Råd värme plus ventilation

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

2966
1645
Hoggaforfan:
SweBoa skrev:
Hur många såna här behöver jag,  om jag skippar hålen
www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsgaller/Ventilationsgaller-2000028239/

400x60mm är den men kanterna räknas ju inte så runt 380x50 är nog mer korrekt.

31000/19000=1.6

1.6 såna men ta 2 och blockera en del av dem som du sen kan öppna upp om det behövs. 

590
365
SweBoa:
Hoggaforfan skrev:

400x60mm är den men kanterna räknas ju inte så runt 380x50 är nog mer korrekt.

31000/19000=1.6

1.6 såna men ta 2 och blockera en del av dem som du sen kan öppna upp om det behövs. 


Så det ska räka med två st, eller mena du två bak två fram?

2966
1645
Hoggaforfan:
SweBoa skrev:


Så det ska räka med två st, eller mena du två bak två fram?

Exakt så 4 totalt.

590
365
SweBoa:
Ok då kör jag på det tusen tack :)

375
251
Doxster:
Det kommer bli snyggt med dom gallrerna :)

Ni som kan, hur kommer SweBoas ventilation bli nu när han har inluften så långt ner i framkant? Jag har alltid fått lära mig att inluften ska vara ungefär i höjd med mitten, och utluften högt upp.

2966
1645
Hoggaforfan:
Doxster skrev:
Det kommer bli snyggt med dom gallrerna :)

Ni som kan, hur kommer SweBoas ventilation bli nu när han har inluften så långt ner i framkant? Jag har alltid fått lära mig att inluften ska vara ungefär i höjd med mitten, och utluften högt upp.

Risken finns att djuret utsätts för drag samt att det inte skapas en luftvirvel som rör runt luften..
Med hålet på mitten kommer frisk luft in som sen sjunker neråt då det är kallare medans den varmare luften stiger och åker ut vilket även skapar en viss virvel i mitten som rör runt luften.




590
365
SweBoa:
Anledningen till att jag satt ventilation på fram o baksida, är att jag set speciell byggda terrarium till himestalund, en skola med reptiler och andra djur. Sen tyckte jag att det vart snyggast så. Men det kanske är fel. O då får jag väl skita i ventilation på fram o bak, o köra sidorna.

2966
1645
Hoggaforfan:
Ofta hamnar de fram och bak för att det är enklare samt om man har massor terrarium så behövs antingen en luftspalt emellan dem eller om de sitter vägg-i-vägg så får man ha dem fram och bak.

375
251
Doxster:
Hoggaforfan skrev:
Ofta hamnar de fram och bak för att det är enklare samt om man har massor terrarium så behövs antingen en luftspalt emellan dem eller om de sitter vägg-i-vägg så får man ha dem fram och bak.


Två starka argument för fram/bak-ventilation. Dock mer arbete att utföra det på ett korrekt sätt än att ha ventilationen på gavlarna. Dom terrarierna jag byggde denna gången har jag haft en deadline på, vilket resulterade i snabbaste sättet. Nästa gång blir det definitivt att bygga det lite mer omständigt :)

Bästa sättet borde vara att sätta dit en bit på varje sida om glaset som man har ventilationen i, eller?

P.S Sorry för att jag hijackar tråden, men ventilation är alltid intressant att diskutera :)

2966
1645
Hoggaforfan:
Doxster skrev:


Två starka argument för fram/bak-ventilation. Dock mer arbete att utföra det på ett korrekt sätt än att ha ventilationen på gavlarna. Dom terrarierna jag byggde denna gången har jag haft en deadline på, vilket resulterade i snabbaste sättet. Nästa gång blir det definitivt att bygga det lite mer omständigt :)

Bästa sättet borde vara att sätta dit en bit på varje sida om glaset som man har ventilationen i, eller?

P.S Sorry för att jag hijackar tråden, men ventilation är alltid intressant att diskutera :)

Menar du ingångshål jämte dörren och sen utgångshål mitten bak eller 2 ut?
Det hade nog fungerat ganska bra men dels så tar de bitarna upp en del plats som man ska ha att titta igenom sen blir det liten risk att hörnen blir stillastående kortsidorna mer som en vindtunnel på så sätt att all luft trycks bort. Inget gigantiskt problem men 2 hål i sidorna är nog enklare med än fram/bak. 
Det är i alla fall vad jag tror :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild