Dammduk &/eller epoxy

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
7
r0s_85:
Ska bygga 3,5kvm stort terrarium till min stäppvaran.
Det blir i 2 delar, en bottendel som ska vara vattentätt o klara av ev grävande klor. Sen en överdel, men den klarar sig som den är..tror jag?

Funderar starkt på att offra plånboken o bygga allt i formplyfa! Men vill även ha mer skydd! För kommer vara konstant fukt i det tunga 50-70cm djupa substratet. Plus odjuret gräver o om/när han når botten så måste de vara 100% säkert han inte river upp den.

Hur kan jag gå tillväga?? 
Har sökt o letat, men blir bara mer konfunderad! 

Epoxy, dammduk, formplyfa, vad är bäst? Finns det andra lösningar? 

Ni som vet av erfarenhet,
Hjälp mig gärna! 
Mvh

9
7
r0s_85:
Bottendel ska ha höjd 50cm. Överdelen ska ha höjd 70cm.
Det ska byggas i formplyfa.

Mest frågor ang bottendelen:
1,vart hittar man svart formplyfa?
2,Vilken tjocklek är lämplig att klara av så stor/tung mängd jord/sandblandning?
3,behövs förstärkning i botten/sidor?
4,Vilken dimension ska de trät vara i lämpligast??
5,vilken storlek av formplyfa är lämplig att köpa och ev kapa? Vart?
6,vilka skruvar är lämpliga? Lr annat??
7,För ska även lägga nån typ av hårdplast/PVC på botten o sidor av bottendelen..är det en bra lösning att vattentäta bottendelen med?
8,Limma fast plastskivorna lr skruva fast dem i trät? Sen kanske ta akvariesilikon vid skarvarna på plasten..?
9,förslag på billig vattentät plast som kan skruvas/limmas i bottendelen?

Tacksam för dem svar ni har möjlighet att ge!


Vänligen,
Henny w

9
7
r0s_85:
Lite trist att INGEN ville hjälpa mig, jag som har noll erfarenhet av terrariebygge!

Fick dock hjälp genom pm av 1st snäll själ!
Med hans hjälp, är det nu MÖJLIGT att bygga ihop mitt stora projekt :D 
Otroligt tacksamt! 


373
170
Anathawa:
Tar gärna del av tipsen, ska vattensäkra planteringsdelen av vårt terrarium. ;)

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
r0s_85 skrev:
Lite trist att INGEN ville hjälpa mig, jag som har noll erfarenhet av terrariebygge!

Fick dock hjälp genom pm av 1st snäll själ!
Med hans hjälp, är det nu MÖJLIGT att bygga ihop mitt stora projekt :D 
Otroligt tacksamt! 


Inte hunnit kolla på det :)
Men nu har du ju fått hjälp :)

741
681
Binks:
Westman har alltid varit den dära riddaren som kommer på sin vita häst.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Rita gärna upp någon form av ritning av hur du tänkt att det hela ska se ut. Blir nog lite lättare för oss att komma med hjälpande råd om man förstår lite bättre hur det hela är tänkt att se ut. =)

2966
1645
Hoggaforfan:
r0s_85 skrev:
Bottendel ska ha höjd 50cm. Överdelen ska ha höjd 70cm.
Det ska byggas i formplyfa.

Mest frågor ang bottendelen:
1,vart hittar man svart formplyfa?
2,Vilken tjocklek är lämplig att klara av så stor/tung mängd jord/sandblandning?
3,behövs förstärkning i botten/sidor?
4,Vilken dimension ska de trät vara i lämpligast??
5,vilken storlek av formplyfa är lämplig att köpa och ev kapa? Vart?
6,vilka skruvar är lämpliga? Lr annat??
7,För ska även lägga nån typ av hårdplast/PVC på botten o sidor av bottendelen..är det en bra lösning att vattentäta bottendelen med?
8,Limma fast plastskivorna lr skruva fast dem i trät? Sen kanske ta akvariesilikon vid skarvarna på plasten..?
9,förslag på billig vattentät plast som kan skruvas/limmas i bottendelen?

Tacksam för dem svar ni har möjlighet att ge!


Vänligen,
Henny w

1. Sök bland byggvaruhus, inte sett det mer än hos grossist så kan inte hjälpa mer specifikt.
2. Kör reglar med 30cm mellanrum och vanligt 12mm på skivor som är standard så blir det bra.
3. Ja i alla fall botten. Kanske ev hjul eller ia alla fall bygg upp en bit så du kan dammsuga under det.
4. 45x45 reglar och 12mm skivor är ett förslag
5. Normala skivor är 1220mm breda och 2500mm långa. Finns kapning på en del ställen men inte alla så ev ring runt
6. Träåskruv eller trallskruv, jag föredrar bits (stjärnan) framför philips (x)
7. Gelcoat och glasfiber vore nog ultimat men priset kan springa iväg då. Pvc-duk på hela delen där bottenmaterial/vatten är sen täck allt med pva-lim, cement och sandblandning funkar www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976
Tätning och limning med Tec7 eller PL600 (längre torktid)
8. Skruva sen limma/silikona över skruvar och springor om du inte använder dammduk
9. Limmas, dumt med hål. Men billigast är väl byggplast men dammduk av pvc är tåligare och bättre val.


2966
1645
Hoggaforfan:
Jag har varit på semester så inte kunnat svara ^^

125
182
Redfoottortoise:
Fuktspärra med ARDEX gummimassa + fiberduk, kakel eller klinkers ovanpå det. Kan garanterat inte rivas sönder av klor ! Kolla i mitt galleri hur jag gjorde till mina Rödfotade ?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild