Vilken giftorm dödar flest?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

278
47
Boboo:
Hejsan,

Ni som är experter på gift, vilken orm dödar mest människor,

1:
Lanshuvud huggorm?

2:
ngn australiensisk orm?

kom med kommentarer/ideer,
Med vänlig hälsning, 

88
72
gebon:
Hittade den här texten på en tio i topp, där orm låg två.

"Antal dödsfall varje år: 20 000 - 125 000
Man uppskattar att runt 5,5 miljoner människor blir bitna av ormar varje år, och av dem omkommer mellan 20 000 och 125 000 människor. Ormbett resulterar desutom ofta i att kroppsdelar måste amputeras, och man räknar med att cirka 400 000 ormbettsrelaterade amputationer utförs varje år i världen. I det glesbefolkade Australien finns några av världens farligaste och giftigaste ormar, men de orsakar färre än två dödsfall per år i genomsnitt. I det kraftigt överbefolkade Indien däremot sker enligt vissa källor uppåt 50 000 dödsfall varje år på grund av ormbett. Den indiska kobran är en av de fyra ormar som orsakar majoriteten av alla dödsfall i Indien (de tre andra är sandrasselhuggorm, Russells huggorm och vanlig krait). Ormar är i allmänhet skygga och anfaller nästan bara om de känner sig hotade. Den vanligaste orsaken till att människor blir bitna av ormar är att de råkar kliva på dem. Ormen är världens farligaste djur om man inte räknar med de sexbenta sjukdomsspridarna."

278
47
Boboo:
Intressant artikel.

du förresten vad menar artikel med sexbenta sjukdomsspridarna?

Med vänlig hälsning, 

2048
773
psyjoh:
Myggor, flugor etc.

97
97
Banderad:
Avgörande lär väl vara var ormarna lever,mer än vilken som är mest aggressiv, giftig o.s.v. Så dödligt giftiga arter som söker sig till tätbebyggt område i kombination med fattighet där man inte har tillgång till serum o.s.v. Är dock inte kunnig nog för att ha några artförslag.

/Jocke

57
37
MickeyMike:
Nu är inte jag någon expert på gift, men det jag har fått lära mig är att den ormen med mest potent gift är Inlandstaipan följt av Svart mamba. Inlandstaipan lever i inlandet av Australien och kommer sällan i kontakt med människor därav att den inte står för en överdrivet hög dödssiffra. Svart mamba har och andra sidan högst dödlighet av världens giftormar om ett bett inte behandlas, då dödligheten ligger på 100%.

278
47
Boboo:
Tack f alla intressanta svar.

mvh 

544
424
Gibblo:
MickeyMike skrev:
Nu är inte jag någon expert på gift, men det jag har fått lära mig är att den ormen med mest potent gift är Inlandstaipan följt av Svart mamba. Inlandstaipan lever i inlandet av Australien och kommer sällan i kontakt med människor därav att den inte står för en överdrivet hög dödssiffra. Svart mamba har och andra sidan högst dödlighet av världens giftormar om ett bett inte behandlas, då dödligheten ligger på 100%.




Precis, har också hört att inlandstaipanen ska ha mest potent gift men pga att den lever så isolerat från människor anses den inte att vara farligast.

Många av ormarna som dödar gör det i områden där korrekt sjukvård oftast inte finns till hands.

741
681
Binks:
Jag TROR inte att Taipan eller Mamba är den ormen som dödar flest människor.
Min vilda gissning skulle nog vara Echis carinatus i Indien.

278
47
Boboo:

Inlands Taipan, ingen som nämnt att den dödar mest/flest,

Då den sällan kommer i kontakt med människor. (Intressant program om denna med Steve irwin) många år sedan. 

Varav det gäller svart mamba kan jag inte svara på?!

Det man kan säga om svart mamba  lansorm(hugg orm Sydamerika) 

Dessa otroligt giftiga ormar är väldigt aggressiva hugger mer än gärna och oftare än att slingra sin väg.

de är territoriella , precis som kungs kobran.

Dock kungs kobran är långt ifrån att vara giftigast dock så tuggar den flertalet gånger så mängden gift kompenserar. 






Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild