Ormkvalster?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

1159
625
Temla:
Mite-Off funkar bra. Har själv använt det med framgång. Inte farligt, luktar inte. Lägg ormen i separat box och praya den med Mite-Off (skölj ej bort). Gör samtidigt rent i terrariet och decifincera. Ta bort allt som är lätt för kvalstren att lägga ägg i.. inredning med gropar/sprickor, ha bara nödvändig och lättdiskad inredning kvar. Använd hushållspapper istället för bottensubstrat tills alla kvalster är borta. Vad jag läst har kvalster 6 veckors livscykel (från ägg till fullvuxen). Så avvakta minst 6 veckor innan "faran" är över. 

Gör om proceduren 2-3 gånger med ca 2-4 dagars mellanrum. Efter jag hade gjort det så var alla kvalster borta. 

375
251
Doxster:
DannyF skrev:
om du kan förvara ormen i ett annat terrarium som är lättstädat (hälst plastlåda) så kan du säkert bli av med kvalstren utan kemikalier. jag badade ormen i 5-10 min i vatten med diskmedel och städade ur plastlådan med disksvamp och diskmedel 4-5 gånger med 2 dagars mellanrum sen vad alla kvalster borta och har inte sett tecken på kvalster på snart ett år. 




Jag kan ju tyvärr inte det. Jag har egentligen ingen annan plats för dom över huvud taget i lägenheten. Ska iväg i helgen och köpa på mig plastlådor, men problemet är att jag har varken extra värmemattor eller extra plats. Så tanken är att jag tar ut och behandlar ormen med Frontline (verkar vara det mildaste som fungerar) och sätter den i en plastlåda, städar ur terrariet grundligt och kör Frontline där inne också. Plastlådan får tyvärr också stå inne i terrariet (glasen får stå öppna på terrariet).

Nu vet jag att många kommer tycka att det är en korkad idé och att kvalstrerna kommer leta sig in i lådan, och jag håller med, men har inga bättre alternativ. Dock kom jag på att jag kan ju stryka Frontline på utsidan av plastlådan också, eftersom att det är ett kontaktmedel borde det ju fungera?

Dom andra tre ormarna uppvisar inga tecken alls på kvalster, behöver dom behandlas?

bamboozoo.weebly.com/snake-mites-alternative-frontline-method.html - är detta en lämplig guide att följa?

Jävla kvalster får mig att känna mig som en nybörjare...
ddr:
Spelar ingen roll om du har djuren kvar i samma rum, så länge du är ihärdig med behandlingen så hinner inga nya kvalster suga blod.

230
185
Humi:
Doxster skrev:


Jag kan ju tyvärr inte det. Jag har egentligen ingen annan plats för dom över huvud taget i lägenheten. Ska iväg i helgen och köpa på mig plastlådor, men problemet är att jag har varken extra värmemattor eller extra plats. Så tanken är att jag tar ut och behandlar ormen med Frontline (verkar vara det mildaste som fungerar) och sätter den i en plastlåda, städar ur terrariet grundligt och kör Frontline där inne också. Plastlådan får tyvärr också stå inne i terrariet (glasen får stå öppna på terrariet).

Nu vet jag att många kommer tycka att det är en korkad idé och att kvalstrerna kommer leta sig in i lådan, och jag håller med, men har inga bättre alternativ. Dock kom jag på att jag kan ju stryka Frontline på utsidan av plastlådan också, eftersom att det är ett kontaktmedel borde det ju fungera?

Dom andra tre ormarna uppvisar inga tecken alls på kvalster, behöver dom behandlas?

bamboozoo.weebly.com/snake-mites-alternative-frontline-method.html - är detta en lämplig guide att följa?

Jävla kvalster får mig att känna mig som en nybörjare...


Behandla alla ormarna och alla skåp.
Vill du slippa Frontline eller någonting annat för den delen så kan du lägga ormarna i en låda fylld med vatten och låta dom vara i den några dagar (inte för många). En droppe olja eller diskmedel i vattnet så blir det kanon. 

Dock så måste du vara säker på att du får död på allt i skåpen, så frys ner det du kan och städa till det är riktigt rent. 
Sen städar du lite mer för att vara säker på att du fått bort allt. Sen är det bara att upprepa kalaset så ska du se att det går över :>
ddr:

Humi skrev:


Behandla alla ormarna och alla skåp.
Vill du slippa Frontline eller någonting annat för den delen så kan du lägga ormarna i en låda fylld med vatten och låta dom vara i den några dagar (inte för många). En droppe olja eller diskmedel i vattnet så blir det kanon. 

Dock så måste du vara säker på att du får död på allt i skåpen, så frys ner det du kan och städa till det är riktigt rent. 
Sen städar du lite mer för att vara säker på att du fått bort allt. Sen är det bara att upprepa kalaset så ska du se att det går över :>



En timme per gång räcker gott, Resterande tid är bara onödig.

Gör man detta med 3-4 dagars mellanrum i 2-3 månaders tid så är man garanterat kvalsterfri sen.


230
185
Humi:
ddr skrev:



En timme per gång räcker gott, Resterande tid är bara onödig.

 

Gör man detta med 3-4 dagars mellanrum i 2-3 månaders tid så är man garanterat kvalsterfri sen.




Vill påstå att en timme inte räcker till. Lyssnade på det första gången jag fick kvalster, mindre lyckat. 
Lämnade dom i baljan ett bra tag till och det lyckades (Y) 

6
2
SnakeMansion:
DET DÄR ÄR KVSLSTER!!

jag fick KVSLSTER efter att jag höll i en persons kungspythons på mässan i Solna för drygt ett år sedan och kom hem utan att tvätta händerna innan jag höll i min boa när jag kom hem. Släng all inredning och tvätta alla kläder var noga med att sprita och svärta fina händer. Tyvärr har dem effektivaste kvalster medlen blivit förbjudna i Sverige, MEN, köp något som heter Kvalster X i en butik som heter Granngården. Spraya lagom mycket i örngott och lägg i ormarna i dem över natten. Upprepa ca 2-3ggr per vecka och glöm inte duscha av ormarna mellan behandlingarna och förvara alla djur separat i plastboxar med tidningspapper och en liten vattenskål och gör rent varje dag. Duscha ormarna varje dag och tvätta och sprita händerna. Terariumen ska du ställa utomhus nu när det är minusgrader som tur är. Ormkvslster dör vid minus 30 grader men spraya även terrariumen med kvalster X och gör rent, upprepa detta i omgångar. Sedan kan du köpa något på Grangården som heter Virkon och köra i terrariumen och upprepa på samma sätt som med Kvalster X. Gör detta omgående för en kvalsterhona lägger ca 38 ägg som kläcks på under 7 dagar. Så dem blir tusentals på bara 2-4 veckor om ingen åtgärd görs. 

Håll aldrig i någon annans djur utan att byta kläder och duscha och sprita dina händer efter mässor eller liknande. JÄTTE VIKTIGT. 

6
2
SnakeMansion:
Humi skrev:


Behandla alla ormarna och alla skåp.
Vill du slippa Frontline eller någonting annat för den delen så kan du lägga ormarna i en låda fylld med vatten och låta dom vara i den några dagar (inte för många). En droppe olja eller diskmedel i vattnet så blir det kanon. 

Dock så måste du vara säker på att du får död på allt i skåpen, så frys ner det du kan och städa till det är riktigt rent. 
Sen städar du lite mer för att vara säker på att du fått bort allt. Sen är det bara att upprepa kalaset så ska du se att det går över :>

Nej! Låt inte ormarna ligga i vatten med diskmedel. Ormarna dricker vattnet och dom torkar ut, har varit med om fall där ormar legat i diskvatten i omgångar och blivit såpass uttorkade att huden spruckit och blivit infekterat så man såg in i köttet/muskeln på ormen. 

6
2
SnakeMansion:
SnakeMansion skrev:

Nej! Låt inte ormarna ligga i vatten med diskmedel. Ormarna dricker vattnet och dom torkar ut, har varit med om fall där ormar legat i diskvatten i omgångar och blivit såpass uttorkade att huden spruckit och blivit infekterat så man såg in i köttet/muskeln på ormen. 

Som sedan avled.

6
2
SnakeMansion:
Might Off fungerar okej, det är ett sorts morots fett som kväver kvalstren man kan använda det som en extra behandling med Kvalster X.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild