Dusks EpiWebIIS exoterra edition

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
NiekW:
jag är på gång att bygga en ny exoterra terrarium för pilgiftsgrodor. När jag kollade lite rund hamnade jag på dusk's epiweb-IIS system. Ett sorts synthetisk spagnum med bevattningssystem som ersätter botten och vägsubstratet.
är lite fascinerad med har också några frågor som till exempel hur det går med småkrypslivet i en bioaktiv terrarium och om hur större planter utan epifyt rotsystem tycker om det. Någon som har en åsikt eller erfarenhet? 

5099
3875
Tropfrog:
Epiweb är knappast bioaktivt, det är syntetiskt.

Växter som tycker om konstant våta fötter gillar epiweb. Växter som tycker om att torka ut emellanåt gillar det inte.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Det är viktigt att komma ihåg att pilgiftsgrodor inte ska ha det pissvått konstant. Lite mossa här och var är absolut okej, men man vill inte ha ett helt terrarium där allt är rinnande vatten och pissvåt mossa. Grodorna gillar att ha mycket torra platser med döda löv, och man brukar säga att de vill ha "torra fötter och blöt rygg". Jag misstänker att det som de flesta föreställer sig med en EpiWeb-bakgrund (fina mossväggar överallt) oftast är miljöer som inte vore optimala för pilgift, och jag skulle tro att själva bakgrundsmaterialet håller sig väldigt blött och aldrig torkar ut, men visst kanske det kan fungera.

Ett syntetiskt upplägg som jag är mycket nöjd med är att ha filtermatta (jag har svart 30 ppi filtermatta, köpt från en akvariewebshop) som fungerar som både dräneringslager och bottensubstrat. Detta verkar väldigt uppskattat av alla växter jag testat det för (många aroider), och med grodbajs och döda, förmultnande löv ovanpå blir näringsbrist inget problem. Krypen har inget emot att själva bottenmaterialet är syntetiskt, så länge det finns ltie löv och annat på det. Dessutom väger det ingenting, ser hyfsat snyggt ut och kommer aldrig brytas ner och bli geggamoja. Jag har även kört hygrolonbakgrund i många av mina burkar. Det är också från dusk, men det är designat för att efterlikna bark och håller sig fuktigt, men inte blött, och lyfter bara vattnet ett par decimeter över marken.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild