Två vuxna ögonfransgecko i 45x45x60 terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

305
150
SunshineGeckos:
Uttern skrev:


Okej, tack för hjälpen :) Blir nog ett till eller ett större terrarium om jag ska skaffa en till fransgecko.


Varför vill du ha dom i samma?  Oavsett storlek så är det väl lugnare för dom att ha dom i separerade terrarium? 

Du lär ju ändå få dela på dom om dom inte funkar.  

11
1
Uttern:
SunshineGeckos skrev:

Varför vill du ha dom i samma?  Oavsett storlek så är det väl lugnare för dom att ha dom i separerade terrarium? 

Du lär ju ändå få dela på dom om dom inte funkar.  

Köpte terrariet jag har nu för 2 och en halv månad sedan :3

412
419
Hadara:

EmanuelKarl skrev:

minsta tilllåtna yta för en eller två ödlor på 16 till 20 cm (cresteds blir sällan längre än 20 men blir dom det så är det inte lagligt) är 0,12 kvadratmeter och ett 45*45 är 0,20. Och om man lägger dit en tjedje så får man lägga till måttet för "minsta tillåtna yta per könsmogen ödla vid grupphållning" på terrariestorleken men att ha en eller två på det som kallas "minsta tillåtna yta" är det lagligt. Oavsätt så är det inte så bra då det är solitära djur och de kan börja bråka så ha ett extra terrarium att kunna separera den ena i.


Sällan större än 20? Håller inte med.  De blir mellan 20-25 cm är min erfarenhet. Men du kanske har mätt knasigt. 


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hadara skrev:


 

Alltid mindre än 20?? Håller inte med.  De blir mellan 20-25 cm är min erfarenhet. Men du kanske har mätt knasigt. 


min är nånstans mellan 18 och 20 cm. jag kanske har en ovanligt liten individ. Men dom flesta jag sett har varit 20 men absolut är det inte så jätteovanligt att dom blir upp till 25. Jag skrev inte alltid mindre än 20, jag skrev att dom brukar va typ 20. jag har dock betydligt större (ett 90*45*90)

305
150
SunshineGeckos:
Uttern skrev:

Köpte terrariet jag har nu för 2 och en halv månad sedan :3

Ok,  men har du inte råd eller plats för ett till menar du?  
I så fall kanske du ska vänta med att skaffa en till crestie?
:) 

11
1
Uttern:
SunshineGeckos skrev:

Ok,  men har du inte råd eller plats för ett till menar du?  
I så fall kanske du ska vänta med att skaffa en till crestie?
:) 


Har både råd och plats, men det känns onödigt sälja mitt 2 månader gamla terrarium :) Oavsett så blir nog ingen ny på minst ett år till då jag har bestämt att jag ska spendera pengarna på att uppgradera det terrariumet jag redan har.

305
150
SunshineGeckos:
Uttern skrev:


Har både råd och plats, men det känns onödigt sälja mitt 2 månader gamla terrarium :) Oavsett så blir nog ingen ny på minst ett år till då jag har bestämt att jag ska spendera pengarna på att uppgradera det terrariumet jag redan har.

Vad jag menade var att om du inte haft råd eller plats för ett till terrarium kanske det varit bättre att vänta  istället för att stoppa in två geckos i samma oavsett storlek på det. 
Ifall du missförstod,  men är det inte aktuellt i dagsläget så  borde det ju vara lugnt då.  :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Uttern skrev:


Har både råd och plats, men det känns onödigt sälja mitt 2 månader gamla terrarium :) Oavsett så blir nog ingen ny på minst ett år till då jag har bestämt att jag ska spendera pengarna på att uppgradera det terrariumet jag redan har.

Oavsett hur stort terrariet är så finns det alltid risk för slagsmål och om man har plats så är det betydligt bättre med två terrarium

11
1
Uttern:
SunshineGeckos skrev:

Vad jag menade var att om du inte haft råd eller plats för ett till terrarium kanske det varit bättre att vänta  istället för att stoppa in två geckos i samma oavsett storlek på det. 
Ifall du missförstod,  men är det inte aktuellt i dagsläget så  borde det ju vara lugnt då.  :)

EmanuelKarl skrev:

Oavsett hur stort terrariet är så finns det alltid risk för slagsmål och om man har plats så är det betydligt bättre med två terrarium

Får bli ett till terrarium isåfall, tack för alla svar! :)


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Uttern skrev:


Får bli ett till terrarium isåfall, tack för alla svar! :)



Låter som ett mycket klokt beslut :) 

Nästan alla reptiler är solitära djur (ensamlevande) och bör även få vara det i fångenskap. Dessutom är min erfarenhet att djur som hålls ensamma i sina terrarier fungerar och mår bättre än att hålla flera ihop på en begränsad yta som ett terrarium är. Finns såklart fall där det fungerat bra att hålla reptiler ihop också, men det bästa är att hålla dom var för sig. 

Sysslar man med avel bör djuren endast träffas under den perioden för att sedan leva åtskiljda resterande tid av året. 

Alla kommer såklart inte hålla med mig i den här frågan och det är helt okej! Men att reptiler inte behöver sällskap av en artfrände är fakta och går knappast att ignorera :) 

Om man ändå väljer att hålla flera individer i samma terrarium bör ytan vara rejält tilltagen, betydligt större än rekomenderade mått. Samt att inredningen måste anpassas efter flera individer, exempelvis MÅNGA gömställen, flera vattenskålar, flera matplatser osv..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild