Vattenfall.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

107
7
Andresjolander97:
tjenare! 
Har kikat lite på ett vattenfall till min lilla ögonfrans och dom ser ju ruggigt fräna ut. Men får ödlorna något ut av dom eller tar dom bara plats? Hur är det med bakterie spridning osv?

2966
1645
Hoggaforfan:
Andresjolander97 skrev:
tjenare! 
Har kikat lite på ett vattenfall till min lilla ögonfrans och dom ser ju ruggigt fräna ut. Men får ödlorna något ut av dom eller tar dom bara plats? Hur är det med bakterie spridning osv?

Ett vattenfall höjer luftfuktigheten, det fungerar också som vattenskål alternativt toalett verkar det som. Förhoppningsvis inte både ock.
Bakterier trivs inte i rörligt vatten så det tar väldigt lång tid innan det är något problem. De gillar syrefattiga miljöer.

Om ögonfrans har ut något av dem vet jag inte bestämt. Oftast är det nog mest estetiskt för ägaren.

146
85
Lovet:
Andresjolander97 skrev:
tjenare! 
Har kikat lite på ett vattenfall till min lilla ögonfrans och dom ser ju ruggigt fräna ut. Men får ödlorna något ut av dom eller tar dom bara plats? Hur är det med bakterie spridning osv?

Hos vissa ödlor tar de fram drickreflexer. Då vattnet rör sig blir de inte alltför mycket bakterieodling

107
7
Andresjolander97:
Hoggaforfan skrev:

Ett vattenfall höjer luftfuktigheten, det fungerar också som vattenskål alternativt toalett verkar det som. Förhoppningsvis inte både ock.
Bakterier trivs inte i rörligt vatten så det tar väldigt lång tid innan det är något problem. De gillar syrefattiga miljöer.

Om ögonfrans har ut något av dem vet jag inte bestämt. Oftast är det nog mest estetiskt för ägaren.

Har hört att exo terras inte ska vara något vidare, att dom ska fungera lika "bra" som deras fogger att den lätt går sönder. Vet du någon bra sida eller nått märke man kan kika på gällande vatten fall? För om det höjer luft fuktighet lär dom ju ändå trivas rätt bra med ett vattenfall och dom ser ju härliga ut och får ett lite mer levande boende eftersom jag använder plast växter.

2966
1645
Hoggaforfan:
Andresjolander97 skrev:

Har hört att exo terras inte ska vara något vidare, att dom ska fungera lika "bra" som deras fogger att den lätt går sönder. Vet du någon bra sida eller nått märke man kan kika på gällande vatten fall? För om det höjer luft fuktighet lär dom ju ändå trivas rätt bra med ett vattenfall och dom ser ju härliga ut och får ett lite mer levande boende eftersom jag använder plast växter.

Det mesta av Exo Terras elgrejer håller samma "kvalitet" :-P
Tyvärr har jag ingen sida till dig då det aldrig har varit av intresse att köpa ett, jag bygger mina själv. Bra tillfälle att lära dig bygga? ;-)
En balja eller vattendel och en pump, lite slang och limma ihop lite sten?


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jag har säkert mycket saker i mina terrarier som "bara tar plats" och som djuren inte får ut särskilt mycket av, vissa dekorationer osv :) 

Men samtidigt ska ett terrarium vara trevligt att titta på, detsamma gäller nog för vattenfallet :) Även om det i vissa fall även fungerar som dricksplats åt vissa djur. 

Nu vet jag inte vilken modell du kikat på, exo-terra gissningsvis... jag föreslår att du bygger ett eget litet vattenfall istället för bättre resultat :) Så hade JAG gjort iaf men smaken är olika för olika herpare.


107
7
Andresjolander97:
Jonas_ skrev:
Jag har säkert mycket saker i mina terrarier som "bara tar plats" och som djuren inte får ut särskilt mycket av, vissa dekorationer osv :) 

Men samtidigt ska ett terrarium vara trevligt att titta på, detsamma gäller nog för vattenfallet :) Även om det i vissa fall även fungerar som dricksplats åt vissa djur. 

Nu vet jag inte vilken modell du kikat på, exo-terra gissningsvis... jag föreslår att du bygger ett eget litet vattenfall istället för bättre resultat :) Så hade JAG gjort iaf men smaken är olika för olika herpare.


Ja det var exo terras modeller jag kikat på men både läst och hört av folk att det är så gott som bara deras terrarium och växter som håller kvalité och ingenting med el att göra. 
Är det svårt att bygga? Vad ska man använda för att få flöde?

107
7
Andresjolander97:
Hoggaforfan skrev:

Det mesta av Exo Terras elgrejer håller samma "kvalitet" :-P
Tyvärr har jag ingen sida till dig då det aldrig har varit av intresse att köpa ett, jag bygger mina själv. Bra tillfälle att lära dig bygga? ;-)
En balja eller vattendel och en pump, lite slang och limma ihop lite sten?


Absolut intressant att bygga eget, lite roligt projekt att syssla med och få lite mer egen design. Vad ska man använda för att få flöde? Har du någon bild på liknande bygge o material som behövs? :-)

107
7
Andresjolander97:
Lovet skrev:

Hos vissa ödlor tar de fram drickreflexer. Då vattnet rör sig blir de inte alltför mycket bakterieodling

Ja jag tänkte det kan ju bli lite trevligt för min gecko att ha nått mer levande i sitt hem och nått som rör sig lite kanske. Vet ju inte hur ödlor känner med tristess och sånt men antar att det kan bli lite tråkigt för dom också att bara sitta i ett helt tyst terrarium hela dagarna :-p

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Inte särskilt svårt skulle jag säga, men beror väl på vem man frågar såklart :) 

Precis som Hoggaforfan säger behövs bara en balja med vatten, en liten pump (jag skulle antagligen använt ett litet akvariefilter men finns även andra modeller), slang som tar vattnet från baljan till toppen av fallet :) Går att göra många olika modeller, att låta vattnet rinna ner längst stenar eller varför inte en snygg bit korkbark/rör? Låt fantasin flöda!

Lycka till.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild