Manduca sexta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Fredrik89 skrev:
Hej! jag tror jag löst frågan angående hornworms i Europa de är förbjudna att ta in i UK. Det går att ta in reptiler från USA så om importen inte mellanlandar i UK så borde det gå bra. De verkar dock vara lätt odlade så om man får tag på några så borde man kuna starta en koloni. Jag tror dock att det enklaste sättet är att försöka med inhemska Europeiska arter. Någon som har köpt hornworms?<6><2>piensoparabombyx@hotmail.com säljer inte längre hornworms.


Källhänvisning? Vill gärna läsa mer då ämnet är intressant.


Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
McPede skrev:


 

Källhänvisning? Vill gärna läsa mer då ämnet är intressant.



Jag hittar ingen officiel källa men det råder konsensus på forumen om att de är förbjudna i england.

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Fredrik89 skrev:


Jag hittar ingen officiel källa men det råder konsensus på forumen om att de är förbjudna i england.



Ja men länka vidare till forumet då, alltid en start :)

Medlem i DHF
263
355
McPede:

HÄR finns det en text om import till UK, där också man tar upp Manduca sexta:

www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/382658/PHI8.pdf

Jag håller på och gräver mer om licenskravet, eftersom de också nämner tusenfotingar och snäckor som ajabaja.

Återkommer när jag vet mer.


Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
www.chameleonforums.com/threads/hornworms-in-europe.49910/
www.chameleonforums.com/threads/shipping-hornworm-eggs-to-ireland.82552/

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Senaste inlägget är ifrån 2012 och likaså, hade de som skrivit påståendet refererat till en lagtext hade allt blivit mycket tydligare. Om någon "bara" säger att det är förbjudet, så kan det likväl betyda att personen ifråga också har hört det ifrån någon.

Det är det jag försöker få fram med vikten av källhänvisning.

Som sagt var, jag har skickat frågan vidare, så får vi se om det är möjligt med en licens.


375
251
Doxster:
Hornworms är coola, men jag satt och kollade upp dom på youtube, inte en chans att jag skulle få för mig att avla på dom! Malarna skitar ner något vansinnigt! Dom jag såg hade hängt upp plast runt buren dom bodde i, och efter XX tid var den fullkomligt nersprutad med avföring...

3
0
andreasbjorkmann:
Så om man undiviker UK så är det lagligt att ta in i Sverige?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild