Precis skaffat majsorm, har en fråga.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

16
2
totalshock:
Hej, jag och min sambo skaffade en varsin majsorm med komplett terrarium, bra utrustning.
Vi köpte allt av en väldigt seriös butik som förmodligen tagit in ormarna av en seriös uppfödare.

Det jag hade tänkt fråga er är ifall jag bara ska ge upp helt med min orm och skaffa en annan eller om det finns hopp. Det är nämligen så att min orm är så otroligt stressad. De bor båda tillsammans i ett terrarium på 60x45 (vilket kan vara på gränsen till förstort).

Det kanske är fel att "ge upp" så här tidigt för vi skaffade ormarna för drygt 14 dagar sedan men det är ändå inget barn och det finns möjlighet att lämna tillbaks ormen och köpa en yngre, kommer till varför det eventuellt skulle vara bättre senare. De har ätit 3 gånger (inatt). Förutom min då, som ätit 1 gång. Första gången åt min inte, 3 dagar senare åt den inte heller. Dock så provade jag att lägga den ensam med en mus och en träbit med papper i botten i lådan den bodde i när vi köpte den från butik och då åt den under natten. Idag var det matdags igen! Sambons var bara att ta upp, stoppa ner, 15 minuter senare tillbaks i terrariet. Min gav jag upp på efter 30 minuter. Utsatte den för onödig stress då jag förstår NU att den förmodligen vill äta ifred. Den får övernatta med födan i samma låda igen. Ska kolla i morgon om den ätit.

Vill börja med att berätta att vi absolut inte pillar på ormarna. De bor i sitt terrarium, vi tar ut dem ungefär var 4-5 dag för att mata i nuläget (1st pinkies). Verkar som att båda bajsar ungefär 2-3 dagar efter de ätit. Sambons orm är aktiv så fort lyset släks ned, min är mindre aktiv men visst... den lever. Självklart byter vi vatten och håller luftfuktighet drygt 50% dagligen. Men ormarna sover och störs inte.

Jag har inte fått bekräftat av butiken om födelsedatumet är samma som ormens ID, men han trodde att det var så och skulle säkerställa det. Isåfall betyder det att min orm är över 10 månader gammal och sambons är 3 månader. Vilket för mig vore som natt och dag i betéende även fast jag inte är utbildad eller har erfarenhet. Självklart är det individuellt men jag hoppas att ni kan förstå mitt TÄNK och "rätta" mig.

Förstå själv och bo i en låda i 10 månader, jag förstår inte ens hur ormen kan vara så liten. Men min teori (om nu min orm är född när vi/butiken tror). Den har fått mat väldigt sällan och den är jättestressad och håller på att avlida när det är dags att mata den. Det blir attackformation på kroppen direkt vid hantering, sambons är inga problem. Visa att man är där. Ta upp den, ner i lådan, äter sin pinkie nästan direkt (inom 15 minuter är det klart). Ta upp försiktit och tillbaks ned i terrariet. Förövigt så befanns sig sambons orms i ett lite mindre terrarie än det vi har nu (i butik), min har förmodligen bott i lådan, jag vet inte hur länge..

Nu har ni fått lite information, ska runda av detta.
Ormarna vill ha det litet och trångt när de är små. Ni får säga vad ni vill men jag TROR ändå att det påverkar betéendet om den bott i lådan i 10 månader. Den viktigaste frågan av allt. Kommer min orm att vara annorlunda gentemot andra när det blir äldre. Finns det något hopp? Min vill inget annat än att fly. Vilket jag helt förstår. Kan lämna den ensam också. Alltså eventuellt mata den 1 gång i månaden. Vet att många blir övermatade i terrarium men kommer ändå säkert att ligga på gränsen där som alla andra. Alltså gå efter vad som sägs vara lämpligt dels för att det är då man handskas med ormen, det är roligt och för att man kan städa ur terrariet lite lättare, oftare... planen är att eventuellt para två ormar kanske nästa sommar. Vet att det inte är gosedjur, har redan förklarat att vi inte rör, stör våra "tavlor" som eventuellt blir en växande hobby. Det ända jag undrar är hur framtiden ser ut, ska jag göra något åt det nu eller låta det vara. Betér mig kanske som ett barn när jag säger att jag vill mata ormarna men ni vet precis varför.

Förövrigt, har två terrarium i vardagsrummet där dessa två kommer skiljas åt när det är lämpligt.
120x50x60 min fråga är, när är det lämpligt. När ormen är 100cm? 2 år gammal? Förstår att det absolut inte ska göras de närmsta månaderna då de kommit till en ny "miljö" alldeles nyligen.

Min orm är eventuellt född 4 April - 2015.
Den andra är eventuellt född 1 November - 2015.

De är "exakt" samma storlek. (SAMBONS 0.1)


(MIN ORM 1.0)


Cheesus, känns som att jag försökt förklara mig hela tiden. Hoppas någon har tid att svara kort. Har försökt läsa på en del iallafall. Är ny medlem här också!
Med vänlig hälsning.

93
72
RainbowVess:
Jag matar inte min i låda men har hört att det är ett extra stressmoment, testa att låta bli det?

Vissa säger att dem matar i låda pga hugginstikten, men har inte sett något av det på min Regnbågsboa...

16
2
totalshock:

RainbowVess skrev:
Jag matar inte min i låda men har hört att det är ett extra stressmoment, testa att låta bli det?

Vissa säger att dem matar i låda pga hugginstikten, men har inte sett något av det på min Regnbågsboa...


Hej, vart ska jag mata ormen isåfall, är sängen/en stor matta ett bra alternativ? Eftersom att min bara vill fly så tror jag att det kanske blir lika mycket stressmoment där, att man måste hantera ormen precis lika mycket som i lådan?

Ormen bor i terrariet, tyckte att det lät som att du trodde den bodde i lådan? Den äter bara där (bodde där 8 timmar senaste gången den åt och 8 timmar denna natt då jag hoppas att den äter igen).

Med vänlig hälsning.


93
72
RainbowVess:
Nej, jag vet att du använder lådan till att mata i, menar att det kanske vore på sin plats att testa mata ormen utan att ta den ur terrariumet. Det i sig är ganska stressande för en orm, jag matar min i terrariumet och har inte haft några problem med det :)

Vissa har ormarna i låda när dom matar och andra inte. Min Regnbågsboa är inte alls huggig av sig trots att jag matat den varje gång i terrariumet. Ormen verkar förstå när det är mat och när det är hand som kommer in :P

Edit: Ormar är solitära normalt, majsormar brukar inte vara aggressiva mot varandra men att dem inte vill vara med varandra beror på andra saker innan de är könsmogna, de konkurerar om mat och bästa stället att bo på. Jag skulle separerat dem just med tanke på att den ene är stressad, den kanske lugnar ner sig om den får eget bo :) Skaffar du mycket gömställen till ormen så ska inte storleken på terrariumet vara ett problem för dem fast dom e små?

187
221
Moova:

Förstår inte riktigt vad du menar att det skulle vara för fel och varför du överväger att ge upp på ett djur du nyss fått hem? 

Vissa ormar vill vara ifred mer än andra och vissa äter mer sällan och växer långsammare än andra. 

Jag har en majsorm hemma som jag haft i ca 10-11 år, den är ungefär lika stor som andra majsormar är vid ca 1,5 års ålder,  har haft den sen den var bara några veckor och den får mat precis som den ska men är ändå liten till växten. 

 

Ställ in ett fat med mat på i terrariet istället och lämna rummet så kan ormen äta ifred när den tycker passar, finns ingen anledning att ta ut den och mata i låda :) 


6
1
Resilence:
Jag förstår ditt problem och sätt att tänka, men ta det bara lugnt. När jag hade mina majsormar så var det så olika från orm till orm med beteendet när dem skulle äta om dem ville eller inte och vad som distraherade dem. Det kan ta ett par månader att förstå och lära känna din individ och om det är så som du säger att den bott i en låda i hela sitt liv så är den nog livrädd nu i början. Du har ju gett den alla förutsättningar för att trivas så nu är det tid du måste ge den för att känna sig trygg , allt är ju nytt för den!  Mina två boaormar jag hade var som natt å dag, den ena åt direkt då man gav den spelade ej roll vart man matade den eller vad han fick medans den andra ville ligga inne i ett hörn och åt bara var 15:e dag, nobbade maten om man gav tidigare. Så väldigt individuellt.   Mina geckos jag har idag (inte orm men reptil iaf)  dem är exakt lika i beteendet dem började inte äta och röra på sig förs dem kände sig trygga i sin nya omgivning. Och några är mer kräsna än andra.  Men det slutgiltiga tipset är att ge den tid och testa dig fram vad din orm kräver för att bli trygg och välmående :) och stressa inte upp dig dina husdjur känner av det :)

16
2
totalshock:

RainbowVess skrev:
Nej, jag vet att du använder lådan till att mata i, menar att det kanske vore på sin plats att testa mata ormen utan att ta den ur terrariumet. Det i sig är ganska stressande för en orm, jag matar min i terrariumet och har inte haft några problem med det :)

Vissa har ormarna i låda när dom matar och andra inte. Min Regnbågsboa är inte alls huggig av sig trots att jag matat den varje gång i terrariumet. Ormen verkar förstå när det är mat och när det är hand som kommer in :P

Edit: Ormar är solitära normalt, majsormar brukar inte vara aggressiva mot varandra men att dem inte vill vara med varandra beror på andra saker innan de är könsmogna, de konkurerar om mat och bästa stället att bo på. Jag skulle separerat dem just med tanke på att den ene är stressad, den kanske lugnar ner sig om den får eget bo :) Skaffar du mycket gömställen till ormen så ska inte storleken på terrariumet vara ett problem för dem fast dom e små?


Okej! Tack för informationen, jag tror jag avvaktar med att separera dem just nu. De sover oftast tillsammans i en mindre träbit i den svala delen, ibland ligger båda på toppen, ihoptryckta vid kanten (nästan bara svala ställen dagtid). De ligger oftast tillsammans ungefär 70% av gångerna än så länge. När min släpps in efter matning dagen efter som det varit så söker den sig direkt till den andra. Den var samma sak inatt. Min åt en pinkie i sin ensamhet under natten. Fick komma tillbaks runt 6-tiden i morse.

EDIT: Glömde säga att jag ska prova mata min i terrariet när den andra får äta i lådan, den har absolut inga problem med det och sambon vill nog gärna mata den så. Men vad gör jag om min inte äter "direkt". För honan (sambons) äter klart på 15 minuter. Måste man separera dem då eller fortsätta som jag gjort då den ätit båda gångerna under natten i sin gamla låda.

Tack igen! Ha det bra.


16
2
totalshock:
Moova skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar att det skulle vara för fel och varför du överväger att ge upp på ett djur du nyss fått hem? 

Vissa ormar vill vara ifred mer än andra och vissa äter mer sällan och växer långsammare än andra. 

Jag har en majsorm hemma som jag haft i ca 10-11 år, den är ungefär lika stor som andra majsormar är vid ca 1,5 års ålder,  har haft den sen den var bara några veckor och den får mat precis som den ska men är ändå liten till växten. 

 

Ställ in ett fat med mat på i terrariet istället och lämna rummet så kan ormen äta ifred när den tycker passar, finns ingen anledning att ta ut den och mata i låda :) 



Hej! Japp min vill äta i sin ensamhet. Inget pillande med verken ormen eller musen, den blir stressad direkt. Ska prova att mata i terrariet. Men eftersom den andra honan som han bor med äter klart på 15 minuter så kanske det inte funkar. Så vet inte om man ska separera dem eller stoppa han i lådan under natten. Om du läser andra svar jag gett på kommenterer så finner du mer information om just det. Förövrigt så har jag två terrarium där de ska skiljas åt senare. De är betydligt mycket större. Bakgrundbygge i båda just nu. Så kan inte göra det i dagsläget. Planen var att det skulle växa till sig och flytta in där. Sen kan man mata dem i terrrariet då de inte lever tillsammans.

Anledningen att jag "ville ge upp på honom" är för att någon med mer erfarenhet som utsätter ormen för mindre stress på grund av erfarenhet kunde köpa honom från djuraffären. Dessutom hade jag räknat med att det skulle vara två juveniler vilket det kanske är (vet inte vart gränsen går). Finns absolut inget som säger att det funkar bättre om jag köper en som är 2-3 månader gammal. Den kanske är ännu värre. Men jag hoppas att du förstår mitt tänk, känner mig nästan lurad då jag inte köpt en "nyfödd". Vet som sagt inte vart gränsen för juveniler går men jag hoppas du förstår. Hade räknat med att båda skulle vara runt ett par månader med tanken på dess storlek (uppenbarligen är jag ny inom detta) vet att de inte växer om de matas sällan. Då 90% av det de sväljer går till växten MEN som sagt jag TRODDE!

EDIT: Jag kan prova att väcka honom när det är dags för matning och plasera musen på något plant när den andra precis tagits ur terrariet. Det kanske är alldeles för mycket stress bara där. Vet inte om det räcker med att trycka hål in till hjärnan och lägga musen på ett bra ställe. Han kanske vaknar då. Oftast ligger dem tillsammans, den andra har inga problem med att bli urtagen och äta i låda redan där blir min förmodligen "stressad" och kommer kanske inte äta musen innan den andra kommer tillbaks.

Tack för svar!


187
221
Moova:
totalshock skrev:


Hej! Japp min vill äta i sin ensamhet. Inget pillande med verken ormen eller musen, den blir stressad direkt. Ska prova att mata i terrariet. Men eftersom den andra honan som han bor med äter klart på 15 minuter så kanske det inte funkar. Så vet inte om man ska separera dem eller stoppa han i lådan under natten. Om du läser andra svar jag gett på kommenterer så finner du mer information om just det. Förövrigt så har jag två terrarium där de ska skiljas åt senare. De är betydligt mycket större. Bakgrundbygge i båda just nu. Så kan inte göra det i dagsläget. Planen var att det skulle växa till sig och flytta in där. Sen kan man mata dem i terrrariet då de inte lever tillsammans.

Anledningen att jag "ville ge upp på honom" är för att någon med mer erfarenhet som utsätter ormen för mindre stress på grund av erfarenhet kunde köpa honom från djuraffären. Dessutom hade jag räknat med att det skulle vara två juveniler vilket det kanske är (det inte vart gränsen går). Finns absolut inget som säger att det funkar bättre om jag köper en som är 2-3 månader gammal. Den kanske är ännu värre. Men jag hoppas att du förstår mitt tänk, känner mig nästan lurad då jag inte köpt en "nyfödd". Vet som sagt inte vart gränsen för juveniler går men jag hoppas du förstår. Hade räknat med att båda skulle vara runt ett par månader med tanken på dess storlek (uppenbarligen är jag ny inom detta) vet att de inte växer om de matas sällan. Då 90% av det de sväljer går till växten MEN som sagt jag TRODDE!



Du kan ju alltid lägga honom i lådan med maten och ställa in lådan i terrariet med en liten öppning i locket så han kan hitta ut själv när han känner sig klar, om man nu tänker att han ska få äta ifred från den andra ormen. 

Tror inte stressen beror så mycket på att äta i lådan eller dig som ovan ormägare utan snarare att han har ett helt stort terrarie att vistas i som han inte lärt känna än, det brukar ju ta allt ifrån dagar till veckor innan vissa reptiler känner sig hemma i sin nya bostad så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket  :) 

Min sambo har en del majsormar (runt 10-12 st tror jag)  och den ena lilla som delar terrarie med en annan liten är också väldigt skygg och äter sällan.  Sambon brukar ta ut och mata den som äter mer i låda och när den är mätt ställer han in mat till den andra som inte vill komma ut och äta så får den natten på sig att äta bäst den vill. 

 


16
2
totalshock:

Resilence skrev:
Jag förstår ditt problem och sätt att tänka, men ta det bara lugnt. När jag hade mina majsormar så var det så olika från orm till orm med beteendet när dem skulle äta om dem ville eller inte och vad som distraherade dem. Det kan ta ett par månader att förstå och lära känna din individ och om det är så som du säger att den bott i en låda i hela sitt liv så är den nog livrädd nu i början. Du har ju gett den alla förutsättningar för att trivas så nu är det tid du måste ge den för att känna sig trygg , allt är ju nytt för den!  Mina två boaormar jag hade var som natt å dag, den ena åt direkt då man gav den spelade ej roll vart man matade den eller vad han fick medans den andra ville ligga inne i ett hörn och åt bara var 15:e dag, nobbade maten om man gav tidigare. Så väldigt individuellt.   Mina geckos jag har idag (inte orm men reptil iaf)  dem är exakt lika i beteendet dem började inte äta och röra på sig förs dem kände sig trygga i sin nya omgivning. Och några är mer kräsna än andra.  Men det slutgiltiga tipset är att ge den tid och testa dig fram vad din orm kräver för att bli trygg och välmående :) och stressa inte upp dig dina husdjur känner av det :)


Väldigt bra svar! Tack. Precis det är detta jag räknat med om man inte "ska ge upp". Känns ju åt h-lvete att den var så gammal. Trodde den skulle vara max hälften av åldern. Förmodligen är det precis som jag skrev och du tror. Den är livrädd pg.a. förändringarna. Min matvägrar absolut inte, den åt inatt igen när den fick vara ensam i gamla lådan (boendet). Så det är bara en gång den matvägrat (första) men då provade jag inte att lämna den, gav upp efter 30 minuter. Så mitt fel precis som alltid när en orm betér sig konstigt!

Det ända jag hoppas men säkert ingen kan svara på om nu inte någon varit i exakt samma situation och haft kvar ormen och SKRIVER:
-"Den kommer vara pain. Kommer aldrig kunna röra den. När det är dags för städning så blir den livrädd varje gång och kommer matvägra en längre tid (min är nu 3 år gammal).

Hela poängen med varför jag valde just majsorm är för att det finns riktigt snygga ormar man kan avla fram. De är lätta att hålla på med och de skrämmer inte så många personer. Men jag vill såklart att min ska kunna vara "handtam" om 1-2 år. Att man alltså ska kunna byta vatten även om den är nära, kunna flytta den till lådan om man behöver städa. Eventuellt kunna ta ut den och mata i låda. Just för att det är då man rör ormen, tar en närmare titt på skick innan den äter. Eller om man förflyttar den för städning eller dy.l. jag har inte och jag kommer inte pilla på dem mer än så men just den tiden är ju guld som ni alla förstår och även viktig för mig och dels ormen om den skulle vara skadad eller sjuk. Förstår precis att de är som oss, helt olika individer men jag lämnar hellre tillbaks ormen och köper en annan av uppfödare som är yngre och eventuellt "handtam". Så man kan mata den i lådan, kunna förflytta den en gång i veckan om man verkligen måste utan att den avlider av stress.

En allmän fråga. Alla säger att majsormar är snälla när de växer upp. Är det sant, finns det ormar som blir helt stressade. Har en känsla att min kommer bli så. Känns som en vild orm och detta är nog precis för att den bott i lådan i nästan ett år?
Med den andra i bilden så blir det som natt och dag som dina. Jag vill inte utsätta mina ormar för stress, mår dåligt själv. Därav tror jag mer på att "ge upp nu" och eventuellt skänka bort den till någon mer kunnig och skaffa en orm som inte bott i en låda i 10 månader. Sen att de är individer, beter sig olika är ju en fråga i sig. Kom hit för att få vägledning för att jag är "mycket okunnig" just nu.

EDIT: Kanske inte behöver men ska ändå försöka förklara mig... inte så att man städar ofta tog det som ett exempel. Menar bara att jag inte vill ha en "vild orm" som blir stressad så fort man stoppar ner handen för att göra något eller om man som sagt måste ta ut den. Om detta "betéende" inte växer bort och om det beror på lådan är det förjävligt. Samtidigt undrar jag, hur lyckas jag vända på det om vi låt och säga mata ormen i terrariet, rör den bara vid storstädning (2 gånger per år?). Försöker att påverka så lite som möjligt när man byter vatten/städar bajs etc. Kommer det inte sluta med att jag har en vild orm som absolut blir stressad även som vuxen om man måste röra ormen? Vad tycker du man ska göra?

Tack för bra svar igen.


Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild