Elkostnad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Geekygecko:
Hej! Jag undrade hur mycket el LED-lampor till 3 terrarie, tubljus till en akvarie och en LED till en nanokub använde. (Jag vill att svaret blir antingen mycket eller lite)

Sen har jag två relativt små värmemattor på, och en stor UVB-skogslampa+ de två akvariefilter (den ena är 120 L och den andra är en nano) samt sina respektive värmare.

Mvh Geekygeck

229
224
Formula76:
Det står på hur mycket ström det drar, sen är det med hjälp av matematik man räknar ut hur mycket det kostar.

5099
3875
Tropfrog:
Jag ger dig ett exempel så kan du börja räkna själv:

En lampa som drar 100w och står på i 10 timmar varje dag drar 100×10=1000wh. Dela detta med 1000 för att få de mer vanligt använda kWh. 1000/1000=1 kwh. Alltså drar denna enhet 1 kWh dagligen. Detta skall sedan multipliceras med ditt pris för en kWh. Låt oss räkna högt så man inte råkar ut för oväntade överraskningar, 3kr per kwh×1= 3kr om dagen.

Detta blir då:
3×30= 90 kr i månaden eller 3×365=1095 om året.

Den största osäkerhetsfaktorn är kWh priset eftersom det varierar rätt så kraftigt över tid. Halv kwh pris halverar ju också driftskostnaden. Dessutom är det rätt så vanligt att tillverkare för ljus skriver upp högre W på sina enheter eftersom folk har felaktigt lärt sig att ju fler W desto mer ljus. För i princip all annan elektrisk utrustning är förhållandet oftast det omvända. Verklig förbrukning är högre än vad som anges på apparaten. En tredje betydande osäkerhetsfaktor är om man kör värme med termostat. Då varierar tiden den är på kraftigt i förhållande till omgivande temperatur. På vintern när elpriset är dyrt drar de vanligtvis avsevärt mer än på sommaren.

Vill du veta verklig förbrukning så finns det billiga plugin förbrukningsmätare hos tex Klas eller Kjell.

Mvh
Magnus 

209
109
Norrby89:
Geekygecko skrev:
Hej! Jag undrade hur mycket el LED-lampor till 3 terrarie, tubljus till en akvarie och en LED till en nanokub använde. (Jag vill att svaret blir antingen mycket eller lite)

Sen har jag två relativt små värmemattor på, och en stor UVB-skogslampa+ de två akvariefilter (den ena är 120 L och den andra är en nano) samt sina respektive värmare.

Mvh Geekygeck


Omöjligt att ge dig ett svar utan att veta effekten på komponenterna =) 

Effekt står på förpackningen till allt om du har de kvar alternativt om dom finns att köpa idag så står det specificerat på hemsidan/hemsidorna där det går att köpa. Addera sen ihop och räkna som Tropfrog beskrivit. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild