Skaffa orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

28
17
Nathalievalli:
Min son verkligen älskar ormar och vill gärna ha en. Vi har börjar läsa på om ormar och vad som krävs av en själv. Har kollat på mjölksnok tycker den är fin och verkar ju ej bli så stor. Jag har haft mycket djur men dock aldrig en orm så kanske kan få lite info här.

Hur stort terrarium behöver man till en mjölksnok? Vart kan man få tag på mjölksnokar? Sen gärna lite tips om vad man ska tänka på. Det kommer bli jag som tar största ansvaret för ormen.  Ska vi satsa på en mjölksnok el maskorm??

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Nathalievalli skrev:
Min son verkligen älskar ormar och vill gärna ha en. Vi har börjar läsa på om ormar och vad som krävs av en själv. Har kollat på mjölksnok tycker den är fin och verkar ju ej bli så stor. Jag har haft mycket djur men dock aldrig en orm så kanske kan få lite info här.

Hur stort terrarium behöver man till en mjölksnok? Vart kan man få tag på mjölksnokar? Sen gärna lite tips om vad man ska tänka på. Det kommer bli jag som tar största ansvaret för ormen.  Ska vi satsa på en mjölksnok el maskorm??


Terrarie storleken går att kolla upp på l80. Mjölksnokar kan man få tag på här på sidan och så brukar det finnas på reptilmässor. Har själv inte haft mjölksnok eller majsorm men jag tycker att mjölksnokar verkar vara roligare än majsormar.


143
154
TerraBygg:
Nathalievalli skrev:
Hur stort terrarium behöver man till en mjölksnok? Vart kan man få tag på mjölksnokar? Sen gärna lite tips om vad man ska tänka på. Det kommer bli jag som tar största ansvaret för ormen.  Ska vi satsa på en mjölksnok el maskorm??


Det finns ju ett antal olika arter av mjölksnokar, allt från en längd på kanske runt 40cm till de som blir närmare 2 meter. Någon speciell art du är intreserad av?

28
17
Nathalievalli:
Chris74 skrev:


Det finns ju ett antal olika arter av mjölksnokar, allt från en längd på kanske runt 40cm till de som blir närmare 2 meter. Någon speciell art du är intreserad av?

 
Jag har aldrig haft orm så vill nog ha någon som inte blir för stor. Några tips?

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Läs igenom alla skötselråd om ormar här på terrariedjur.se ett par gånger och se om något där verkar passa er? Det är mitt bästa tips :)

Den bästa nybörjarormen är en art man själv finner intressant :)


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Nathalievalli skrev:
Min son verkligen älskar ormar och vill gärna ha en. Vi har börjar läsa på om ormar och vad som krävs av en själv. Har kollat på mjölksnok tycker den är fin och verkar ju ej bli så stor. Jag har haft mycket djur men dock aldrig en orm så kanske kan få lite info här.

Hur stort terrarium behöver man till en mjölksnok? Vart kan man få tag på mjölksnokar? Sen gärna lite tips om vad man ska tänka på. Det kommer bli jag som tar största ansvaret för ormen.  Ska vi satsa på en mjölksnok el maskorm??

du menar väl majsorm på slutet, inte maskorm. Maskormar är väldigt svåra att på tag på i hobbyn.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
TerraBygg skrev:


Det finns ju ett antal olika arter av mjölksnokar, allt från en längd på kanske runt 40cm till de som blir närmare 2 meter. Någon speciell art du är intreserad av?

Mjölksnok är en art och det finns många underarter av den, inte många arter

28
17
Nathalievalli:
[quote=EmanuelKarl]
Mjölksnok är en art och det finns många underarter av den, inte många arter[/quot

jag vet det nu som jag skrev har vi ingen direkt erfarenhet av ormar. Men läser på och vill ha en som inte blir för stor 

953
1840
peter54:
Jag har redan svarat Nathalie om mjölksnoken i ett annat forum, men eftersom det råder lite blandade uppfattningar här, ska jag hjälpa till att reda ut begreppen. Som Emanuelkarl redan har påpekat är mjölksnok 1 art, men den har ett enormt utbredningsområde, från södra Kanada i norr, över hela USA ner till Colombia i nordvästra Sydamerika i söder.

Antalet underarter varierar beroende på vem man frågar, men det är 25 dokumenterade, vissa säger 26 beroende på att en hybridisering mellan två underarter med angränsande utbredningsområden tydligen håller på, eller redan har befästs i det överlappande området så att en ny underart uppstått. Det handlar om eastern milksnake (L. t. triangulum) och scarlet king (L. t. elapsoides). Andra menar att detta påstående inte har bevisats. Den "nya" kallas Coastal plains milksnake (L. t. temporalis).

Den minsta är scarlet kingsnake (L. t. elapsoides), som sällan blir över 50 cm och den största är den sydligaste underarten som lever i Anderna, svart mjölksnok (L. t. gaigae) som ofta når 2 meter.

28
17
Nathalievalli:
Tack för alla bra svar nu veta jag lite mer iaf har dock många frågor kvar :-)   Men ska nog satsa på en pueblo mjölksnok eller en mexikansk mjölksnok efter blivit tipsad om dessa.  Ska verkligen försöka ta mig till mässan i malmö nästa vecka och kolla runt där kan dessa sorter av ormar finnas att köpa där?
 
Sen om någon orkar tipsa mig om vad jag behöver införskaffa till terrariet så blir jag glad .
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild