Regnskogsterrarium med självrengörande och hydrofobiskt glas

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 15

197
111
Wirre:
Hej.
Som många andra går jag i tankarna på att bygga ett terrarium. Helst en regnskogsterrarium eftersom dom kan bli så sjukt vackra.

En av funderingarna är på hurvida man tjänar något på att använda ett självrengörande glas, typ Saint Gobains bioclean.
Glasets yta har en beläggning av Titandioxid som gör det hydrofobiskt och som rör sig mikroskopiskt när du blir belyst av UV-ljus. Rörelserna luckrar upp smuts och när glaset sköljs med vatten rinner smutsen bort.

Är jag ute och cyklar eller finns det någon praktisk vinst med att använda det?

Bör väl kanske tillägga att jag aldrig ägt eller skött ett regnskogsterrarium. 

Mvh Wirre

376
359
a6lex:
Wirre skrev:
Hej.
Som många andra går jag i tankarna på att bygga ett terrarium. Helst en regnskogsterrarium eftersom dom kan bli så sjukt vackra.

En av funderingarna är på hurvida man tjänar något på att använda ett självrengörande glas, typ Saint Gobains bioclean.
Glasets yta har en beläggning av Titandioxid som gör det hydrofobiskt och som rör sig mikroskopiskt när du blir belyst av UV-ljus. Rörelserna luckrar upp smuts och när glaset sköljs med vatten rinner smutsen bort.

Är jag ute och cyklar eller finns det någon praktisk vinst med att använda det?

Bör väl kanske tillägga att jag aldrig ägt eller skött ett regnskogsterrarium. 

Mvh Wirre

Frågan är väl om det är ekonomiskt försvarbart. Kan ju vara nått att ha på framsidan men ser ingen vinning i att bygga hela terrariet i det.


2966
1645
Hoggaforfan:
Wirre skrev:
Hej.
Som många andra går jag i tankarna på att bygga ett terrarium. Helst en regnskogsterrarium eftersom dom kan bli så sjukt vackra.

En av funderingarna är på hurvida man tjänar något på att använda ett självrengörande glas, typ Saint Gobains bioclean.
Glasets yta har en beläggning av Titandioxid som gör det hydrofobiskt och som rör sig mikroskopiskt när du blir belyst av UV-ljus. Rörelserna luckrar upp smuts och när glaset sköljs med vatten rinner smutsen bort.

Är jag ute och cyklar eller finns det någon praktisk vinst med att använda det?

Bör väl kanske tillägga att jag aldrig ägt eller skött ett regnskogsterrarium. 

Mvh Wirre

Definitivt, det är nog mest en kostnadsfråga. För mig såna glas brukar vara galet dyra.

197
111
Wirre:
Det ska kanske nämnas att jag arbetar som glasmästare och har därför tillgång till bra priser på glas.

Kostnaden för självrengörande är inte så hög som den var för ett par år sen, 2-3 x dyrare än vanligt glas ungefär.
Men det slog mig att glaset har en svag toning pga titandioxiden, så det lämpar sig inte som frontglas.

Jag har övergett tanken på det självrengörande och tänker använda järnfritt glas till sidorna istället.
Till dörrarna är jag på jakt efter ett laminerat Gro-glas.
Jämfört med vanligt eller järnfritt glas är det helt överlägset vad gäller färgåtergivning och transparens. 
Men även för mig kan den kostnaden bli i högsta laget.




Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Wirre skrev:
Det ska kanske nämnas att jag arbetar som glasmästare och har därför tillgång till bra priser på glas.

Kostnaden för självrengörande är inte så hög som den var för ett par år sen, 2-3 x dyrare än vanligt glas ungefär.
Men det slog mig att glaset har en svag toning pga titandioxiden, så det lämpar sig inte som frontglas.

Jag har övergett tanken på det självrengörande och tänker använda järnfritt glas till sidorna istället.
Till dörrarna är jag på jakt efter ett laminerat Gro-glas.
Jämfört med vanligt eller järnfritt glas är det helt överlägset vad gäller färgåtergivning och transparens. 
Men även för mig kan den kostnaden bli i högsta laget.



Spännande. För oss som har noll koll på glas så är det kul att få reda på att det faktiskt finns olika alternativ. Inget man tänker på direkt. Självrengörande hade ju inte varit helt fel att ha på sidorna, men det kanske påverkar grodors och ödlors greppförmåga?
Vad är priset på Gro-glas?


197
111
Wirre:
[quoteä
anders skrev:



Spännande. För oss som har noll koll på glas så är det kul att få reda på att det faktiskt finns olika alternativ. Inget man tänker på direkt. Självrengörande hade ju inte varit helt fel att ha på sidorna, men det kanske påverkar grodors och ödlors greppförmåga?
Vad är priset på Gro-glas?



Jag tror inte greppförmågan påverkas negativt av självrengörande glas, dom känns precis som ett vanligt glas. 

Jag kom på att det finns ytterligare ett reflexfritt glas som är lättillgängligare och bättre lämpat för terrariebygge än Gro-glas.
Gro-glas är utvecklat för inramnings branchen och det vanligaste är således bara 2mm tjockt.
Det finns även den laminerade varianten som är 4,4mm tjock, men den är väldigt ovanlig, och dyr.

Schott Amiran är tillverkat på samma princip men används istället till montrar och skyltfönster. Perfekt tjocklek för ett terrarium.
Jag ska kolla imorgon om jag inte kan få fram lite priser.




2966
1645
Hoggaforfan:
Oooo intressant information. Jag har en glasmästarkompis men han har inte intresse av terrarium men en del tips har jag fått men alltid kul att veta mer. :-)

197
111
Wirre:
Schott Amiran 6mm ca: 5600:- m2
Schott Mirogard 5mm lamell ca: 5600:- m2

Gro glas Water white 4mm 4500:-/m2

Järnfritt glas ca: 900:-/m2

Jag har beställt järnfritt glas till sidorna och kommer att kunna börja bygget nästa vecka. Jag har gjort en prototyp på terrariets konstruktion, ska lägga upp en bild här för lite synpunkter från er.



2048
773
psyjoh:
Är det priserna du får eller butikspriser?

197
111
Wirre:
psyjoh skrev:
Är det priserna du får eller butikspriser?

Ungefärliga butikspriser. 

Ni som bor i storstäder bör kunna hitta en rammakare som erbjuder Gro-glas, eller en glasmästare som erbjuder Schott.

På mindre orter är nog järnfritt glas det enda alternativet. 


Logga in för att posta i forumet
Sida av 15
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild