mossa är naturligt förekommande så kan inte löven eller mossan i sig utgöra någon fara. Det folk oroar sig för är främst gifter och patogener man kan tänka sig få med in. Risken är nog liten, men inte obefintlig. 

Jag fick själv in någon typ av liten milliped med material utifrån som förökade sig okontrollerat. Visade sig vara en hajare på att käka korkbark. Bara smulade det totalt. Idag har populationen stabiliserats och jag ser inte alls lika många.

Idag torrförvarar jag löv utifrån i ett år och värmebehandlar innan användning för säkerhets skull. 

Jag skulle säga att just nu inte är bästa tiden att plocka löv när de legat på marken hela vintern. Jag plockar bara nyfällda höstlöv. Använder magnolia då jag tycker att de ser bra ut och bryts ner sakta.

Mvh
Magnus 




3
0
Linz:
[quote=Tropfrog]

Nej, det skulle jag inte säga. Vad det är för material och var det är plockat spelar roll.



Jo, det kan funka.



De?? Grenar, stenar och löv är ju redan döda. Vissa mossor kan man få att överleva en tid.



Om reptilen kommer ifrån en miljö där löv och mossa är naturligt förekommande så kan inte löven eller mossan i sig utgöra någon fara. Det folk oroar sig för är främst gifter och patogener man kan tänka sig få med in. Risken är nog liten, men inte obefintlig. 

Jag fick själv in någon typ av liten milliped med material utifrån som förökade sig okontrollerat. Visade sig vara en hajare på att käka korkbark. Bara smulade det totalt. Idag har populationen stabiliserats och jag ser inte alls lika många.

Mvh
Magnus 





Så man kan alltså använda löv, mossa, grenar och stenar utifrån?
Tack för svar

5099
3873
Tropfrog:
Linz skrev:


Så man kan alltså använda löv, mossa, grenar och stenar utifrån?
Tack för svar


Kan....Absolut.

Mvh
Magnus 


3
0
Linz:
[quote=Tropfrog]

Kan....Absolut.

Mvh
Magnus 

Men vi säger en gecko som bara äter cgd och insekter

5099
3873
Tropfrog:
Linz skrev:


Men vi säger en gecko som bara äter cgd och insekter


Jag tror inte typ av djur spelar så stor roll. Riskerna är de samma oavsett art.

Mvh
Magnus 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild