Bakgrund+inredning i JÄTTEterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

123
68
mallimalli:
Nu har lillkillen (Azarel, b.c.i) vuxit ur sitt gamla terrarium och drf ska han få flytta in i Sanoas burk och hon (b.c.i Columbia) ska få flytta in i detta monster:



Det är 240x100x70 (LxBxH) och mega-otympligt och tar extremt mycket plats :P 

Hursomhelst, såhär såg det ut när vi satt upp det, och sen dess har det fått nya lager färg/fuktspärr:



Och såklart är vent oxå ditsatta.

Nu över till det roliga!

Idag satte jag in lite att klättra på! Vad tycks?




Och nu vilkendagsomhelst ska jag börja på bakgrunden. Jag har bara sån ångest inför det för jag vill göra det verklighetstroget med hyllor och grottor plus att det är SÅ STORT, det är så mkt att göra >.<
Men men, jag har inköpt tunna frigolitskivor (som jag ska ha längst bak och bygga allting på), tjocka frigolitskivor och fogskum.

Sidenote: Fogskum av märket Sika tkr jag funkar bäst ^^


Lite frågor:
1. Kommer mina växter växa? Kommer dom få tillräckligt med solljus eller kommer jag behöva göra värsta bygget för att få in UV-ljus?

2. Har ni några förslag till vad jag kan använda det typ 2 kvm stora utrymmet ovanpå det till? (Det kan bara stå där det står och det står framför ett fönster)

3. Det är två lager fuktspärr runt om hela; kan jag lägga torven direkt på utan att allt kommer ruttna upp? För i den ena burken har jag ett lager lecakulor under allting men dom suger upp så mkt fukt att jorden torkar direkt :<

4. Vad tkr ni om min skiss (om ni förstår den)? Går den att göra?



2966
1645
Hoggaforfan:
1. Kommer mina växter växa? Kommer dom få tillräckligt med solljus eller kommer jag behöva göra värsta bygget för att få in UV-ljus?
Behöver inget uv för växter däremot mycket ljus med hög färgtemperatur (kelvin/K). Jag har blandat 6000k och 4500k i mitt terrarium och det fungerar bra men finns 8000k och 10000k med men om det är någon skillnad kan jag inte svara på.
Kan även rekommendera någon form av nattbelysning, jag föredrar blått ljus.

2. Har ni några förslag till vad jag kan använda det typ 2 kvm stora utrymmet ovanpå det till? (Det kan bara stå där det står och det står framför ett fönster)
En jätteblomlåda? Grönsaksland? Låda med terrarietillbehör? Eller en kombination med utdragbar låda för tillbehören sen en blomlåda ovanpå det?

3. Det är två lager fuktspärr runt om hela; kan jag lägga torven direkt på utan att allt kommer ruttna upp? För i den ena burken har jag ett lager lecakulor under allting men dom suger upp så mkt fukt att jorden torkar direkt :<
Lecakulor suger inte fukt, ett lager leca först förhindarar att jorden blir sumpmark och att vattnet surnar. Leca sen planteringsduk sen jord is da shit ;-)

4. Vad tkr ni om min skiss (om ni förstår den)? Går den att göra?
Absolut, allt går att göra. Bara tänk att du bör kunna städa i grottan och tunneln och komma åt där, en död och ruttnande mus i tunneln är nog ingen höjdare, samt även kunna plocka ut ormen därifrån vid behov. Antingen om botten saknas och du kan lyfta ut hela biten eller att överdelen går att lyfta på.
Vattenbaljan bör vara löstagbar, många ormar gillar att bajsa i vatten (helst 5 min efter att man bytt vattnet) och då blir det enkelt att ta ur och spola av sen in igen.

Jag hade passat på att sätta dit hjul på bygget innan allt kommer på plats. Samt gjort en "elcentral", en låda där man har alla kopplingar och timers etc, antingen på baksidan eller toppen.

123
68
mallimalli:
Hoggaforfan skrev:
1. Kommer mina växter växa? Kommer dom få tillräckligt med solljus eller kommer jag behöva göra värsta bygget för att få in UV-ljus?
Behöver inget uv för växter däremot mycket ljus med hög färgtemperatur (kelvin/K). Jag har blandat 6000k och 4500k i mitt terrarium och det fungerar bra men finns 8000k och 10000k med men om det är någon skillnad kan jag inte svara på.
Kan även rekommendera någon form av nattbelysning, jag föredrar blått ljus.

2. Har ni några förslag till vad jag kan använda det typ 2 kvm stora utrymmet ovanpå det till? (Det kan bara stå där det står och det står framför ett fönster)
En jätteblomlåda? Grönsaksland? Låda med terrarietillbehör? Eller en kombination med utdragbar låda för tillbehören sen en blomlåda ovanpå det?

3. Det är två lager fuktspärr runt om hela; kan jag lägga torven direkt på utan att allt kommer ruttna upp? För i den ena burken har jag ett lager lecakulor under allting men dom suger upp så mkt fukt att jorden torkar direkt :<
Lecakulor suger inte fukt, ett lager leca först förhindarar att jorden blir sumpmark och att vattnet surnar. Leca sen planteringsduk sen jord is da shit ;-)

4. Vad tkr ni om min skiss (om ni förstår den)? Går den att göra?
Absolut, allt går att göra. Bara tänk att du bör kunna städa i grottan och tunneln och komma åt där, en död och ruttnande mus i tunneln är nog ingen höjdare, samt även kunna plocka ut ormen därifrån vid behov. Antingen om botten saknas och du kan lyfta ut hela biten eller att överdelen går att lyfta på.
Vattenbaljan bör vara löstagbar, många ormar gillar att bajsa i vatten (helst 5 min efter att man bytt vattnet) och då blir det enkelt att ta ur och spola av sen in igen.

Jag hade passat på att sätta dit hjul på bygget innan allt kommer på plats. Samt gjort en "elcentral", en låda där man har alla kopplingar och timers etc, antingen på baksidan eller toppen.



1. Åh typiskt, jag va rädd för det :<
Jag vill bara inte ha så skarpt ljus elr behöva göra värsta upphängningen med nät och grejer :/ jag va så sugen på Fluffis idé med spottar från typ Clas Ohlson...
Är det dyrt m såna lampor? Är det inte såna som finns som led-strips?

2. De blir nog nått i den stilen m låda och massa blommor :D

3. Jahaa... Jag är bara rädd för att det inte kmr hålla sig fuktigt om jag har för lite jord...

4. Åh juste! Okej då får jag komma på nån lösning där ja... Och tunneln kmr bara bli typ max 20 cm så den är inga problem. Inte vattenbaljan heller för det kmr (än så länge) bara va en plastlåda nerstucken i jorden :P

Bra idé m hjulen! Var kan man hitta såna? Och centralen oxå! Dock kmr det bara va timer till värmen+ljuset men om jag ska ha hightec lampor kanske det är lite krångligare?

412
419
Hadara:
Måste bara fråga. Vad är det för grenar du satt in? Ser nästan ut som En? 

123
68
mallimalli:
Hadara skrev:
Måste bara fråga. Vad är det för grenar du satt in? Ser nästan ut som En? 


Jag är inte helt säker men det är nått lövträd :)
När vi sågade i det så luktade det ingenting plus att det är sjukt hårt, riktigt kärnvirke! Sprack inte ens när jag skruvade i det :P
Visst har det en cool form för att vara lövträd??

412
419
Hadara:

mallimalli skrev:


Jag är inte helt säker men det är nått lövträd :)
När vi sågade i det så luktade det ingenting plus att det är sjukt hårt, riktigt kärnvirke! Sprack inte ens när jag skruvade i det :P
Visst har det en cool form för att vara lövträd??


Ja det är just formen och speciellt nu när du säger att det är väldigt hårt som fick mig att misstänka en först. Dom har också ofta mossa som växer nedtill sådär, enar.  :P Men eftersom du såg löv på trädet (antar jag?) så bör det ju vara lövträd :P Bok är ju väldigt hårt också men jag vet inte om jag sett en bok med såna formade grenar förr. 

Väldigt fina iaf! 


2966
1645
Hoggaforfan:
1. Åh typiskt, jag va rädd för det :<
Jag vill bara inte ha så skarpt ljus elr behöva göra värsta upphängningen med nät och grejer :/ jag va så sugen på Fluffis idé med spottar från typ Clas Ohlson...
Är det dyrt m såna lampor? Är det inte såna som finns som led-strips?

Jag föredrar led-lister och köper av terrajova.eu/ 
Men finns en mängd lösningar med leds, tyvärr brukar de led-stripsen med överkommligt pris vara ganska svaga. Det fungerar som decoration men inte som belysning.
Blir lite pengar men de håller ju i åratal.

3. Jahaa... Jag är bara rädd för att det inte kmr hålla sig fuktigt om jag har för lite jord...

Räcker med 1 lecakula högt och det vattnet dunstar ju uppåt så det är inget som bara försvinner. Är jorden torr så vattnar du för sällan eller för lite, eller har för mycket värme undertill så vattnet dunstar bort. 

4. Åh juste! Okej då får jag komma på nån lösning där ja... Och tunneln kmr bara bli typ max 20 cm så den är inga problem. Inte vattenbaljan heller för det kmr (än så länge) bara va en plastlåda nerstucken i jorden :P

Äh gör en sten med baljan i mitten, blir snyggare samt att då får du en kant mellan torv och vatten ;-)

Bra idé m hjulen! Var kan man hitta såna?
Jula, Byggmax och liknande. Tänk bara att överdriva vikten när du räknar vilka hjul du vill ha, alla hjul har en maxvikt och terrarium kan springa upp en del i vikt. Mitt pågående bygge har tex hjul så det ska klara 400kg
 
Och centralen oxå! Dock kmr det bara va timer till värmen+ljuset men om jag ska ha hightec lampor kanske det är lite krångligare?
Blir lätt en kopplingsdosa eller två, beror på hur avancerat man vill ha det. 

2966
1645
Hoggaforfan:
Hadara skrev:
Måste bara fråga. Vad är det för grenar du satt in? Ser nästan ut som En? 

En har randig bark sen är ofta mer vridna rötter. Sett en del sjukt snygga exemplar.
www.ciklid.org/forum/attachment.php?s=41ebc44e1655040c6168ccc05b9cf357&attachmentid=48971&d=1383316567

Torkad ek är nog det bästa, snyggt och håller i evighet.

123
68
mallimalli:
Hadara skrev:

Ja det är just formen och speciellt nu när du säger att det är väldigt hårt som fick mig att misstänka en först. Dom har också ofta mossa som växer nedtill sådär, enar.  :P Men eftersom du såg löv på trädet (antar jag?) så bör det ju vara lövträd :P Bok är ju väldigt hårt också men jag vet inte om jag sett en bok med såna formade grenar förr. 

Väldigt fina iaf! 




Tack! Jaha okej, tja asså, vi hittade det i en bokskog :P
Nej jag blev alldeles lycksalig av att hitta så coola grenar :D


Hoggaforfan skrev:


4. Åh juste! Okej då får jag komma på nån lösning där ja... Och tunneln kmr bara bli typ max 20 cm så den är inga problem. Inte vattenbaljan heller för det kmr (än så länge) bara va en plastlåda nerstucken i jorden :P

Äh gör en sten med baljan i mitten, blir snyggare samt att då får du en kant mellan torv och vatten ;-)




Hur menar du?? :)

123
68
mallimalli:
Hoggaforfan skrev:

En har randig bark sen är ofta mer vridna rötter. Sett en del sjukt snygga exemplar.
www.ciklid.org/forum/attachment.php?s=41ebc44e1655040c6168ccc05b9cf357&attachmentid=48971&d=1383316567

Torkad ek är nog det bästa, snyggt och håller i evighet.



Wooooow va snygg!! Är det en en-rot? Dom kan man inte ha i terrarier väl?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild