Vilket ljus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
CHaverstam:
Jag har nyss hittat denna hobbyn och håller på att bygga ett paludarium

som bas är det exo-terra 60x45x90
Halva bakre väggen kommer bestå av epiweb iis med mossa och andra en berghäll med fogskum
kommer eventuellt ha en vattendel nertill och överdrivet mycket växter

jag funderar på att husera några mindre ödlor eller grodor.

Det jag funderar på är vad jag ska ha för ljus.

Jag vill att det ska vara estetiskt snyggt, det behöver vara riktigt kraftigt för att mossa och växter ska må bra (6000+ lumen.), samt att jag eventuellt behöver få plats med uvb/värme.

Vad har ni för erfarenheter och vart bör jag börja leta?

Har ni även något tips vart man kan få tag på vinrankor/korkrör?

5099
3875
Tropfrog:
För växterna gillar jag dusk tropics grejor. För 90 högt så behövs det lite tryck. Så jag skulle gissa att grow up panelen är ett bra alternativ.

Inredning brukar man hitta bäst sortiment på mässorna. Annars kan en tur till herpes choise vara bra också.

Mvh
Magnus 

2
0
CHaverstam:
Tropfrog skrev:
För växterna gillar jag dusk tropics grejor. För 90 högt så behövs det lite tryck. Så jag skulle gissa att grow up panelen är ett bra alternativ.


Jag har kollat på den och kraften gillar jag, samt att det är platt. Funderar dock hur det ska integreras i terraiumet.
Lägger man den enbart uppepå, så kommer ju nätet i mellan. Eller bör man hänga den på insidan.
På dusk bilder verkar det inte vara en eu-kontakt? Men det kanske bara är bilden? Får slänga iväg ett mail och fråga.

Jag vet inte hur man brukar göra. Har sett på bilder att många köper exo-terras lamphållare och den står ju över nätet, men tycker inte man kan klämma ut tillräckligt mycket ljus med den setupen. Om man sen ska ha ödlor som kräver både värmelampa och uvb-ljus, då blir det trångt.



5099
3875
Tropfrog:
Jo, den skall vara utanför terrariet precis som exoterras egna eller alla andra belysningar för den delen. Nättaket måste du ta bort om du skall ha regnskogstema och mossor, det håller inte kvar fuktigheten.

Om du behöver ha uv-ljus så får du låta en del av nätet vara kvar alternativt byta ut det mot optiwhite glas.

Värmelampa blir sällan bra I regnskogsterrarium eftersom det bränner och torkar ut växter inklusive mossor. Om du inte når rätt temperaturer med allmänbelysning och uv lampa så är det bättre att sätta en värmematta på ena sidan.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
976
1094
NellyNiklas:
CHaverstam skrev:


Jag har kollat på den och kraften gillar jag, samt att det är platt. Funderar dock hur det ska integreras i terraiumet.
Lägger man den enbart uppepå, så kommer ju nätet i mellan. Eller bör man hänga den på insidan.
På dusk bilder verkar det inte vara en eu-kontakt? Men det kanske bara är bilden? Får slänga iväg ett mail och fråga.

Jag vet inte hur man brukar göra. Har sett på bilder att många köper exo-terras lamphållare och den står ju över nätet, men tycker inte man kan klämma ut tillräckligt mycket ljus med den setupen. Om man sen ska ha ödlor som kräver både värmelampa och uvb-ljus, då blir det trångt.




Så här gjorde jag till mina P. Otilophus grodor förra våren. Både UVB, möjlighet till värme  och mängder med ljus till växterna. 2x30w 3000lm vardera.

Det intressanta med ljusintensiteten (om jag förstått allt rätt) är att lumen är enbart en indikation på mängd ljus som lampan kan leverera, inte mängd ljus som når till marken/botten på vivariumet. Där är det lux som är av intresse. 

www.terrariedjur.se/forum/thread/12523

Mvh
Niklas

5099
3875
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:


Det intressanta med ljusintensiteten (om jag förstått allt rätt) är att lumen är enbart en indikation på mängd ljus som lampan kan leverera, inte mängd ljus som når till marken/botten på vivariumet. Där är det lux som är av intresse. 

Mvh
Niklas


Det är helt korrekt. En lampa specificerar lumen som är ett mått på hur mycket ljus som lämnat ljuskällan. Lux är i princip antal lumen som når en yta på 1 kvm. Sedan avtar ljuset med kvadraten av avståndet. Dvs ju längre ifrån ytan lampan placeras desto färre lux.

Men lux och lumen viktar våglängder i  ljuset enligt ögats känslighet och har ingen som helst relation till växternas behov. Det beskriver helt enkelt hur starkt det upplevs av ögat, inte av växterna. Rent tekniskt kan man faktiskt ha 1000 lux/lumen utan att en enda av dem gör någon som helst nytta för växten.

När det gäller en ljuskällas styrka för växterna använder man sig av PAR (photosyntetic active ratiation) som mäter allt ljus inom växternas användbara spektrum eller PUR (photosyntesis usable radiation) som viktar varje spektrum utifrån hur stor del av varje som växten kan ta upp. PAR är värdet som tillverkaren specificerar sina ljuskällor i eftersom PUR varierar lite mellan olika växter. Både PAR och PUR avtar med kvadraten av avståndet på samma sätt som lux.

Men i verkligheten vill vi ha ljus som både gör växterna vackra att titta på och gör att de växer bra. Det går alltså inte att optimera PAR och PUR i ett terrarium, inte heller Lux. Att skaffa ett växtljus som man tycker ser bra ut och sedan öka tills man uppnår rätt PAR för respektive växt torde vara ett sätt att optimera ljuset i ett terrarium.

Generellt sett är de flesta växtterrarium underbelysta för optimal växthälsa och tillväxt.

Mvh
Magnus 

4
2
MrFW:
Jag skulle nog satsa på hid lampa riktigt bra ljus med uvb kolla dem.

Medlem i SkHF
976
1094
NellyNiklas:

MrFW skrev:
Jag skulle nog satsa på hid lampa riktigt bra ljus med uvb kolla dem.


Nja, inte som primär värme- och UVB källa. Metalhalide, eller "HID" som de felaktigt är benämnda, är ett komplement till exempelvis ett t5 lysrör och separat värmelampa. Metalhalidens stora plus är framförallt ljusintensiteten, men som värme- och uvbkälla är Metalhalide sämre än kombinationen t5 UVB+värmelampa (typ exoterra intense).

Mvh
Niklas


5099
3875
Tropfrog:
Ts vet bara i dagsläget att det skall bli mycket växter och eventuellt någon liten groda eller ödla. Lite tidigt att prata uv ljus när det behovet inte ännu är fastslaget?

Mvh
Magnus 

1
0
Silas:
Arcadia Lumenize. Go look it up.
You need to know what plants and animals you want.
But Jungle Dawn LED for the plants and 6% UV (distance depend on species) might be what you are looking for.
Deep Heat Projector on a dimming! thermostat for the best heat possible. Then you cover the spectrum from real IR to UV.

Best regards,
Silas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild