Avlivning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

316
283
panterophis:
Ska man mata bort dem sen så kanske dekapitering inte är den smartaste metoden

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Är du säker på att det inte är ryggmärgsdislokering du menar? Dekapitering är väl inte ok på ryggradsdjur.

316
283
panterophis:
Jimmy skrev:
Är du säker på att det inte är ryggmärgsdislokering du menar? Dekapitering är väl inte ok på ryggradsdjur.



Länsveterinären sa dekapitering, jag tyckte också att det lät konstigt men det var det beskedet jag fick av henne

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Jag skulle inte rekomendera dekapitering, och tror flertal vetinärer som har avlivat reptiler innan skulle avråda från det.
Tror dessutom att alla som bevitnat en sådan avlivning kan hålla med.

Att kunna avliva hemma på ett ordentligt och humant sätt är guld värt både för en själv och för djuret.
Jag har avlivat flertal djur både reptiler och däggdjur.
Tycker aldrig det är direkt en lätt grej, men känns tryggt att veta att man kan göra det om det krävs.

Man bör aldrig exprementera och känner man tvivel eller osäkerhet bör man lämna över det till någon som kan.
Dock får man ingen erfarenhet utan att göra det, det är en första gång för alla.

Jag vill understrycka som det varit inne på tidigare att frysa in sin reptil inte är godkänd avlivning

Nedfrysningen sker för fort så djuret hinner inte hamna i "dvala" som man förr trodde utan djuret fryser sakta ihjäl.

Punktera hjärnan är det snabbaste och effektivaste sättet att avliva på.


Om du ska avliva din reptil hos Vetinärer som ej är vana vid reptiler kan det vara bra att läsa på lite om hur avlivningen ska gå till då det är lite speciellt kontra andra djur.
Då blodcirkulationen går mycket mer långsamt så tar avlivningen längre tid, för att förskynda processen så lägger dem flesta vetinärer in djuret i ett värmeskåp. 
Man ska ge en lugnande spruta och en med avlivningsvätska som gör att djuret somnar och att hjärtat till slut slutar slå. 
Avlivningen kan ta lång tid så det är inget att oroa sig för.
Denna avlivning är lugn och behagligast för ägaren så länge alla steg följs på rätt sätt.

För den som vill läsa mer om avlivning hos vetinär så finns det här:

stud.epsilon.slu.se/201/1/helgee_a_090522.pdf

 


3
4
Charlie:
När ja hade råttor som husdjur, tog jag dom alltid till veterinären o fick en spruta så de somnade in fint o lugnt, 300;- och jag hade gett 1.000:- för det helt ärligt. Spelar ingen roll om det är en skata ja kör över eller en stor häst som mår dåligt,, alla djur förtjänar en lugn död, hade aldrig kunnat avsluta dess liv med ett slag om någon så gav mig en miljon för de, för mig känns de som att mörda en människa lika väl, liv som Liv,
kan tänka mig att ödlor kan få samma sprutor, mina råttor har varit ca 15 cm. Även tagit sån spruta på en dvärghamster som var ca 5 cm... Händer de mina ödlor något åker jag till veterinären iaf.

2048
773
psyjoh:
Jag kanske är mesig då men hade ändå inte klarat det själv. Kommer knappt kunna följa med när hunden ska bort fast den bott hos min mor sen min fru och son blev allergisk. 

Ingen som svarade på frågan om uppstoppning av sina reptiler? 

För tio år sen +, så dog alla mina djur naturliga dödar hemma eller så blev de sålda så har aldrig behövt avliva ngt. Men nu när man börjat med Reptiler igen så vet jag att de kommer ej att bli sålda om inget oförutsett inträffar. Så förhoppningsvis går de bort av ålder. 

903
509
Evanjeline:
Det är en väldigt bra kunskap att kunna göra det själv, speciellt om man föder upp, för till sist kommer man stöta på en missbildad unge, eller bara antalet djur man tenderar att ha då så kommer någon till sist bli akut sjuk. Däremot har jag all respekt för de som tycker det är för jobbigt att kunna själv, det är ingen lätt grej att ta slut på ett liv, och det ska det aldrig vara heller.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Enligt jordbrunsverket tror jag att dekapitering ändast är tillåtet om hjärnan förstörs omedelbart efteråt, på grund av just den anledning Patch nämnde. Jag tycker att det bästa sättet är slag mot huvudet som många redan har nämnt. Det går snabbt och smärtfritt, djuret behöver då inte heller genomgå stressen av att transporteras till en veterinärklinik. Det är en metod som funkar på de föesta mindre djur.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Snabb sammanfattning om vad som är lagligt när det gäller avlivning av reptiler

- Dekapitering av medvetslösa djur
Direkt efter avlivning måste hjärnan förstöras.

- Slag mot huvudet
Endast för djur med en kroppsvikt under 1 kg.
Ett slag mot djurets bakhuvud med sådan kraft och precision att det leder till direkt medvetslöshet och död.

- Hjärnstamsstick på medvetslösa djur
Ett smalt, vasst instrument sticks in och roteras i djurets hjärna genom öppningen mellan skallen och halskotpelaren. Instrumentet ska föras in först framåt mot hjärnstammen och därefter bakåt mot ryggmärgen.

- Huvudskott
Vid avlivning med skjutvapen ska skjutvapnets laddning respektive ammunition anpassas till djurarten och djurets storlek.
Djuret ska skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet. Medvetandet får inte återkomma.

- Distansavlivning
Tillåtet för enstaka förvildade, förrymda eller skadade djur som inte är möjligt att fånga in smidigt. Huvudskott på max 25 meters avstånd med kulgevär klass 1-3.

- Injektion av narkosmedel
Överdos av narkosmedel injeserat av veterinär.


För groddjur gäller samma regler, förutom att huvudskott och distansavlivning inte är tillåtet.


Eftersom reptiler och amfibier inte tas upp i kapitlet om bedövningsmetoder skall de bedövas med hjälp av "andra
djurskyddsmässigt acceptabla metoder".


Dessutom gäller dessa kunskapskrav:

- Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktisk djurhantering.

Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas.


Och självklart måste allt göras lite luddigare genom att säga "Om det finns särskilda skäl kan Jordbruksverket medge undantag från bestämmelserna i dessa föreskrifter."


Hoppas ni känner att detta hjälpte för att ha koll på vad som är lagligt. :)



Personlig åsikt
Hårt slag mot huvudet är vad jag skulle föredra att envända. På väldigt små och hopplöst snabba geckoungar får man nog nästan slå dom som flugor.

166
54
Leoleopardgecko:
Jag skulle aldrig kunna avliva ett djur på egen hand. 
Jag har läst att när man avlivar reptiler hos veterinären så sprutar dom in avlivningsvätska i magen, och sedan får reptilen ligga varmt tills att den konstaterats avliden.

www.djurklinikenroslagstull.se/behandlingar-tjanster/avlivning
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild