Terrarie 80x50x190

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
1
palettblad:
Hej. Mitt första inlägg här. Har en fråga angående belysning för ett högt terrarie(190 cm). Vad ska man ha? Behövs det flera olika? 

5099
3875
Tropfrog:
Belysningen anpassas efter djur och växter i första hand. Terrarets storlek är av sekundär natur. Berätta mer vad du tänkt dig för miljö och djur däri så kommer du att få bättre svar.

Mvh
Magnus 

7
1
palettblad:
Tack för svar. Jag har tänkt mig ett bioaktivt regnskogsterrarium/paludarium med ett litet vattenfall o en liten del med vatten. Troligtvis blir det för nån slags gecko eller liknande. Det är mitt första bygge o frågorna är många även fast jag har läst igenom alla byggtrådar. Det jag är orolig för är om ljuset orkar ner hela vägen till botten eller om jag måste sätta dit mer lampor på vägen ner????

5099
3875
Tropfrog:
1,90 terrarium ger onekligen stora utmaningar med ljuset för växter. Här blir val av växter och placering av dem mycket viktigt om det skall fungera bra.

Jag skulle nog satsa på dusk DHO och sen placera massor av ljuskrävande epifyter längst uppe och ett fåtal utpräglade skuggväxter längst ner.

Om du tänker dagaktiva ödlor bör detta kompletteras med uv-b ljuskällor också.

Mvh
Magnus 

7
1
palettblad:
Ja jag förstår att det är en utmaning. UV-B har jag nästan förstått att jag måste ha om jag inte väljer att ha grodor istället va? Det lutar ändå åt ögonfransgecko av flera anledningar. 

5099
3875
Tropfrog:
Just ögonfransgecko och uv-b råder det delade meningar om.

För att uttrycka mig politiskt så kan man sammanfatta situationen såhär: Ögonfransgecko har möjlighet att tillgodogöra sig vitamin d som den får genom maten och det finns tillräckligt av det i kvalitativa cgd produkter för att den skall klara sig med det. Många erfarna terrariefolk menar ändå att eftersom de faktiskt kan syntetisera vitaminet genom  uv-b, så skall de ges möjlighet till det.

Mvh
Magnus 

7
1
palettblad:
Ja jag har läst mycket men tänker att varför inte. Dom tar ju ingen skada av det iaf

5099
3875
Tropfrog:
Men exakt. Det är en bra inställning.

Mvh
Magnus 

7
1
palettblad:

Projektet med ett 190 cm högt terrarie får vänta lite. 

under tiden så provar jag ett 60x45x60 istället (efter inspo av Troy Goldberg YouTube). Jag köpte glas (4 mm float) o satte igång. Gick helt ok. Nu är det bara att vänta ett par dagar. Sen kolla om det är tätt. 

 


5099
3875
Tropfrog:
Ser bra ut! Vad är taket gjort av? 

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild