Diskussioner, frågor och svar om kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:
Här är min samling:
elliptorhina javanica är en av dom finaste kackerlackorna i mitt tycke. Men jag har märkt att mina är lite kräsna då dom varken äter morot eller banan. Dom älskar avokadoblad och jag har ju en sån i mitt fönster så det gör inget att jag får knipsa lite blad ibland. Men jag håller mina djur i naturliga terrarium och hos mina väsarsorter har jag löv på botten och det råkade vara så att det var ett löv från avokado. Men om dom inte har tillgång till löv skulle dom nog äta annat. I morse testade jag avocadolöv till portentosorna också och ikväll får jag se om dom uppskattar det lika mycket


Har inte upplevt att Elliptorhina är kräsna väsare. De är glupskare än kan du tro. Jag ger de med stekt eller kokt köttet. De är helt galna i det och alla samlas några sekunder efter köttet landat på mark. Och de slåss om det. :) Och det är bra för dom pga protein behöver de det. Sen älskar de bananor, mango, pangea, kokt potatias... Ibland när jag har ätit middag och blivit mätt av det. Tänkte inte spara de för de är bara lite kvar, så överlåter jag middag till Elliptorhinorna. De tömmer mat varje på gång. Bra till husförhållandet. :)

Men de tyckte faktiskt om morötter men föredra att äta lite av det sen lessnar de på det. Så ge dom lite variationer av föda så går allting bra. :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke skrev:


Har inte upplevt att Elliptorhina är kräsna väsare. De är glupskare än kan du tro. Jag ger de med stekt eller kokt köttet. De är helt galna i det och alla samlas några sekunder efter köttet landat på mark. Och de slåss om det. :) Och det är bra för dom pga protein behöver de det. Sen älskar de bananor, mango, pangea, kokt potatias... Ibland när jag har ätit middag och blivit mätt av det. Tänkte inte spara de för de är bara lite kvar, så överlåter jag middag till Elliptorhinorna. De tömmer mat varje på gång. Bra till husförhållandet. :)

Men de tyckte faktiskt om morötter men föredra att äta lite av det sen lessnar de på det. Så ge dom lite variationer av föda så går allting bra. :)

Jag matar med moot och banan samt avokadoblad ibland. Dom äter av avokadobladen för det är godast. Mina kommer från två säljare. Agam på sidan och några säljare som sålde b.l.a grottsyrsor och olika väsare samt vandrande pinnar och gråsuggor. Agams åt nästan bara morot och torrfoder när dom bodde hos agam men mina nya älskar morötter. Jag ska testa lite stekt kött, det är ju bättre protein än kattmat. Men antagligen är dom glupska om dom inte får avokadolad.

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

Jag matar med moot och banan samt avokadoblad ibland. Dom äter av avokadobladen för det är godast. Mina kommer från två säljare. Agam på sidan och några säljare som sålde b.l.a grottsyrsor och olika väsare samt vandrande pinnar och gråsuggor. Agams åt nästan bara morot och torrfoder när dom bodde hos agam men mina nya älskar morötter. Jag ska testa lite stekt kött, det är ju bättre protein än kattmat. Men antagligen är dom glupska om dom inte får avokadolad.


Ja, det får du märka av det de gillar det. Jo, angående om stekt, så köttet ska ha lite blod i sig.

Torrt och stekt köttet äter de gärna, men ibland gör de inte för de vill ha vätska i sig. Så därför.

Sen mina A.tesselata, föredrar inte stekt köttet istället de äter råa köttet. T.ex lövbiff eller fläskfile är de tokiga i det. Elliptorhina är allätare när det gäller om köttet.

Portentosa hos mig, äter ogärna köttet så de föredra att livnära sig på frukter. Men tar de köttet ju sällan. Då får de ha potatias istället så de får C-vitaminer och protein i sig.

459
138
Pakke:
EmanuelKarl....


Jag tipsar dig, så länge du använder Elliptorhina som foder till reptiler så husförhållandet rekommenderas ej pga:

Salt, några ämnena som vi använder till matlagningen vilket är inte bra för reptiler.

Men... Om du får för många Elliptorhina, så du kan tänka dela dig upp till tre boxar. Ena som är själv foder till reptiler, andra är till hobby eller sälja av. Tredje boxen kan du använda dig av de som sköter husförhållandet. Så du slipper kasta mat som du inte tänkt dig spara till nästa dag eller sånt. Plus rester som du har skärat ner, d.v.s potatias, morötter eller annat. Så sköter de husförhållandet. Det kan Dubia sköta husförhållandet med också. Vilket mer trevligt. :)

Nu mina förälder som använder Elliptorhina som husförhållandet. Förut gillade de inte och tyckte de var läskigt. Men inte nu längre. Så även min bror och syster har börjat använda Elliptorhina som hushållandet. De tyckte det va rimligt och lätt att sköta. hehe :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke skrev:
EmanuelKarl....


Jag tipsar dig, så länge du använder Elliptorhina som foder till reptiler så husförhållandet rekommenderas ej pga:

Salt, några ämnena som vi använder till matlagningen vilket är inte bra för reptiler.

Men... Om du får för många Elliptorhina, så du kan tänka dela dig upp till tre boxar. Ena som är själv foder till reptiler, andra är till hobby eller sälja av. Tredje boxen kan du använda dig av de som sköter husförhållandet. Så du slipper kasta mat som du inte tänkt dig spara till nästa dag eller sånt. Plus rester som du har skärat ner, d.v.s potatias, morötter eller annat. Så sköter de husförhållandet. Det kan Dubia sköta husförhållandet med också. Vilket mer trevligt. :)

Nu mina förälder som använder Elliptorhina som husförhållandet. Förut gillade de inte och tyckte de var läskigt. Men inte nu längre. Så även min bror och syster har börjat använda Elliptorhina som hushållandet. De tyckte det va rimligt och lätt att sköta. hehe :)

ok. Har inte testat kött än... Jag har dessa som husdjur. För tillfället så har jag 20st och har inte fått ungar än. Men förökar dom sig explosionsartat så kommer jag mata med och sälja. Så jag tar nog och ger rått kött (ej kött från råtta alltså=P)

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

ok. Har inte testat kött än... Jag har dessa som husdjur. För tillfället så har jag 20st och har inte fått ungar än. Men förökar dom sig explosionsartat så kommer jag mata med och sälja. Så jag tar nog och ger rått kött (ej kött från råtta alltså=P)


Hahaha hoppningvist går bra för dig. :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke skrev:


Hahaha hoppningvist går bra för dig. :)

Ja. Kan du lägga upp lite bilder på dina arter?

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:

Ja. Kan du lägga upp lite bilder på dina arter?


Javisst ska fixa

459
138
Pakke:
Elliptorhina Javanica, dock kanske en är hydbrid av Chopardi/Javanica.

Hydbrid, men lutar nog mest till Javanicas ovanligt tillväxt och kraftigare än alla Elliptorhina javanica o Chopardi:



Här är gruppen av Javanica:


Elliptorhinorna Javanica//Chopardi:



A.Tesselata, många nymfer ligger gömda under jorden:


Gromphadorhina Portentosa "Black":

Gromphdorina Oblongata: 

Nu har jag inte många stora väsare kvar för jag har sålt resten av dom i nån vecka sedan och behålla i lite antalet så de ska utöka igen.

Elliptorhinorna Javanica, Chopardi och fåtal hydbrider sparar jag och delat upp i olika boxar och hoppas de ska utöka snabbare eftersom de ligger i varmt ställena nu. 

459
138
Pakke:
Emanuelkarl... Du kan kolla på dessa hydbridlänk:

www.roachforum.com/index.php?/topic/4503-hybrid-hissers/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild