Erfarenheter av Hamm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

456
200
isdrake:

Jag söker någon som är erfaren av Hamm mässan. Eller snarare så skulle jag vilja veta hur det fungerar att köpa djur där och ta med dem till Sverige.

Jag har hört att man ej får gå runt med sina köpta djur utan man måste lämna in dem någonstans. Hur fungerar det?
Hur är det med veterinärkoll? Måste djuren kontrolleras och hur går man i så fall tillväga? Är dessa inlämningsställen säkra? Antar att det finns väldigt dyra djur som folk måste lämna ifrån sig i så fall.

En annan sak jag funderar över är trnasportlådor. Brukar man få en bra låda av säljaren eller bör man ha med sig eget? Kan visserligen ta med lite för säkerhetsskull.

Sen undrar jag över det här med papper. För Cites-djur är det såklart viktigt med papper men hur är det om man köper en vanlig art som t ex en skäggis? Bör man alltid se till att få t ex uppfödarbevis eller liknande? Har lite svårt att formulera frågan för jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. XD Kan bara jämföra med dom svenska mässorna och ibland får man uppfödarbevis, ibland får man inget alls.

Skulle man kunna köpa ett djur i Tyskland utan papper och sen ta hem den eller kan den fastna i tullen? Förutsatt att det är en art som inte kräver papper inom Sverige. Men kan tänka mig att det blir lite knepigare när man ska föra djuret genom olika länder.

Så all form av erfarenhet och synpunkten kring rutiner på mässan uppskattas. :) 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hade också varit nice att få lite information om detta. Enda jag vet är att man enbart får ta med sig 5 djur per person om man inte ansökt om tillstånd att få ta hem fler.


1662
779
fluffis:

Det stora skillnaden tycker jag är att man inte får fotografera på mässan i Hamm. Jag gjorde det och lyckades klara mig undan men när jag kom tillbaka hem och visade bilderna var det någon i ett annat forum som sa att det var konstigt att jag inte blev utkastad :)

Jag har varit på mässan i Hamm två gånger men inte hört tals om något djurinlämningsställe. Med lådor och sånt fungerar det likadant som i Sverige och Danmark. Ibland får man en bra låda, ibland en dålig. Jag brukar ta med smartstorelådor eftersom de känns som ordentligt rymningssäkra, i och med att resan är ganska lång.

Vad gäller regler så gäller det att man ska kunna visa att djuren förvärvats på lagligt sätt, med typ kvitto eller uppfödarbevis. Om man köper tex en majsorm så brukar det sitta en lapp på burken med vad det är för art och säljarens kontaktuppgifter och då räcker det med lappen.

Utan importtillstånd får man ta med sig max fem reptiler in i Sverige.

Jag har själv blivit stoppad av tullen när jag kommit till Sverige efter en Hamm-resa och jag blev frågad var jag hade varit och när jag berättade att jag hade varit på reptilmässa i Tyskland så fick jag frågan om jag hade köpt något. Jag svarade "ja" och sen fick jag åka vidare.


333
97
leolina:

Djuinlämning finns rakt fram till höger när man kommit in genom entrén ;)


456
200
isdrake:

Tack tack. Jag är mest nervör hur man ska lyckas få en veterinär att kontrollera djuret/djuren då jag inte kan speciellt mycket Tyska. XD 


333
97
leolina:

Finns mängder med folk där nere som kan engelska så det är absolut inget problem...


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag kan passa på att fråga om det är någon som åkt med Tropikföreningen Amazonas ner till Hamm och hur det har varit?
Jag vet att de brukar anordna en buss som åker dit och plockar upp folk längs vägen.


356
177
krypet:

Japp, jag åkte med Amazonas buss i höstas. Jobbigt men roligt med två nätter på rad i en buss full med massa terrariefolk.


Bussen brukar åka från Stockholm vid lunchtid på fredagen och plocka upp folk längs E4 söderut. Sedan färja till Danmark och Tyskland. Framme tidigt på morgonen för att stå länge i kö för biljettinköp och insläpp. Mässa hela dagen och sedan buss hem igen.

Själva resan ingår, mat och entré i Hamm betalar man själv.


Precis hela bagageutrymmet var fullt med frigolitlådor på hemvägen... chaufförerna fotograferade packningen :)


Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Har ingen aning om det med veterinärkollen, men har du alla papper i sin ordning och lite tur dessutom så slipper du visa några djur i tullen. Du får ta hem 5 djur fritt, fler än så måste du har importtillstånd, kostar 500:- och brukar ofta inte vara några svårigheter att få. Åker du med typ Amazonasbussen rider du på deras importtillstånd tror jag, kolla upp det med dom, men har för mig det är så.

Frigolitlådor finns att köpa där nere, djurinlämningen är som en garderob med personal, fast du lämnar in frigolitlådor med djur. Skriv ditt namn och telefonnummer på lådan för säkerhets skull, och sen går det till som i en vanlig garderob typ, du får en lapp som du lämnar in sen när du vill ha tillbaka din låda. Dom hjälper dig med tejpning om det behövs, lådor med giftiga djur måste vara märkt, och alla lådor måste vara helt förslutna.

Jag köpte djur där nere, hade papper på alla djuren, vilket mina polare hade på sina också, sen hade vi tur när vi passerade gränsen och slapp använda oss av varken papper eller dålig engelska för att komma hem med våra djur.

Sen vet jag inte hur det är med CITES-listade djur, men är alla papper i sin ordning, uppfödarbevis och ev. veterinärkoll så ska det inte vara några problem där heller.


456
200
isdrake:

Är det någon som vet om det är ett faktiskt KRAV att djuren ska veterinärbesiktigas för att man ska få ta hem dem i Sverige? Eller är det en sådan grej som bara är bra att göra.

Vad skulle hända ifall man fastnar i tuppen utan denna besiktining? Förutsatt att uppfödarbervis och eventuella cites papper är som dom ska. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild