Para skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

309
38
reptilicus_:
Har lite frågar angående eventuell avling på skäggagamer:

* Vilken tid på året är bäst att avla på?
* Vad ska man tänka på när man introducerar en ny ödla till en annan?
* Hur många försök krävs innan man vet att en fullbordad parning gått igenom?
* Hur påverkas själva dräktigheten hos en medelålders hona?
* Vilken kost är bäst för en dräktig hona?

(Uppskattar även andra tips & råd angående detta.)


417
249
KANDARBA:
Blandad kost är alltid att föredra. 

Att intruducera en annan individ för en annan  finns ett par saker man kan göra. Rengöra terrariet dom ska gå i, skifta sand etc. Tvätta av lite av grottorna etc. Så luktar allt nytt och då är det bara att intruducera dom för varandra i ny miljö. Annars är det bara att sätta ihop dom. Så får man hålla tummarna att dom kommer överens och man får övervaka lite grann givetvis.

1159
625
Temla:
Tänk till både en och två gånger innan du börjar avla. Det finns en uppsjö av uppfödare på skäggagamer redan. Plus det är både dyrt och arbetssamt att föda upp ungar. Dom är dessutom svåra att sälja om dom inte har speciellt åtråvärda färger. 

309
38
reptilicus_:
Temla skrev:
Tänk till både en och två gånger innan du börjar avla. Det finns en uppsjö av uppfödare på skäggagamer redan. Plus det är både dyrt och arbetssamt att föda upp ungar. Dom är dessutom svåra att sälja om dom inte har speciellt åtråvärda färger. 

Kan färgerna variera beroende på hanen? Och vilka morpher skulle man kunna få utav en citrus-hona?

375
251
Doxster:
Temla skrev:
Tänk till både en och två gånger innan du börjar avla. Det finns en uppsjö av uppfödare på skäggagamer redan. Plus det är både dyrt och arbetssamt att föda upp ungar. Dom är dessutom svåra att sälja om dom inte har speciellt åtråvärda färger. 


Kan det vara så att du själv föder upp skäggagamer? :)

155
39
kosinuss:
reptilicus_ skrev:

Kan färgerna variera beroende på hanen? Och vilka morpher skulle man kunna få utav en citrus-hona?


Citrus ar selektiv.
www.ghost-dragons.dk/pages/morph-guide/25ba-citrus.php

1159
625
Temla:
Doxster skrev:


Kan det vara så att du själv föder upp skäggagamer? :)


Nej det gör jag inte, av precis de skälen som jag skrev.

375
251
Doxster:
Temla skrev:


Nej det gör jag inte, av precis de skälen som jag skrev.


Tycker man det är roligt att kläcka fram nya djur tycker jag absolut att man ska ge det ett försök. Många gånger är saker roligare i planeringsstadiet än vad det verkligen är när saker och ting kommer till kritan. Man måste våga sätta sina planer i verket och pröva sina vingar!

Dock ska det ju givetvis ske under förutsättningar som låter uppfödaren ha kvar djuren om dom skulle visa sig svårsålda t ex.

2048
773
psyjoh:
reptilicus_ skrev:
Har lite frågar angående eventuell avling på skäggagamer:

* Vilken tid på året är bäst att avla på?
* Vad ska man tänka på när man introducerar en ny ödla till en annan?
* Hur många försök krävs innan man vet att en fullbordad parning gått igenom?
* Hur påverkas själva dräktigheten hos en medelålders hona?
* Vilken kost är bäst för en dräktig hona?

(Uppskattar även andra tips & råd angående detta.)


1. Har aldrig haft ett misslyckat försök oavsett tid på året. Men efter vintervila brukar de vara som mest pilska  

2. När det är parning så tar jag detutanför deras terrarie på neutral mark och det dröjer inte många sekunder innan de är igång. Skulle de inte visa intresse är det honans terrarie som jag brukar föredra. Tar sedan ut hanen omgående efter parning. 

3. Har alltid haft lyckad parning på första försöket. Endast en gång har jag fått slugs och det var på 4'e och 5'e kullen på samma parning. 

4. Hur gammal antar du att en medelålders är?  2-4 års ålder brukar vara rekomenderat att börja para från. Se alltid till att honan är valgödd innan. 

5. Varierad kost med en del extra kalk och lite extra vitaminer, men framförallt kalk. Gärna lite fetare mat mot slutet och efter äggläggning brukar jag ge i form av larver och ngn pinkies. 

309
38
reptilicus_:
KANDARBA skrev:
Blandad kost är alltid att föredra. 

Att intruducera en annan individ för en annan  finns ett par saker man kan göra. Rengöra terrariet dom ska gå i, skifta sand etc. Tvätta av lite av grottorna etc. Så luktar allt nytt och då är det bara att intruducera dom för varandra i ny miljö. Annars är det bara att sätta ihop dom. Så får man hålla tummarna att dom kommer överens och man får övervaka lite grann givetvis.

Om man nu skulle sätta dom båda i en & samma bur; hur ofta för dom för sig att para sig i så fall? Och jag antar att det finns risk att hanen skulle kunna "trötta ut" honan(?)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild