Trä terrarium stapel vikt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Kompani:
Hej

Ni vet dom här terrarierna gjord i OSB
Tex 120x60x60 

hur mycket vikt tror ni dom tål att stapla på?

om man inte har någon ställning, möjligt att man lägger två 45mmx120mm regel längs med 120 cm bara för att få ett mellanrum. 

tex om jag vill ställa ett likadant ovanpå. Eller två 80x40x40 cm OSB. Med lite överhäng på sidorna då.

vad säger ni om det? Ett 120 väger väl 25kg knappt utan inredning. 

488
202
David:
Om du har ett lika stort så är det ju inga problem, då kommer vikten på "ytterväggarna"
Ställer du ett mindre så får du vikten längre in på taket vilket kan göra att taket böjs ner lite. 
Har du reglar längs hela taket på det undre så hjälper det klart till. Skulle tro att det går bra att stapla med reglarna. 

488
202
David:
Sen beror det lite på hur de är byggda, jag brukar bygga mina så jag kanske ha 8-10 cm ovanför glasen, då kan man sätta en regel bakom för att stärka upp ovanför glasen. Jag bygger dock i plywood istället för osb. 

3
0
Kompani:

David skrev:
Om du har ett lika stort så är det ju inga problem, då kommer vikten på "ytterväggarna"
Ställer du ett mindre så får du vikten längre in på taket vilket kan göra att taket böjs ner lite. 
Har du reglar längs hela taket på det undre så hjälper det klart till. Skulle tro att det går bra att stapla med reglarna. 

Exakt. Vikten blir på insidan då med mindre måtten som du säger och taken är rätt lätt att svikta i OSB

får nog sätta några reglar. Eller fördela vikten på något sätt så det hamnar på väggarna mer.

eller så bygger jag själv. Det är fronten isåfall som blir min utmaning med glas och få det bra. OSB skivorna/det material man använder, i sig är ju bara måtten som ska stämma. 


ska kolla på möjligheten att kanske bygga själv då kan ja bestämma måtten. Har ett OSB från amazon 


488
202
David:
Alternativet är ju att stötta upp det undre terrariet med något stående. En stående regel, eller gren som går från golv till tak. Då kan ju inte taket svikta. Det stödet går ju sätta en lite bit in så det inte kommer precis innanför glaset. 

3
0
Kompani:
David skrev:
Alternativet är ju att stötta upp det undre terrariet med något stående. En stående regel, eller gren som går från golv till tak. Då kan ju inte taket svikta. Det stödet går ju sätta en lite bit in så det inte kommer precis innanför glaset. 

Ja exakt.
du har byggt eget jag funderar på det samma nu när jag redan har ett osb och kan kopiera deras utformning

vad går glasskjutdörrar på? Cirka vad hade varit en dyr offert och vad anses billigt tycker du?

så man vet vilket pris ungefär man kan förvänta sig eller be om i en offert 

488
202
David:
Kompani skrev:

Ja exakt.
du har byggt eget jag funderar på det samma nu när jag redan har ett osb och kan kopiera deras utformning

vad går glasskjutdörrar på? Cirka vad hade varit en dyr offert och vad anses billigt tycker du?

så man vet vilket pris ungefär man kan förvänta sig eller be om i en offert 


Jag har inte köpt glas av glasmästare. Ibland har jag använt glas från kasserade terrarium. Det senaste jag byggde var det stora längst ner och då hade jag gratis glas. Det var glas som skulle slängas på jobbet. 

Finns en sida där man kan beställa glas
interglas.se/shop/4-mm-glas-268p.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAw6yuBhDrARIsACf94RWhfbRoxeUnIIpdPwRh5W8YXz5tpjFQjSCN2BQGu2xt0tOqLkq0Am0aAnXNEALw_wcB

Skriv in de mått du vill ha så kan du ju få en ide om vad det kostar. Sen är det bättre att kontakta en lokal firma, är nog ingen höjdare att beställa, frakten är nog ganska dyr. 

84
67
Nina_Fiji:
Jag köpte precis nya dörrar till mitt terrarium. 4mm. 60x100 kosta 250kr styck.  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild