Substrat: Fukt & svamp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
3
Viral:

Tjena! Har lite tankar och funderingar gällande mitt substrat som jag gärna bollar med lite någon som har lite mer erfarenhet: 

Har ett rätt stort terrarie där jag håller mina dvärgvaraner och har nyligen upptäckt att jag fått en rätt kraftig tillväxt med svampar på den svala sidan. Efter lite googling verkar det vara gul veckskivling (Leucocoprinus birnbaumii), som jag har tolkat är relativt vanlig samt relativt ofarlig såvida den inte förtärs. Oavsett har det fått mig att fundera om jag håller och fuktar mitt substrat rätt...

Gällande fukt nivån i substratet har jag försökt följa tumregeln att den ska kunna hålla formen om man gräver i den ska inte vara blöt och sedan vattnat växterna utefter uppfattat behov, dvs torr till ytan men fuktig undertill. Tanken bakom detta var att det skulle bidra till en miljö för städare samt att hålla luftfuktigheten inne terrariet högre. Vet sedan att mina varaner inte gräver utanför äggläggning och lever relativt torrt, så det kanske är fel approach förlita sig på substratet för att komma över den torra luften som jag annars har i rummet?

Angående svampen är detta något som jag vill ta och åtgärda separat från fukten i substratet? Är personligen inget stort fan av att se dessa i terrariet och plockar dem så fort jag ser något sticka upp. Finns det städare som ger sig på svampens mycel eller är det ett substrat byte som är i sin ordning här?


5099
3875
Tropfrog:
Det låter som att du håller dina ödlor alldeles för fuktigt. Det är trots allt en ökenlevande art. Även om de söker sig till fuktiga microclimat i naturen så är det ganska så relativt i en ökenbiotop. Luftfuktigheten bör vara 40-60% vilket bara är strax över vad vi normalt har i våra hus.

Skaffa en luftfuktighetsmätare och trimma in dig mot rätt värden. Se till att de växter du håller i terrariet är torktåliga precis som växterna i deras ursprungsmiljö annars blir det lätt alldeles för fuktigt.

Sen hör svamp till nystart av terrarium och är väldigt ovanligt i inkörda burkar. Hoppstjärtar livnär sig på mycel.

Mvh
Magnus 

10
3
Viral:

Tropfrog skrev:
Det låter som att du håller dina ödlor alldeles för fuktigt. Det är trots allt en ökenlevande art. Även om de söker sig till fuktiga microclimat i naturen så är det ganska så relativt i en ökenbiotop. Luftfuktigheten bör vara 40-60% vilket bara är strax över vad vi normalt har i våra hus.

Skaffa en luftfuktighetsmätare och trimma in dig mot rätt värden. Se till att de växter du håller i terrariet är torktåliga precis som växterna i deras ursprungsmiljö annars blir det lätt alldeles för fuktigt.
 



Ja det är väl det spåret jag har börjat fundera på med, men mätvärdena jag får pendlar runt den nedre gränsen 40%±5 inne i terrariet samt 25% i rummet där det står. Därav har det inte riktigt slagit mig som ett problem sen tidigare. 


5099
3875
Tropfrog:
Jag tror att din mätare ger dig fel värden. Normal luftfuktighet i hemmiljö är 40 till 60% men kan dippa till 30% när det är som kallast på vintern. 25% anses vara ett hälsoproblem.

Mvh
Magnus

10
3
Viral:
Ska undersöka saken, återkommer när jag vet mer. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild