Vivarium/paladarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Chippen98:

Hej! 

då jag nu fått lite yta till att förverkliga en början till en ännu större dröm sen när man har hus, tänkte jag höra lite med er. 


Jag skulle vilja ha ett så maffigt paladarium/vivarium som möjligt på ytan jag kan ha nu. Max måtten skulle väl vara 140x50x140 men för att säkra lite yta till teknik & grejer kanske 120x45x120 vore bättre?. 


till mina frågor, om ni hade fått välja fritt, vad hade ni haft för teknik/utrustning? Invånare? 


Min tanke hade varit en vattendel som kan innehålla fiskar/semiakvatiska djur, någon sorts groda och något annat längre upp? Regnsystem samt fogger. Vattenfallsliknande byggen eller med någon slags "bäck" tycker jag är otroligt fint med. 


Då jag är väldigt värdelös på att bygga själv.. undrar jag om det finns någon/företag som bygger sådant efter beställning och vad tror ni att hela kalaset hade landat på? :) 

Mvh. 


5099
3875
Tropfrog:
Kul med stora byggen! Jag tror att du borde bestämma dig för vilka djur du skall ha däri först och sedan bygga allt utifrån deras behov. Känns omvänt att diskutera tekniska lösningar innan man vet om man behöver dem eller varför.

Bäckar eller vattenfall är kul i teorin. Men jag har också sett ett otal terrarium med stillastående såna av olika anledningar. Det finns många anledningar till det, men topp tre är nog att den tekniska konstruktionen aldrig höll måttet, att det läcker/spiller till substratet eller att djur drunknat. Jag avråder därför att bygga bäckar/vattenfall.

Det finns säkert företag som kan tänka sig att hjälpa dig. Men du måste vara medveten om att det inte rör sig om massproduktion. Så de behöver nog jobba 40-60 timmar på ett sånt projekt. Med timpriset som duktiga hantverkare tar så blir det nog orimligt dyrt. Sen är ju själva bygget halva nöjet i min mening. Nej, börja planera och sätt igång att lära dig själv. Det inte bara sparar pengar utan kommer att göra dig glad och stolt över vad du skapat.

Lycka till!
Magnus 

4
0
Chippen98:

Tack för ditt svar! Du har så klart rätt i att man bör bygga efter djurens krav. 


Orientalisk klockgroda är en eventuell jag kollar på, alternativt pilgiftsgrodor har jag alltid tyckt är magiskt fina. Hade ett par för några år sen men hade stora problem med att bananflugorna rymde hela tiden och det var ingen hit... 

Men om jag vänder på frågan lite vad du/ni hade valt för invånare med de måtten? För att få lite inspiration då det var några år sen jag sysslade med reptiler och amfibier. :) 

ja alltid kul med stora byggen!! :) 


5099
3875
Tropfrog:
Orientalisk klockgroda föredrar ju lite svalare förhållanden än pilgiftsgrodor och det påverkar också lite växtvalet. Jag hade alla gånger föredragit pilgift framför klockgrodor.

Pilgift går ju väl att kombinera med jungfrugeckos högre upp. Så har jag det i mitt.


Men jag kan själv reflektera lite över storleken. Kanske ett terrarium av den storleken kan husera lite större djur? 

Mvh
Magnus 

4
0
Chippen98:
Vore väldigt kul att höra på vad för större du tänker på! :D 

5099
3875
Tropfrog:
Tja, jag har väl inget specifikt i tanken. Någon lite större trädlevande ödla kanske? Phelsuma grandis är ju en trevlig ödla. Eller trädgrodor kanske. Kameleonter är ett annat alternativ. Eller grön trädvaran? Men då får man hålla sig till lite kraftigare växter.

Det finns ju så himla många intressanta djur.

Jag har aldrig själv haft möjlighet att få in en så stor burk, så har inte undersökt så mycket själv.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild