Tips! Köp detta istället för lack till bakgrund i fuktiga terrarium!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

73
143
Eremit3n:

Jag ramlade nyss över en snubbe som rekommenderade en hemsida som säljer diverse material för skuplturer. www.makemake.se/

Där säljer dem exempelvis betong man kan skulptera likt lera, men framförallt säljer de "colour fix" som är ett medium som förseglar den porösa ytan i husfix och betong. Den är säker att använda i akvarium och går att blanda ut med pigment till vilken färg som helst. De säljer även färgpigment rakt på sajten.

Billigt är det också. 444:- för tillräckligt med material för att försegla och färga 8 kvm.

www.makemake.se/webbshop/49-farg-set/

Jag delar bara denna info eftersom jag i säkert 10 år letat efter något billigt att försegla mina bakgrunder med. Nu när det äntligen finns något så känner jag lite att det är viktigt att sprida informationen så att alla kan ta del av det.

Jag ska genast beställa hem ett kit själv och testa mig fram. Universeum använder makemake för att bygga sina vattenfall, träd och stenar, och då är det bra nog för mig också.


167
164
Imori:
Hej! Intresserad av att veta hur den fungerar som lack på akrylfärg samt på cellplast.
Om du testar på någon dessa ytor, får du gärna dela med dig av resultatet.

73
143
Eremit3n:

Imori skrev:
Hej! Intresserad av att veta hur den fungerar som lack på akrylfärg samt på cellplast.
Om du testar på någon dessa ytor, får du gärna dela med dig av resultatet.


Jag beställde material igårkväll, så jag kan testa och återkomma :) Jag ska också anteckna härdningstiden för både betongleran och colour fix, samt nivå av lukt under och efter härdning.


73
143
Eremit3n:

Uppdatering: Bakgrunden står nu och torkar. Nästa steg är colorfix med färgpigment.

Enligt tillverkaren funkar colorfix bäst på porösa material.


82
57
ApeMan:
Ser riktigt najs ut! Ser fram emot att se det målat!

73
143
Eremit3n:

Ett par lager colorfix med pigment är påstruket :) Det är nästan helt luktfritt och ogiftigt. Superdrygt och vattnigt att måla med, det sögs upp direkt i den porösa ytan. Eftersom colorfix är snabbtorkande och tunnflytande så kan man måla många lager utan att bli av med texturen undertill.

Något glansig finish, men inte så det stör.

Jag testade också att måla lite transparent colorfix på en konstgjord gren från tidigare projekt som var målad med matt akrylfärg. Det fäste bra, men jag vet inte hur resultatet blir ovanpå vanlig akrylfärg som är glatt i ytan.


73
143
Eremit3n:

Tyvärr var färgskillnaderna mellan blött pigment och torkat som natt och dag. Dessutom hade jag varm färg i köksljuset och kall färg i terrariet. Att ta bild med blixt gjorde det lättare att se felen i färgen. Jag fick måla om, och måla om, och måla om.

 

I slutändan målade jag om allt i själva terrariet. Jag är missnöjd med den blanka ytan och avsaknad av nyansskillnader. 

 

Kanske nästa gång:

Lager 1: Colorfix med grundfärg.

Lager 2: Matt akrylfärg.

Lager 3: Colorfix utan pigment.


Medlem i SHF
17
9
Adamanteus75:
Snyggt gjort med testet.

I mitt tycke så tyckte jag resultatet på bild två i ditt senaste inlägg såg riktigt bra ut med mycket djup i bakgrunden.

Vilka färg-pigment använde du?

73
143
Eremit3n:

Adamanteus75 skrev:
Snyggt gjort med testet.

I mitt tycke så tyckte jag resultatet på bild två i ditt senaste inlägg såg riktigt bra ut med mycket djup i bakgrunden.

Vilka färg-pigment använde du?


Tack! Jag gillade också resultatet på bild två, men under terrariets ljus var det blått, grönt och riktigt äckliga färger. Synd jag inte tog bild innan jag målade om allt :) 

Jag använde makemakes egna pigmentpulver. www.makemake.dk/shop/49-farvesaet/329-makemake-farvesaet-pro-basic/


Medlem i SHF
17
9
Adamanteus75:
Trist när färgåtergivningen skiljer sig så mycket beroende på ljuset.

Ser att jag var otydlig ;) Menar vilka färger? Att det är makemakes egna förstod jag, har själv fått hem en laddning från dem så jag blev mest intresserad av vilka färger och hur du blandade dem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild